• Morkullan

    Hjälp mig! (Jag blev lurad)

    Hjälp mig! Jag är en arm idiot som har gjort bort mig och blivit lurad. Skäms över min dumhet och är villrådig hur jag ska hantera situationen. Undrar om någon vet hur jag kan ta mig ur situationen.

    Det som hänt är att jag satt och facebookade när det kom upp ett popupfönster från "microsoft"med ungefär texten "Du har vunnit en iphone! Det enda du behöver göra är att skriva i din adress så vi kan skicka den till dig. Men du måste vara snabb för du har bara X antal minuter på dig innan vinsten går till någon annan". 

    Jag tyckte det lät skumt men kollade på länken de hänvisade till och såg andra som kommenterat liknande vinster och var mycket nöjda. Jag gjorde misstaget att tro att inläggen var seriösa gjorda av "riktiga" människor och missade att länken inte hade nån koppling till microsoft. Sedan skulle jag fylla i mitt mobilnummer för att de skulle vara säkra på att facebookkontot verkligen var mitt och att jag var den rättmätiga vinnaren och därefter fylla i min e-mail adress för att kunna få en länk skickad till mig att bekräfta att jag verkligen var jag och lämna min postadress så de kunde skicka iphonen". Det gjorde jag.  Sedan lyckades jag hamna på nån konsumentundersökning med en massa frågor jag måste besvara för att kunna ta mig vidare och få min iphone. Så jävla dumt. Sedan fick jag länken mejlad till mig. Den kom från företaget Toluna. Nu skulle jag följa länken för att registrera mig. Det gick inte.

    Efter det här har jag blivit uppringd många gånger om dagen av olika telefonförsäljare samt från idioter som hävdar att jag vunnit en massa fantastiska priser (som kostar pengar att få hemskickade eller tillgång till) och dessa människor är minst sagt aggressiva och vissa talar till mig som en mindre vetande människa. Att avregistrera sig verkar omöjligt. Jag har slutat svara i telefon. Vad ska jag göra för att få ha mitt nummer ifred?

    Eftersom jag inte har några andra bevis än mejlet från Toluna (det avslöjar inte särskilt mycket) samt att jag inte blivit av med några pengar eller lämnat kortuppgifter känns det som det är svårt att hävda eller polisanmäla för bedrägeri även om det är precis det det är. Jag blir ofrivilligt utsatt för störningar per telefon trots att jag har Nixat mitt nummer och avskyr reklam och telefonförsäljare.
    Vad ska jag göra?
  • Svar på tråden Hjälp mig! (Jag blev lurad)
  • Piruetten

    Tyvärr, när du går med på ett avtal, där det står att du GER dem rätten att ringa dig så är det enda du får utrusta dig med är tålamod. 
    Företag som denna utnyttjar folks ointresse för att läsa avtal och det är DET man 
    alltid ska göra, låter det för bra för att vara sant, så är det inte sant.

    Antingen svarar du telefonsamtalen och säger kort att du inte är intresserad och att du vill bli borttagen från företagens telefonlistor.
    Eller så googlar du telefonnumren, det ska vara synligt vid Telemarketing 
    och tar reda på vilket företag det handlar om, gå in på deras hemsida och 
    skicka helst mail från din mejladress med en önskan att bli borttagen från deras uppringningslista skriv under med ditt namn och telefonnummer.
    Begär bekräftelse på att borttagningen gjorts.
    Om du gör så FÅR de inte fortsätta ringa.
    MEN Det kan vid större TM företag DRÖJA någon månad innan du är borta i deras system, i annat fall sker det rätt omgående.

    Nixregistret gäller INTE när du har ett avtal med företag, du  har helt enkelt gett dem rätten till att överträda spärren med detta avtal.
    Lite som att man bjuder in vampyrer till sitt hem...
    Men förändring kan komma i framtiden, då många störts sig av just det du 
    blivit utsatt för.

  • legomum

    Det finns ett (antagligen fler) företag som har tävlingar liknande den du beskrev, parfym, väskor o skor är också populärt.
    De har en hel hög med företag som köper adresser o telefonnummer av det företag du kom i kontakt med när du "tävlade"

    Genom att du godkänner att tävla så godkänner du även att ALLA dessa företag får kontakta dig på alla dina uppfifter du angivit (telefon, mail och hemadress)

    Det enda du kan göra är att acceptera skiten och byta nummer. Eller blockera alla nummer som ringer i många år framöver.
    Det sägs att du kan ta kontakt med alla företag och att de tar bort dig från deras lista men det fungerar inte som de lovar.

  • Piruetten
    legomum skrev 2017-03-04 10:49:47 följande:

    Det finns ett (antagligen fler) företag som har tävlingar liknande den du beskrev, parfym, väskor o skor är också populärt.
    De har en hel hög med företag som köper adresser o telefonnummer av det företag du kom i kontakt med när du "tävlade"

    Genom att du godkänner att tävla så godkänner du även att ALLA dessa företag får kontakta dig på alla dina uppfifter du angivit (telefon, mail och hemadress)

    Det enda du kan göra är att acceptera skiten och byta nummer. Eller blockera alla nummer som ringer i många år framöver.
    Det sägs att du kan ta kontakt med alla företag och att de tar bort dig från deras lista men det fungerar inte som de lovar.


    För mig har det fungerat utmärkt när sådant händer - Varför ? Jo för att i regel 
    är företagen måna om att upprätthålla god etik, de flesta av dessa företag har förbundit sig att hålla en hög etisk standard. Det betyder att de ska upphöra med sitt ringande om man ber om det.
    Dessa TM bolag säljer dessutom större företags produkter och kommer det fram
    att de har anställda som inte sköter sig kan kontrakt avbrytas.
    Annars kan de anmälas till DM nämnden ( direktmarknadsföringsnämnden)om
    de fortsätter att ringa trots att man sagt ifrån i telefonen.


    Det är bara korkat att låta det ringa och sedan tro att det ska upphöra av sig själv
    för det gör det inte, det som krävs är att man svarar kort i telefonen att man inte intresserad. 

    Som sagt om man ger sig i kast med sådana försäljningsknep, så har företagen 
    rätt så länge det står i avtalen att ringa.

    Min rekommendation är att kontakta företagen, det tar en en liten stund.
    Men att byta telefonnummer skulle jag aldrig tänka mig att göra

  • legomum
    Piruetten skrev 2017-03-04 18:08:47 följande:

    För mig har det fungerat utmärkt när sådant händer - Varför ? Jo för att i regel 
    är företagen måna om att upprätthålla god etik, de flesta av dessa företag har förbundit sig att hålla en hög etisk standard. Det betyder att de ska upphöra med sitt ringande om man ber om det.
    Dessa TM bolag säljer dessutom större företags produkter och kommer det fram
    att de har anställda som inte sköter sig kan kontrakt avbrytas.
    Annars kan de anmälas till DM nämnden ( direktmarknadsföringsnämnden)om
    de fortsätter att ringa trots att man sagt ifrån i telefonen.


    Det är bara korkat att låta det ringa och sedan tro att det ska upphöra av sig själv
    för det gör det inte, det som krävs är att man svarar kort i telefonen att man inte intresserad. 

    Som sagt om man ger sig i kast med sådana försäljningsknep, så har företagen 
    rätt så länge det står i avtalen att ringa.

    Min rekommendation är att kontakta företagen, det tar en en liten stund.
    Men att byta telefonnummer skulle jag aldrig tänka mig att göra


    Var med i en tävling för 9-10 år sedan de ringer fortfarande trots att jag sagt i från både en och flera gånger. Många gånger är det bluff och båg AB som ringer. De har inget som skulle närma sig etik.
    Jag skulle hellre ha din erfarenhet där det fungerat.
    Det var en period jag var med i lite olika tävlingar och jag var inte så noga med att kika på det finstilta... aldrig igen ;) Som sagt har inte en aning om vart att ringa för att få bort samtalen.
    Men blockeringslistan fylls på...
  • Piruetten
    legomum skrev 2017-03-04 22:21:55 följande:
    Var med i en tävling för 9-10 år sedan de ringer fortfarande trots att jag sagt i från både en och flera gånger. Många gånger är det bluff och båg AB som ringer. De har inget som skulle närma sig etik.
    Jag skulle hellre ha din erfarenhet där det fungerat.
    Det var en period jag var med i lite olika tävlingar och jag var inte så noga med att kika på det finstilta... aldrig igen ;) Som sagt har inte en aning om vart att ringa för att få bort samtalen.
    Men blockeringslistan fylls på...
    Har man ingen koll blir det svårt .
    Har svårt att tänka mig att det är samma företag, har du kollat telefonnumret ? 

    Sedan är det så att om du tex går med i postkodlotteriet och skriver ditt telefonnummer så ger du dem rätten att ringa.Du kan givetvis spärra.
    Sen kanske du går ur lotteriet, för att sedan återkomma med en anmälan med ditt 
    telefonummer igen - vad tror du händer ? Jo , de börjar ringa igen.
    Även om du en gång i tiden bett om spärr.

    När man ringer upp för telemarketing ska telefonnumret synas , googla numret på 
    nätet,, då kommer det oftast upp vilket företag som ligger bakom .
    De har oftast en hemsida som informerar om kontaktmöjligheter.

    Man kan även ringa tillbaka på numret , då brukar man oftast komma till 
    telsvar som informerar vilket företag som ligger bakom TM.

    Gratiskampanjer och billiga priser är sällan så bra som det låter, speciellt 
    när man inte bryr sig om att läsa det finstilta.
    Företagen bryter inte mot lagen, men gör det på ett sätt som är inte helt 
    ok. Ska man inleda ett avtal så tycker jag att man ska förvissa sig om att motparten
    har förstått vad de ger sig i kast med, men samtidigt har ju varje individ ett ansvar.
  • Morkullan
    Piruetten skrev 2017-03-04 09:05:29 följande:

    Tyvärr, när du går med på ett avtal, där det står att du GER dem rätten att ringa dig så är det enda du får utrusta dig med är tålamod. 
    Företag som denna utnyttjar folks ointresse för att läsa avtal och det är DET man 
    alltid ska göra, låter det för bra för att vara sant, så är det inte sant.

    Nixregistret gäller INTE när du har ett avtal med företag, du  har helt enkelt gett dem rätten till att överträda spärren med detta avtal.


    Piruetten skrev 2017-03-04 18:08:47 följande: 

    Som sagt om man ger sig i kast med sådana försäljningsknep, så har företagen 
    rätt så länge det står i avtalen att ringa.


    Piruetten skrev 2017-03-05 12:28:11 följande:
    Har man ingen koll blir det svårt .
    Har svårt att tänka mig att det är samma företag, har du kollat telefonnumret ? 

    När man ringer upp för telemarketing ska telefonnumret synas , googla numret på 
    nätet,, då kommer det oftast upp vilket företag som ligger bakom .
    De har oftast en hemsida som informerar om kontaktmöjligheter.

    Man kan även ringa tillbaka på numret , då brukar man oftast komma till 
    telsvar som informerar vilket företag som ligger bakom TM.

    Gratiskampanjer och billiga priser är sällan så bra som det låter, speciellt 
    när man inte bryr sig om att läsa det finstilta.

    Jag har inte ingått något avtal. Ingenstans har framgått att jag haft med marknadsföringsföretag att göra. Jag har läst exakt all text som funnits på de dokument jag lämnat mina uppgifter på. 

    Jag har kollat upp några av numren och det enda jag får fram är att numret hör till ett telemarketingföretag. När jag ringt tillbaka så sa telefonsvararen bara att "vi kan inte ta emot fler samtal just nu, var god återkom senare"

  • Morkullan
    legomum skrev 2017-03-04 10:49:47 följande:

    Det finns ett (antagligen fler) företag som har tävlingar liknande den du beskrev, parfym, väskor o skor är också populärt.

    Genom att du godkänner att tävla så godkänner du även att ALLA dessa företag får kontakta dig på alla dina uppfifter du angivit (telefon, mail och hemadress)


    Jag gav mig aldrig in i någon tävling. Jag kontaktades av "microsoft" för att jag vunnit en iphone, med motivationen att jag var en uppskattad kund. Det kändes rimligt med tanke på att jag senaste halvåret köpt en hel del varor av dem. Inget annat företagsnamn än microsoft uppgavs någonsin innan jag fick bekräftelsemejlet från Toluna och då var det försent...
  • Morkullan
    Regndamen skrev 2017-03-05 19:14:30 följande:

    Varför skulle microsoft vilja ge dig en iphone?


    Jag har väl redan med tydlighet medgett att jag är en idiot? 
  • Kasperina

    Jag har också sett de där och det är under "marknadsundersökningen" som du går med på att de får ringa dig, står med pytteliten text i nåt steg. Det går att svara nej på en massa ställen, men samtliga företag som varit med i "marknadsundersökningen" ringer ändå. Jag har konsekvent sagt att jag faktiskt tackade nej till att få kontakt med dem och de har inte ringt mer.
    Jag vet inte om det räknas som bedrägeri då du inte blir blåst på annat än tid och ork, falsk marknadsföring är troligare och straffskalan där är tyvärr obefintlig.

  • Ny användare

    Har du testat att installera Truecaller eller annan liknande app beroende på vad du har för telefon nu? Då borde du få bort de flesta av samtalen tycker jag.

Svar på tråden Hjälp mig! (Jag blev lurad)