• Randig

3,5 åring svär! Hur får jag han att sluta?

Kortfattat så har min son börjat svära, i tid och otid trots att vi sällan svär här hemma. Vi kan säga "fan" som värst ungefär, detta har han snappat upp och där förstår jag att såklart att vi måste tänka på det ytterligare och aldrig svära. Vi har pratat med honom att det är fult och att man inte ska göra det, han säger ofta att "man får inte säga fan" vilket vi tycker är bra.

Men har säger också "Fuck" och "fuck you" och det har kommit nu det senaste, det kommer INTE från oss, vi säger aldrig så här:s Jag vet inte alls vart han snappat upp det och jag tycker inte om det alls, det är RIKTIGT pinsamt om han säger det om vi är ute bland folk. Hur stoppar jag detta?

Vi har pratat med honom om det att det är fult och att man aldrig ska säga så, men nu känns det snarare som att han gör det för att han vet att vi inte tycker om det.
    Hur har ni gjort om era små barn svär?
    Tips?

• Svar på tråden 3,5 åring svär! Hur får jag han att sluta?
  • syntharen

Jag vet inte om det funkar på alla barn men när vår son kom med fula ord så ignorerade vi det bara, OM det inte var nåt som var riktat mot oss eller andra människor. Så om han bara sa fan också när han tappade nåt så struntade vi i att kommentera just det ordet. Idag är han 6,5 år och säger inga fula ord, utan det var just där runt 3-4 år. Ibland snappar han upp ord på youtube, som just nu säger han oh hell no! när han spelar spel och nåt går dåligt. Vi väljer att inte säga att det är fult ord för då blir det mer laddat. Han kommer snart att sluta säga det.

• Randig
    syntharen skrev 2017-03-08 14:22:47 följande:

Jag vet inte om det funkar på alla barn men när vår son kom med fula ord så ignorerade vi det bara, OM det inte var nåt som var riktat mot oss eller andra människor. Så om han bara sa fan också när han tappade nåt så struntade vi i att kommentera just det ordet. Idag är han 6,5 år och säger inga fula ord, utan det var just där runt 3-4 år. Ibland snappar han upp ord på youtube, som just nu säger han oh hell no! när han spelar spel och nåt går dåligt. Vi väljer att inte säga att det är fult ord för då blir det mer laddat. Han kommer snart att sluta säga det.

Jo det där med att ignorera gjorde vi i början men ju oftare det blivit ju mer har vi börjat säga till, speciellt som du säger om det är riktat mot någon. Men ska nog testa mer att ignorera om det verkligen inte är mot oss.

Jag hör ibland att han sitter och leker i sitt rum och testar att svära o olika toner, så kanske är det för att han vet att "det är lite fult" och vill göra det ifred för att testa? Han tror nog att vi inte hör då.
  • orkaförhållanden

Tror också på att ignorera och även på att avdramatisera.

När jag och mina syskon var små och upptäckte att det var spännande och lite förbjudet att svära så brukade pappa avdramatisera det hela genom att dra en liten harang själv vid matbordet ibland (pappa med glad min: "jävlars bövlars fan! Skrattande" vi barn: "men pappaaaaaaa!") Det slutade verka coolt att svära ganska fort då, haha. Minns att jag hade kompisar som fortfarande på högstadiet tyckte att det var häftigt att svära för det fick man ju inte - rebell! Men själv såg jag bara min pappa och flamsiga småsyskon framför mig som satt och fnissade "fa-an!" med mjölk i munnen. Tog all kraft ur kraftuttrycken.

Svar på tråden 3,5 åring svär! Hur får jag han att sluta?