• Koppkaka96

Barnen vägrar äta, allt man gör är äckligt

Blir galen snart, står dag ut och dag in och försöker planera mat till barnen på 7 och 9 år. Allt man gör är äckligt, vad man än gör för mat. Är det mat som dom tycker är okej så äter dom inte ens upp en portion.
    Allt är äckligt, Ris, Korv med bröd, köttbullar, köttfärs, kyckling.. grönsaker är hemskt och bara viss frukt fungerar.
    Saker dom älskat för bara 1-2 månader sedan var våfflor, så vi gjorde våffelsöndag varannan vecka, men senaste två gångerna så har dom hatat våfflor. Nu är dom hos en bekant, där dom äter våfflor som aldrig förr.
    Likadant med pannkakstårta, gjorde en superfin tårta åt barnen för att överaska, dom vägrade i stort sett äta den.

Blir faktiskt lite ledsen då jag försöker göra dom matglada och dom bara tjorvar. Vad ska jag göra egentligen?
    Gör pappan mat så är den dundergod. Att nämna är att det är plastbarn, har det något med saken att göra? Är det ett sätt för dom att visa att jag inte duger?

Har ni något barnvänligt recept som dom kanske skulle gilla?

• Svar på tråden Barnen vägrar äta, allt man gör är äckligt
  • Hallonmos

Men låt dom laga sin egen mat då. Varför försöker du så mycket? Det är inte dina barn.

• nytt eller gammalt

Jag brukar laga mat tillsammans med barn, då blir det godare...enligt barnet Oskyldig Låt dem smaka av och styra krddningen så de tycker det blir gott (utan att det går överstyr så ni andra inte kan äta förstås).

Det är nog mitt bästa tips faktiskt. 

Kanske också att låta dem ha tillbehör som de gillar till maten. Min son t ex älskar soja och sambal  oelek. Om det är nåt han inte tycker är så gott så slänger jag fram det och då blir maten bättre. 

• mammalovis

Låt pappan laga all mat till barnen en period.

Eller planera matsedeln tillsammans med barnen och låt dem vara med och skriva handlingslista. Sedan får de hjälpa till att handla och släpa upp maten för att till sist hjälpa till att laga maten. Kanske handlar det inte om att de ogillar din mat, utan det kanske bara är en maktkamp att de inte vill låta dig bestämma över maten över deras huvud. Om de blir mer delaktiga kanske det vänder.

Hade sambon här fått sådana kommentarer om maten hade han nog bara sagt att passar det inte kan du gå och lägga dig utan mat. Då får barnet välja och får på så vis makten. Det erbjuds inga mackor senare och maten som lagas här är sådant de brukar kunna äta med god aptit med några få undantag som de oftare ratar.

• elyse

Låt pappan laga all mat då.

• scanmia

Grattis! Barnen är tillräckligt trygga med dig för att våga testa er relation. För ärligt talat så låter det inte som om det är något fel på maten.
    Sluta laga mat som är till för att göra dem glada och laga mat som du tycker är god och vill äta. Säger de att de tycker maten är äcklig, så berätta för dem hur man artigt framför det och säg att de kan ta av knäckebrödet/salladen (eller vad ni nu har för backup i er familj) och plocka till sig något ur fruktskålen. Prata sedan om annat vid middagsbordet och försök att aktivt inte lägga fokus på att de inte äter det som serveras. Det hjälper nog om ni under några veckor ser till att inte ha så mycket extra godsaker hemma (kakor, chips, bullar...) så att de inte kan småäta mellan måltiderna. Samtidigt så tror jag inte heller på att svälta ut barnen: frukt och grönsaker, keso, nötter... kom överens om (tråkig, neutral, nyttig) mat som de mer eller mindre fritt kan ta från.

• Koppkaka96

Tack för alla svar. Jo barnen är ofta med och lagar maten, vi frågar hela tiden vad dom är sugna på och då lagar vi den maten, men även då är det inte vad dom vill ha. Barnen väljer själva frukt.
    Fikabröd, kakor, saft och godis ger vi enbart på lördagar eller högtider då dom har diagnoser.
    Ibland har det hänt att dom hjälper till med kyckling gryta, sagt att det är superäckligt men sedan när dom väl ska äta har dom ätit två portioner. Det beror ofta, ofta på deras humör vad som är gott och inte.

Vill verkligen komma närmare dom när det kommer till matsidan då ena plastdottern även äter dåligt i skolan, och som väldigt aktiva barn så behöver dom verkligen få i sig i varje fall en portion.

• Gizmo
    jäklaklemande skrev 2017-03-11 00:38:23 följande:
    Sluta att dalta med ungarna för fan,låt dom gå hungriga I stället dom dör inte av det, ät eller svält ,efter nån dag ska du nog se att dom äter vad som helst.Hunger är de bästa botemedlet
  • sairda

Jag tycker ni helt enkelt säger att idag är det denna maten ni får som du bestämt och lagat. Om ni inte äter får ni va hungriga, och att det sen inte heller blir något småätande. Så gör vissa med mycket mindre barn. Att ge massa alternativ och hålla på med ungarna gör dem så bortskämda tillslut att det blir ett helvete att leva med. För dem själva också. Jag va lite sån när jag va yngre för jag börja må illa av mycke mat. Idag har jag väldigt svårt att bestämma mig vad jag ska äta så de ofta blir något tråkigt, kan bero på alla alternativ hit och dit.

Alternativt att pappa gör maten för dethär kommer absolut inte funka i längden, jag skulle sätta stop direkt.

• John22

Problemet är att du låter dem komma undan med alltför mycket och ger dem makt som de inte behöver ha.

Laga vanlig mat som det inte bör vara några problem att äta, och vill de inte äta så får de gå hungriga. De är kräsna för att du låter dem vara kräsna.

• Koppkaka96

Absolut, jag håller med att dom får gå hungriga annars, men med deras diagnoser så lyder det efter man sagt det extrema utbrott, som sedan leder till att dom går till mamman och säger att vi svälter dom. Med vårdnadstvist framför oss så hjälper det inte riktigt oss i längden.

• nevermind
    Koppkaka96 skrev 2017-03-11 15:51:00 följande:

Absolut, jag håller med att dom får gå hungriga annars, men med deras diagnoser så lyder det efter man sagt det extrema utbrott, som sedan leder till att dom går till mamman och säger att vi svälter dom. Med vårdnadstvist framför oss så hjälper det inte riktigt oss i längden.

Då får ni vänta tills efter vårdnadstvisten då... Och/eller smygfilma att de inte vill äta.
Svar på tråden Barnen vägrar äta, allt man gör är äckligt