FruHolmli skrev 2017-03-03 07:17:38 följande:
Och jag säger nej till att hc har erfarenhet! De ser sällan koppor, då man inte ska/bör åka dit med koppor. Vi på förskola/omsorg ser det betydligt oftare. Vi hade nyss ett barn som gjorde det, gick till hc. Intyg skrevs att det var mollusker som infekterats lite. Så omsorg fick varas i!! Nu har 14 barn haft vattkoppor. 1 mamma med syskonpar har jobbat 1 dag i februari och FK betalar inte ut pengar förens intyg inkommit från hc då vårdtiden var över 7 dagar. Inte ens de dagar hon inte behöver intyg för betalas ut utan allt fryses till intyg kommer. Det skickades in och då fick hon svar att pengar kommer nästa månads utbetalning... så hon fick lön på 2000kr. Så jag som barnskötare vill inte se ett intyg såvida ett blodprov säger annat! Aldrig! För det var klappkass bedömning av hc sköterskan i detta fall :(
Det är möjligt att ni i barnomsorgen ser det oftare, MEN har ni kompetens att bedöma att det INTE är det? Nu vet jag inte vad hc är och självklart kan det bli fel i enskilda bedömningar också precis som i all annan sjukvård, t o m cancer kan missas och annat livshotande ... I vårt fall var det två sköterskor på vårdcentralen som kom fram till att det var infektionsprickar. Detta stämde, då båda fick vattenkoppor efteråt, annars hade vi fått vara hemma med barn 1, ytterligare dagar innan nästa fick vattenkoppor ca 2 veckor senare. Om jag minns rätt blev hon hemskickad en fredag och vi fick veta detta på torsdagen och då stämde inte mycket av symtomen in på vattenkoppor utan hon hade det mest i rumpregionen..
Förhoppningsvis vet du mer än mig, men hur ofta tas blodprov för att påvisa vattenkoppor?
Sedan är det ju tragiskt att denna mamma drabbades så illa. Det sker förhoppningsvis ganska sällan. Det är väl också därför man bör ha en buffert på minst en månad för säkerhets skull för att överleva ändå.
Jag och sambon delade ändå på 3,5 veckas vab under 4 veckor, då vi som sagt hade infektionsprickar i 5 arbetsdagar och sedan var sin omgång med vattenkoppor på barnen. Det var också lagom kul att ge bort 5 arbetsdagar i onödan, då förskolan skickade hem för vattenkoppor, som det inte var. Jag tror inte ens hon hade feber eller var allmänpåverkad.
Vi har även haft att andra dottern hade fått ett plåster på en prick. Förskolan sa aldrig vad de hade plåstrat om. Sedan föll det sig så illa att hon duschade med storasystern under helgen och plåstret satt kvar. 5 dagar senare hade hon en kraftigt utvecklad infektion med svinkoppor som behövde penicillin, då den spred sig utanför plåstret, så det kan uppstå problem åt båda håll. Om förskolan hade sagt något, hade vi kanske kollat bättre, nu borde det ju inte varit något då de inte ens sa något.
Sedan skulle jag vilja påstå att vattenkoppor slår väldigt olika. Jag jobbade på en förskola där barnen på vår avdelning drabbades en efter en medan grannavdelningen med samma åldrar 1-5 knappt drabbade alls ... då hade vi ändå öppningar och stängningar ihop. Sedan vill jag hellre ha vattenkoppor på mina barn som små än när de skolbarn eller vuxna, då det drabbar hårdare.
Nu vet jag inte tidsspannet, men som jag fattat det smittar vattenkoppor redan innan man själv kanske vet om det. Så här står det på 1177:
"Vattkoppor sprids genom utandningsluften och när du till exempel hostar eller nyser. Du kan sprida viruset redan innan du märker av några symtom. Därför är det svårt att undvika att föra smittan vidare. Ofta kan en hel förskolegrupp eller skolklass få vattkoppor samtidigt.
Vattkoppor smittar mest från ett par dagar innan utslagen visar sig till ungefär fem dagar efter att de har börjat synas. Men det kan smitta fram till att alla vattkoppor har torkat in och blivit sårskorpor. Barn brukar bli helt friska ungefär en vecka efter att symtomen visat sig."
Så oavsett om hc gjorde en felaktig bedömning hade barnen på avdelningen kanske fått det ändå ... eller hur ska du kolla att inget barn redan är smittat med vattenkoppor?