• FörvirradBedragen

Hur går man vidare från otrohet?

Jag kom för några veckor sedan på min fru med att ha en affär med en annan man.  Hon valde att stanna där och då, hon säger att hon ångrar sig och att hon vill gå vidare med mig. Trots alla lögner, manipulationer och svek så älskar jag henne fortfarande. Det har däremot förändrats några saker. Jag litar inte på henne längre och känner att jag inte vet hur jag ska kunna återfå förtroendet för henne. Jag vet inte heller om jag någonsin kommer att kunna förstå, förlåta, kunna gå vidare. Hur ska man göra? Någon som har varit i samma situation? Någon som har lyckats?

• Svar på tråden Hur går man vidare från otrohet?
  • John22

Du kommer aldrig kunna lita på henne igen. Ska du spendera X antal år med att sitta och undra vad hon sysslar med när hon "är på jobbet", "träffar kompisar" eller "är ute och shoppar"?

En gång otrogen, alltid otrogen. Gör dig själv en tjänst och släpp henne så fort som möjligt. Ju längre du väntar desto svårare blir det.

• Anonym (samma samma)
    PeterGB3G skrev 2017-03-16 13:12:07 följande:

Som sagt, spela tuff och vara otrevligt bakom ett anymt nick.. suck..

Ja för ditt nick säger ju allt om dig eller hur?
  • Martinetto

Min åsikt ät att första steget är förlåtelse, låter absurt men så länge du ältar vad som har hänt så kan du inte gå vidare oavsett om ni fortsätter tillsammans eller ej.

Förlåtelse innebär inte att du tycker att det som har hänt är okej men att du släpper det (vilket tar tid).
    För egen del vet jag inte om jag hade kunnat/velat fortsätta. Man har en önskan om det skall bli "som det var". Det kommer det aldrig att bli igen om inte båda arbetar mycket hårt och målmedvetet på att bygga upp tilliten och respekten igen.
    En lång och smärtsam process där du måste slåss med dina demoner och hon måste vara så transparent som det går. Under denna process kommer vare sig du eller din fru vara de som ni älskade vilket definitivt inte underlättar.

• PeterGB3G
    Anonym (samma samma) skrev 2017-03-16 16:06:00 följande:
    Ja för ditt nick säger ju allt om dig eller hur?
    Slår aldrig fel, ni med anonymt nic ägnar er åt personangrepp, är otrevliga, kapar trådar, debatterar off-topic, gagnar ingen som jag ser det.Kyss
    "Jag förväntar mig inte att du ska hålla med, inte ens att du ska förstå"
  • Anonym (samma samma)
    PeterGB3G skrev 2017-03-16 16:32:05 följande:
    Slår aldrig fel, ni med anonymt nic ägnar er åt personangrepp, är otrevliga, kapar trådar, debatterar off-topic, gagnar ingen som jag ser det.Kyss
    Gud vilken fin offerkofta du tog på dig. Drömmer

Jag har inte angripit dig på något sätt, jag påpekar bara att det inte är någon större skillnad mellan ditt nick och ett anonymt nick, inget av dem säger speciellt mycket om personen bakom.
  • PeterGB3G
    Anonym (samma samma) skrev 2017-03-16 16:43:04 följande:
    Gud vilken fin offerkofta du tog på dig. Drömmer

Jag har inte angripit dig på något sätt, jag påpekar bara att det inte är någon större skillnad mellan ditt nick och ett anonymt nick, inget av dem säger speciellt mycket om personen bakom.
    Så om det enligt dig inte spelar nån roll, varför använder du då inte det nic du är reggad med just nu, i den här tråden? Hellre än att skriva anonymt?
  • Anonym (samma samma)
    PeterGB3G skrev 2017-03-16 16:51:54 följande:
    Så om det enligt dig inte spelar nån roll, varför använder du då inte det nic du är reggad med just nu, i den här tråden? Hellre än att skriva anonymt?
    För att jag föredrar att folk gör sig en uppfattning om vad jag skriver från det jag skriver och inte från vilken nick det kommer ifrån. Men du kanske tycker det är viktigare med vem som skriver än vad som skrivs?
  • PeterGB3G
    Anonym (samma samma) skrev 2017-03-16 17:03:57 följande:
    För att jag föredrar att folk gör sig en uppfattning om vad jag skriver från det jag skriver och inte från vilken nick det kommer ifrån. Men du kanske tycker det är viktigare med vem som skriver än vad som skrivs?
    Jag tycker det är viktigt att stå för det man skriver. Svar på din fråga; Ja. Anonyma åsikter är mindre intressanta.
  • Anonym (samma samma)
    PeterGB3G skrev 2017-03-16 17:07:52 följande:
    Jag tycker det är viktigt att stå för det man skriver. Svar på din fråga; Ja. Anonyma åsikter är mindre intressanta.
    Jag tolkar det som att du då tycker det är viktigare vem som skriver något än vad som skrivs. Jag tycker raka motsatsen, vi får helt enkelt enas om att vi tycker olika på den punkten.
  • PeterGB3G
    Anonym (samma samma) skrev 2017-03-16 17:12:35 följande:
    Jag tolkar det som att du då tycker det är viktigare vem som skriver något än vad som skrivs. Jag tycker raka motsatsen, vi får helt enkelt enas om att vi tycker olika på den punkten.
    Jag håller inte med om din tolkning, men har inga problem med acceptera olika uppfattningar. Detta så länge man håller diskussion hövlig.

Eftersom detta forum handlar om familjefrågor mest, anser jag det intressant att veta en persons ålder, kön och familjesituation för att sätta hens åsikter i ett sammanhang. Alltför många trådar med stor del anonyma deltagare brister i sakligthet och hövlighet. Tyvärr inser jag nu att även jag deltagit i att kapa en tråd och ta den i fel riktning, detta trots att jag började skriva då jag tyckte TS verkade engagerad och hade ett genuint intresse i den fråga som togs upp. Det är beklagligt.
  • Anonym (samma samma)
    PeterGB3G skrev 2017-03-16 17:23:15 följande:

Jag håller inte med om din tolkning, men har inga problem med acceptera olika uppfattningar. Detta så länge man håller diskussion hövlig.

Eftersom detta forum handlar om familjefrågor mest, anser jag det intressant att veta en persons ålder, kön och familjesituation för att sätta hens åsikter i ett sammanhang. Alltför många trådar med stor del anonyma deltagare brister i sakligthet och hövlighet. Tyvärr inser jag nu att även jag deltagit i att kapa en tråd och ta den i fel riktning, detta trots att jag började skriva då jag tyckte TS verkade engagerad och hade ett genuint intresse i den fråga som togs upp. Det är beklagligt.

Jag är man, 40+, två barn och sambo.

Jo håller med om att många trådar urartar, det är väl tyvärr en av internets baksidor. Samtidigt skulle inte såna här forum existera utan den, man får ta det goda med det onda. Visst är dwt teåkigt när teådar urartar i ren paajkastning samtidigt tycker jag det ofta är spinnoff diskussionerna som är mest intressanta och givande.

Som sagt man får ta det goda med det onda
  • Anonym (Fred)

Jag kom på min fru i höstas och då hade hon hållit på ett år med en kollega. Fram tills dess hade hon inget dåligt samvete men med ens jag konfronterar dem så drabbades hon av djup insikt och ånger.

Jag är fortfarande tveksam om vi kan fortsätta tillsammans och det som kan skönjas i soppan nu så här efteråt är den så gott som obefintliga tilliten. Hon är för mig en oärlig människa och den stämpeln är inte lätt att få bort.

Det blir inte bättre av att hon förväntar sig att det borde gått över nu och inte vill bli misstänkliggjord hela tiden.

Som någon skrev så måste man nog först förlåta för att sedan jobba hårt och vara transparant.

• Anonym (Bedragen fru)
    FörvirradBedragen skrev 2017-03-08 11:52:48 följande:
    Jag resonerar precis som du, jag förstår inte hur man kan göra så. Hur känner du nu? Vill du fortsätta? Kan du förlåta tror du?
    Vi jobbar på det men jag vet inte om det kommer gå vägen. 
  • Anonym (samma samma)
    Anonym (Fred) skrev 2017-03-16 20:36:56 följande:

Jag kom på min fru i höstas och då hade hon hållit på ett år med en kollega. Fram tills dess hade hon inget dåligt samvete men med ens jag konfronterar dem så drabbades hon av djup insikt och ånger.

Jag är fortfarande tveksam om vi kan fortsätta tillsammans och det som kan skönjas i soppan nu så här efteråt är den så gott som obefintliga tilliten. Hon är för mig en oärlig människa och den stämpeln är inte lätt att få bort.

Det blir inte bättre av att hon förväntar sig att det borde gått över nu och inte vill bli misstänkliggjord hela tiden.

Som någon skrev så måste man nog först förlåta för att sedan jobba hårt och vara transparant.

Jag kan garantera dig att hon inte ångrar sin otrohet, det hon ångrar är konsekvenserna. Så det där med djup ånger och insikt kan du ta med en nypa salt, den brukar oftast vara rätt ytlig och vara så länge man tror att man riskerar att förlora sin partner. När man känner sig trygg igen så minskar den i samma takt.

Att hon är oärlig har hon väl redan bevisat? Det ni gör nu är att se om hon kommer fortsätta vara oärlig eller ej.

Det är klart att alla som klantat sig och blivit påkomna helst vill att allt ska vara över så fort som möjligt, hade inte du velat det?

Transparans är väl en trevlig placebo, men det är ingen som helst garanti för att otroheten ínte fortsätter, det är mer en psykisk snuttefilt, ett sätt att visa good will, få sin partner att känna sig tryggare och ha en känlsa av kontroll. Men i praktiken är den inte värt ett skit, du har ingen aning om vad de säger och gör på jobbet och de lär inte vara så korkade att de har kontakt via något slags media som du har insyn i.

Jag säger inte det för att förmå dig att dumpa, jag säger det för att det är lätt att vara naiv första gången man råkar ut för sånt. Man vill ju egentligen att allt ska bli bra, att ens partner inte alls ska vara så falsk, att allt ska kunna återgå till det normala. Det är bättre att vara medveten om vad man ger sig in i än att ge sig in i något med ögonbindel. Att ge någon som svikit dig en andra chans är en chansning, ett steg in i det okända som kan löna sig eller straffa sig rejält, du har noll kontroll, vill hon vara otrogen igen så kommer hon vara det och det finns ingenting du kan göra åt det.
  • Reportern
    Jag skulle vilja intervjua en person som har varit otrogen. Finns det någon här som vill ställa upp? Det går självklart bra att vara anonym. 

Detta är ett ämne som berör och många känner igen sig i den ena eller den andra sidan om otroheten. 

Mejla till [email protected] om du kan tänka dig att vara med i en intervju.
  • Anonym (Bedragen fru)

Klart sevärda 20 minuter. 

• Anonym (Bedragen fru)

Hur känner du nu, TS?

• PeterGB3G
    Anonym (Fred) skrev 2017-03-16 20:36:56 följande:

I höstas är en kort tid. Vanligt att par separerar ca 11 mån efter att otroheten uppdagats. Problemet är inte brist på förlåtelse, utan brist på förtroende.

Ånger kommer vanligen bara efter att den otrogne blivit påkommen. Och visst ångrar dom att det blev som det blev. Att det uppdagades. Själva otroheten ångrar dom inte.

Visst vill dom satsa och kanske inte kommer göra det igen. Men det går aldrig att återskapa förtroendet.

Det gäller att se det som en möjlighet att bygga nåt nytt. Skapa den typ av förhållande du vill ha. Du kanske också funderat på att ligga med andra? Ta upp den diskussionen. Gör det om det skulle kännas bättre.
Svar på tråden Hur går man vidare från otrohet?