Viktuppgång
Börjar må riktigt dåligt pga min viktuppgång. Jag är i v 24 o har redan gått upp över 7kg. Hur mkt har ni gått upp i samma vecka?
Börjar må riktigt dåligt pga min viktuppgång. Jag är i v 24 o har redan gått upp över 7kg. Hur mkt har ni gått upp i samma vecka?
Hej TS!
Att du upp i vikt under en graviditet är fullt normalt, och hur mycket varierar stort från person till person. På någon har magen knappt ens hunnit växa, medan för andra brakar magen iväg i en rasande fart!
Njut av din graviditet och att magen växer precis som den ska - tråkigt vore det ju annars :)
Är du orolig för att du går upp alldeles för mycket kan det vara bra att analysera vad du äter. Äter du mycket skräpmat som pizza, godis, läsk, McDonalds osv kan man fundera till om man får i sig väldigt mycket kalorier. Skräpmat är inte bra för kroppen oavsett om man är gravid eller inte, tjock eller smal!
Om din kost består av bra mat enligt tallriksmodellen, med mycket frukt och grönt så har du absolut inget att oroa dig för! Är du fortsatt orolig kan du alltid se med BVC också!
Kramar,
Jennifer, leg kostrådgivare, www.wellmilton.se
Hej,
Det är så olika, kommer inte ihåg vad det var v 24 men nu i vecka 30 så har jag gått upp 9 kg. Under förra graviditeten så låg jag på närmare 14 kg i samma vecka...
Magen växer så olika, på vissa mer i början och på andra mer i slutet av graviditeten..
Eh jag gick upp 20-25 kilo med första barnet. Det var inget barnmorskan sa något om någonsin. Mycket av det man går upp i vikt är att man samlar på sig vätska, att brösten växer, foster/moderkaka/fostervatten. Det är ju inte bara att man får mer fett.
Har gått upp 7 kg fram tills vecka 25 :) min BM sa ingenting om att det vore för mycket. Mina kläder passar också tex kring rumpan o ben o armarna fortfarande, bara inte rund brösten/ mage så jag tror det är alltihopa graviditeten.
Men klart att det är läskigt att se siffrorna på vågen, har aldrig i mitt liv vägt så mycket :)