• EpicNurse

Graviditetssymtom hos er som tagit ut spiral eller p-stav

Hej tjejer!

Jag har en stilla undran här. :)

Ni som haft p-stav eller spiral och sedan tagit ut den:

Blir man inte informerad om vad man kan vänta sig när man tar ut preventivmedlet? Vilka olika förändringar man kan uppleva, när ägglossning och mens kan väntas komma igång osv?

Tycker att det är så himla vanligt med frågor här på FL från kvinnor som månaden efter att de slutat med preventivmedel upplever att de har graviditetssymtom, ofta många och tydliga såsom illamående, ömma bröst, flytningar, molvärk i livmoder/äggstockar, humörsvängningar, känslighet för dofter etc.

Då blir man såklart jättehispig och nervös för vad alla "symtom" betyder och man undrar om man är gravid och sen blir man besviken för att det oftast bara var pms som man inte är van vid att ha eftersom man haft preventivmedel.

Borde man inte bli informerad av barnmorskan att de flesta får den här typen av "symtom" i och med att den egna hormonproduktionen kommer igång och man ska få ägglossning och riktig mens?

Borde man inte också få information om att det ibland dröjer ett par månader innan mensen kommer så att man inte blir orolig när den inte kommer en månad senare? :S

Tycker det är jättedåligt om det är så att man inte får det förklarat för sig utan att dom bara tar ut prevmedlet utan info.

Ni får jättegärna berätta hur det gick till när ni fick spiralen eller pstaven borttagen, vad fick ni för info? Har nämligen själv aldrig varit i situationen men upplever att så många kvinnor, både här och i mitt yrke, inte får bra information!

Ha det! <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-03-01 23:01
    Med det sagt så menar jag så klart inte att man inte kan bli gravid direkt efter uttagandet för det händer ju titt som tätt, utan bara att symtomen i majoriteten av fallen beror på att man slutat med ett preventivmedel.

• Svar på tråden Graviditetssymtom hos er som tagit ut spiral eller p-stav
  • EpicNurse
    Rydén91 skrev 2017-11-16 23:09:56 följande:

Jag tog ut min p stav 10/11-2017 och 4 dagar ungefär efter har ja fått något antagligen mens eller mest bruna flytningar är helt osäker då ja aldrig gått utan preventivmedel sen jag var 14 år.

Ja frågade när de skulle gå tbx till de normala fick jag som svar kan ta upp till några dagar kan även ta månader innan allt har ställt om sig sen fick jag inte så mycket mer svar heller

Nä man vet ju aldrig hur snabbt det går! Ofta får man en bortfallsblödning (låtsasmens som inte föregås av ägglossning) ganska direkt när man tagit ut den, typ inom en vecka. Och sen vet man inte hur länge det dröjer innan ägglossningen kommer igång.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Rydén91

Hur länge har man en sådan här bortfallsblödning? Hur funkar allt dett då ja inte har en aning

• EpicNurse
    Rydén91 skrev 2017-11-16 23:45:06 följande:

Hur länge har man en sådan här bortfallsblödning? Hur funkar allt dett då ja inte har en aning

Det är ju som en p-pillermens, så 3-7 dagar för de flesta! :)
  • Penguinlover

Barnmorskan som tog ut min hormonspiral gav ingen information om detta. Dessutom svarade hon nej när jag frågade om jag skulle förvänta mig en blödning efter uttaget. Hur kommer det sig att det finns så många inkompetenta barnmorskor? Är det undermålig kvalité på utbildningarna?

• EpicNurse
    Penguinlover skrev 2017-11-17 11:54:51 följande:

Barnmorskan som tog ut min hormonspiral gav ingen information om detta. Dessutom svarade hon nej när jag frågade om jag skulle förvänta mig en blödning efter uttaget. Hur kommer det sig att det finns så många inkompetenta barnmorskor? Är det undermålig kvalité på utbildningarna?

Wow... det var verkligen anmärkningsvärt!

Tror att utbildningen är bra. Känner många som går/gått den.

Det är nog snarare en fråga om individuell kompetens, hur intresserad man är av att kunna mycket och hur bra man vill vara på sitt jobb... sen är det nog många som inte träffar patienterna när de har problem utan bara vid enklare besök eftersom barnmorskemottagningar bara har hand om friska patienter. Så när något händer/går fel så är det ofta till oss på kk patienterna vänder sig, därför stöter vi på väldigt mycket olika besvär och har nog generellt bättre koll än MVC.

Men det förvånar mig att många barnmorskor struntar i att nämna viktiga saker som de jag nämnde i trådstarten, eftersom de flesta upplever just dessa problem/symtom.
  • Rydén91

Okay för enligt app ska jag ha mens slutet av månaden men de är nog olika. De blöder dock inte riktigt som mens tycker ja de va mer gladdig typ

• Saima17
    Rydén91 skrev 2017-11-17 14:38:18 följande:

Okay för enligt app ska jag ha mens slutet av månaden men de är nog olika. De blöder dock inte riktigt som mens tycker ja de va mer gladdig typ

Ja blödde inget alls när ja to ut min spiral förrän den riktiga mensen kom på exakt datum. Dock ha min cykel blivi längre för äl e mkt senare.
  • Saima17
    Rydén91 skrev 2017-11-17 14:38:18 följande:

Fast såna sjuka gravid symtomer före den mensen. Brösten va sjuka i 2 v före. Svullen överallt. Mådde illa, humöret blev upp å ner
  • Rydén91

Sådant är väldigt jobbigt när man får sådant vet inte vrf de blir så tyvärr

• Wicked977

Tog ut min Jaydess spiral 1/11 fick blödning 2 dagar senare som höll på i 3-4 dagar.. har tagit ÄL test men alla har varit negativa.. fick också graviditetssymtom som höll i sig en vecka men gick sen över. Enligt appen Flo ska jag ha ÄL den 22/11 så håller tummarna att det blir så!

• elinbk

Jag tog ut min hormonspiral 2/11 och BM sa bara lycka till och informerade om folsyra. Hon sa oxå att jag kunde bli gravid på en gång.
    Jag har ännu inte fått mens, men helt sjuka humörsvängningar & halsbränna (aldrig haft förutom vid graviditet)
    Jag känner mig verkligen gravid men har fått negativt på två test. Jag har ju ingen aning om min cykel eller när jag har ÄL så så länge inte mensen kommer så hoppas jag såklart!! Så hittills tänker jag att de är för tidigt att testa, samtidigt som jag läser om skengraviditet och att det kan ta upp till 6v för mensen att komma igång :/ 
    Vill bara ha mens så jag vet att kroppen börjar fungera!! Eller ännu hellre ett plus på stickan <3

• Rydén91
    elinbk skrev 2017-11-26 12:45:36 följande:

Jag tog ut min hormonspiral 2/11 och BM sa bara lycka till och informerade om folsyra. Hon sa oxå att jag kunde bli gravid på en gång.

Jag har ännu inte fått mens, men helt sjuka humörsvängningar & halsbränna (aldrig haft förutom vid graviditet)

Jag känner mig verkligen gravid men har fått negativt på två test. Jag har ju ingen aning om min cykel eller när jag har ÄL så så länge inte mensen kommer så hoppas jag såklart!! Så hittills tänker jag att de är för tidigt att testa, samtidigt som jag läser om skengraviditet och att det kan ta upp till 6v för mensen att komma igång :/ 

Vill bara ha mens så jag vet att kroppen börjar fungera!! Eller ännu hellre ett plus på stickan <3

Känner igen mig lite vad du berättar ja tog ut min p stav 10/11 och 4 dagar hade ja bortfall blödning lr vad de heter typ 3 dagar men haft samlag innan och under dessa veckor sen senaste dagar haft ont i livmodern några dagar sen igår inte ont i magen eller illamående hela tiden men de kommer och går hela tiden är inte ens sugen på godis som ja vart innan min mens har inte kommit ännu hadd sist 24 okt slut 3 nov.

Barnmorskan sa samma sak folsyra och multivitamin sen att ja kan ha tur och bli gravid innan nästa mena tex
Svar på tråden Graviditetssymtom hos er som tagit ut spiral eller p-stav