• Jollefin

Vikt under graviditet

Hej. Jag tänkte kolla med er. Jag fick barn 2012 och det var en sjuk graviditet. Illamående från vecka 7 sjukskriven inlagd med dropp fick problem med mat få jag inte ville äta något och då mådde jag ju självklart sämre. Mådde psykiskt dåligt och vecka 28 tänkte jag att livet inte var värt mer. Träffade en läkare på psyket son äntligen tog mig på allvar och fick mig att ändra mig börja äta visst jag åt medicin för depression oxå men från ca vecka 30 till vecka 38 då hon föddes. Allt vände däe efter men ja jag fick ju ett tvångsbeteende av mat äta hela tiden. För att inte bli illamående. Satt i långt efter oxå. Gick upp 24 kg ca med dottern. Har gått nee allt och väntar nu tillökning i juni och son vanligt kom illamåendet tidigt men hör och häpna det gick över :) jag mår bra psykiskt jag äter mycket dock !! Så när jag var hos bm och skrev in mig vid vecka 13 så hade jag gått upp 5 kg. Då säger min bm att du får inte gå upp mer än 12. Vecka 25 nu och ja jag har nog passerat min 12 kg nu :/ jag är livrädd att gå dit och höra att jag har gått upp föe mycket. Jag försöker att trappa ner ocj inte äta hela tiden men är man hungrig så äter man!! Jag mår bra övrigt äntligen en bra graviditet. Men då ska vikten göra mig ledsen. Att jag är för tjock! Ska jag banta nu ? Vet att det inte är något man dka göra men ändå klart tanken slår mig. Så har ni tips på mat frukost mellanmål osv som man kan äta utan att behöva gå upp sådär jätte mycket. Jag äter mackor till frukost det är den största boven tror jag då jag ej åt så myckrt sånt förut även större potioner mat. Har ni några nyttiga tips?

Tack på förhand :)

• Svar på tråden Vikt under graviditet
  • vikkey

Alltså, barnmorskor kan vara så jävla klumpiga! Jag blir så less..

Nä, de rekommenderar inte en högre viktuppgång än typ 12kg, då de räknar ser det är vad barn/fostervatten/moderkaka etc väger. Men skit i det! Du gick ner det förra gången och kan göra det igen! Låt inte en barnmorska med pekpinne och linjal få grumsa din graviditet, njut av att du mår bättre den här gången istället. Vikten är ett senare problem!

(Min BM är en riktig vikt-nazi, så jag sa bara att jag inte kommer väga mig då jag inte orkar med hennes pekfingervisningar. V38 på måndag, inte vägt mig sedan inskrivningen..)

• filuring

förstår din oro har liksom du haft jobbigt med illamående och ätande hela tiden och saker jag normalt inte äter typ mackor... jag har 2 barn sedan innan gick upp 24 med första 25 med andra och väntar nu nummer 3 och räknar med liknande uppgång. har gått ner allt mellan graviditeterna men fått kämpa för det.

ingen av mina bm har sagt något om min vikt och har då haft flera olika. jag va något kilo överviktig innan första, normalviktig med 2 an och nu med 3 an. om du va normalviktig innan du blev gravid brukar de inte kommentera vikten...

har dock 2 väninnor som va några kilo överviktiga innan graviditet som har fått väga sig ofta för att ha koll och kommentarer om deras vikt. jag hade samma bm hon sa inget till mig trots att jag gick upp mycket mer i vikt under graviditeten än väninnorna...

mina barn har vägt 4 kg och 4.8 kg så ej onormalt stora och normala förlossningar.

gör det du kan i vardagen. ät det du är sugen på men försök att välja saker som är bättre för dig. jag kan inte äta samma mat flera gånger i rad så handlar ofta och lagar mat ofta vilket hjälper mig. jag är såld på drickkvarg och soppa vilket är lätt att få i sig och nyttigt. är i vecka 12 och jag kan äta gröt till frukost igen med äppelmos på vilket jag inte kunnat innan så prova dig fram och prova igen det kan ändra sig! stort lycka till!!

du har alltid rätt att byta barnmorska utan att säga varför oxå kom ihåg det!!

• Annelie 76

Byt barnmorska. Jag är på min tredje graviditet och har varit tjock när allihop började. Har gått upp 15-20kg och INGEN har sagt nåt om det. Jag har inte gjort nån glukosbelastning, inte fått några förmaningar, INGET.
    Ta inte skit från sjukvårdspersonal. Byt och säg till den nya att om hon börjar tjata om vikt och mat så tänker du inte komma dit nåt mer. Är hon vettig så håller hon tyst, annars byt igen tills du hittar en vettig.

Svar på tråden Vikt under graviditet