Anonym (Fred) skrev 2017-03-16 20:36:56 följande:
Jag kom på min fru i höstas och då hade hon hållit på ett år med en kollega. Fram tills dess hade hon inget dåligt samvete men med ens jag konfronterar dem så drabbades hon av djup insikt och ånger.
Jag är fortfarande tveksam om vi kan fortsätta tillsammans och det som kan skönjas i soppan nu så här efteråt är den så gott som obefintliga tilliten. Hon är för mig en oärlig människa och den stämpeln är inte lätt att få bort.
Det blir inte bättre av att hon förväntar sig att det borde gått över nu och inte vill bli misstänkliggjord hela tiden.
Som någon skrev så måste man nog först förlåta för att sedan jobba hårt och vara transparant.
Jag kan garantera dig att hon inte ångrar sin otrohet, det hon ångrar är konsekvenserna. Så det där med djup ånger och insikt kan du ta med en nypa salt, den brukar oftast vara rätt ytlig och vara så länge man tror att man riskerar att förlora sin partner. När man känner sig trygg igen så minskar den i samma takt.
Att hon är oärlig har hon väl redan bevisat? Det ni gör nu är att se om hon kommer fortsätta vara oärlig eller ej.
Det är klart att alla som klantat sig och blivit påkomna helst vill att allt ska vara över så fort som möjligt, hade inte du velat det?
Transparans är väl en trevlig placebo, men det är ingen som helst garanti för att otroheten ínte fortsätter, det är mer en psykisk snuttefilt, ett sätt att visa good will, få sin partner att känna sig tryggare och ha en känlsa av kontroll. Men i praktiken är den inte värt ett skit, du har ingen aning om vad de säger och gör på jobbet och de lär inte vara så korkade att de har kontakt via något slags media som du har insyn i.
Jag säger inte det för att förmå dig att dumpa, jag säger det för att det är lätt att vara naiv första gången man råkar ut för sånt. Man vill ju egentligen att allt ska bli bra, att ens partner inte alls ska vara så falsk, att allt ska kunna återgå till det normala. Det är bättre att vara medveten om vad man ger sig in i än att ge sig in i något med ögonbindel. Att ge någon som svikit dig en andra chans är en chansning, ett steg in i det okända som kan löna sig eller straffa sig rejält, du har noll kontroll, vill hon vara otrogen igen så kommer hon vara det och det finns ingenting du kan göra åt det.