säkerhet08 skrev 2017-02-28 12:03:38 följande:
Nu är det ännu en sån där deppdag då den där ***** "Tant Röd" hälsat på mellan benen!!
Önskar nu era tips på hur vi kan öka våra chanser till att få vår efterlängtade 2a!
Hittills har vi haft sex varje dag, varannan dag, var tredje dag, tagit vitaminer och folsyra och försökt hålla koll på ägglossningen... Vad kan vi mer göra/tänka på?
Nästintill alla runtomkring oss har och ska få barn, och här kämpar vi på utan några större framsteg... Jag håller på att gå under! Orkar snart inte ens prata eller träffa dem då detta tar skithårt på mig!
Det är ju helt normalt att det tar ett år, men det vet du säkert. Inget behöver vara fel bara för att det tar ett år, det kan vara otur helt enkelt. Helt normalt att det tar direkt, efter ett halvår eller efter ett år.
Själv har jag och min man kämpat några år med första barnet och har ännu inte lyckats. Vi är inne i IVF-svängen (som många är här på familjeliv). Jag och min man hoppas så att vi kommer få det där barnet vi längtar efter men vet att det verkligen inte alls är säkert att det blir så.
Vår läkare som gjorde utredningen sa att man inte kan göra så mycket mer än att ha sex regelbundet (2-3 gånger per vecka), absolut inte röka, dricka högst måttligt med alkohol (eller inget alls), dricka högst 2-3 koppar kaffe per dag, absolut inte vara överviktig eller underviktig.
Jag vet att det är tufft när det inte fungerat, när livet inte blir som man tänkt. Jag har varit tvungen att inse att få barn är ingen självklarhet. Jag har alltid drömt om en stor familj men har också insett att jag och min man nog inte kommer få en stor familj. Nu hoppas vi på ett barn som vi kan skämma bort till vi skäms. Jag har också insett att livet är fint ändå.
Jag skriver inte så för att förringa din sorg, för jag (och många här) förstår så väl den där bottenlösa sorgen och frustrationen när det känns som att alla lyckas direkt men aldrig en själv. Jag är i det där botte lösa hålet ibland jag också. Det är så många av mina vänner som lyckats bli gravida, vissa naturligt, vissa med hjälp av IVF. Vissa har tom gjort abort för det inte passade just då. Min läkare sa att så många som 1 av 5 par faktiskt har problem att bli gravida. De flesta lyckas själva efter ett tag, vissa behöver lättare hjälp medan några få behöver IVF. Det är alltså väldigt vanligt med svårigheter att få barn. Du är inte ensam. Hur länge har ni försökt? Efter ett år kan ni ringa och boka utredning. Är du över 35 kan ni boka utredning efter 6 månader.