• Smeagoul

    Audi A4 1.8 TFSI 2009 Drar mycket vatten och olja och batteri larmar

    TFSI 2009 Drar mycket vatten och olja och batteri larmar stup i ett..

    Bådar inte gott va? Låter som det kommer bli dyrt.. eller kan de va nå enkelt?

  • Svar på tråden Audi A4 1.8 TFSI 2009 Drar mycket vatten och olja och batteri larmar
  • Rabarbapuppa

    Vad menar du med att "batteri larmar"?
    Är det någon varningstext som säger vad som gäller eller vad menas med detta larm?

    Spontant, om det är originalbatteri sen tillverkning av bilen 2008/2009 så är det säkert dags att byta nu. Ett bilbatteri håller inte hur länge som helst och detta börjar närma sig 8-9 år nu. Men som sagt, vad för "larm" är det? Eller menar du att det är batterisymbolen och att generatorn inte längre laddar batteriet?

    Ang olja så har ju Audi dokumenterat problem med de där maskinerna, om vi pratar 2.0 TFSI. Finns en annan tråd om detta som kanske kan vara av intresse:

    www.familjeliv.se/forum/thread/73458903-1-liter-olja-pa-60-mil-kan-det-vara-normalt-o

    Kylsystemet är slutet, det ska inte "dra vatten" ur den aspekten att det ska behövas fyllas på någon större mängd. Om det behövs så läcker systemet och man måste hitta läckan. Vanliga tänkbara fel kan vara slanganslutningar som gett sig eller expansionskärl som spruckit. Du lär se under bilen var det rimligen läcker ifrån. Om den tar vatten ur det avseendet att du inte ser läckor utan den tar in i förbränningen och/eller oljan så är du ganska illa ute. Bör synas på avgaserna (vita) och framförallt oljan. Kolla oljestickan, är det gulbrun majjonäs där så har du svaret. 

    Oavsett:
    Nej, det är inget "enkelt". 
    Ja, det kommer bli dyrt.

    /Puppa

  • Smeagoul
    Rabarbapuppa skrev 2017-03-13 08:37:22 följande:

    Vad menar du med att "batteri larmar"?

    Är det någon varningstext som säger vad som gäller eller vad menas med detta larm?

    Spontant, om det är originalbatteri sen tillverkning av bilen 2008/2009 så är det säkert dags att byta nu. Ett bilbatteri håller inte hur länge som helst och detta börjar närma sig 8-9 år nu. Men som sagt, vad för "larm" är det? Eller menar du att det är batterisymbolen och att generatorn inte längre laddar batteriet?

    Ang olja så har ju Audi dokumenterat problem med de där maskinerna, om vi pratar 2.0 TFSI. Finns en annan tråd om detta som kanske kan vara av intresse:

    www.familjeliv.se/forum/thread/73458903-1-liter-olja-pa-60-mil-kan-det-vara-normalt-o

    Kylsystemet är slutet, det ska inte "dra vatten" ur den aspekten att det ska behövas fyllas på någon större mängd. Om det behövs så läcker systemet och man måste hitta läckan. Vanliga tänkbara fel kan vara slanganslutningar som gett sig eller expansionskärl som spruckit. Du lär se under bilen var det rimligen läcker ifrån. Om den tar vatten ur det avseendet att du inte ser läckor utan den tar in i förbränningen och/eller oljan så är du ganska illa ute. Bör synas på avgaserna (vita) och framförallt oljan. Kolla oljestickan, är det gulbrun majjonäs där så har du svaret. 

    Oavsett:

    Nej, det är inget "enkelt". 

    Ja, det kommer bli dyrt.

    /Puppa


    Hej och tack för ditt svar!

    Problemet med den här bilen är att det inte finns en oljesticka, bara elektronisk.

    Så vi kollade ner där man fyller på och oljan såg fin ut!

    Har även lokaliserat läckaget som vi såg kommer från vattenpumpen , han som hjälpte mig att titta trodde att ev en packning var dålig och att det då läckte ut via nå kärl som ska förhindra att läckaget nåt motorn , ev en läckande slang.

    Det är inte själva batterilampan som tänds utan det kommer upp i info skärmen att batteriet har låg nivå men kommer laddas under körning.

    Har läst att om man spelar musik på hög nivå så är högtalarna rätt krävande för batteriet , men eftersom det kommit nu så börjar väl batteriet bli dåligt så jag får väl byta det.

    Att den drar olja skulle ja inte bekymra mig om fick ja höra , tydligen så slukar dom en del olja just den där modellen
  • Rabarbapuppa
    Smeagoul skrev 2017-03-15 18:47:03 följande:
    Hej och tack för ditt svar!

    Problemet med den här bilen är att det inte finns en oljesticka, bara elektronisk.

    Så vi kollade ner där man fyller på och oljan såg fin ut!

    Har även lokaliserat läckaget som vi såg kommer från vattenpumpen , han som hjälpte mig att titta trodde att ev en packning var dålig och att det då läckte ut via nå kärl som ska förhindra att läckaget nåt motorn , ev en läckande slang.

    Det är inte själva batterilampan som tänds utan det kommer upp i info skärmen att batteriet har låg nivå men kommer laddas under körning.

    Har läst att om man spelar musik på hög nivå så är högtalarna rätt krävande för batteriet , men eftersom det kommit nu så börjar väl batteriet bli dåligt så jag får väl byta det.

    Att den drar olja skulle ja inte bekymra mig om fick ja höra , tydligen så slukar dom en del olja just den där modellen

    Jag förstår, ja elektronisk "oljesticka" blir vanligare o vanligare på moderna bilar. Ett riktigt skit om du frågar mig. Man har noll visuell koll på en av bilens absolut viktigaste vätskor. Bra att du kikade ner i påfyllningen, hade motorn tagit in kylvätska i smörjsystemet (mycket allvarligt) hade du sett det redan där.


    Ja, att en vattenpump antingen havererar eller börjar läcka är inte jätteovanligt. Har bytt ett par stycken och senast på min BMW vid 25.000 mil. I mitt fall var det också en kombination av läckande slanganslutning. Motorytrymmet blir ju ömsom varmt, ömsom kallt, Till slut ger gummit i slangar upp. Så är det.

    Ok, av infotexten att döma är ditt batteri numer förbrukat. Det verkar inte längre kunna ta laddning, mycket vanligt förekommande på äldre batterier. Bara att byta det till ett nytt. Nja, hög musik vet jag inte, men det finns en mängd strömförbrukare ombord och till slut orkar inte ett gammalt batteri. Stora elkonsumenter är bl.a sätesvärme, bakrutedefroster, dimljus. 


    Ja att den drar olja är visserligen "vanligt" på dessa motorer, men likafullt inte bra alls. Olja är dyrt och du tvingas fylla på onödigt mycket. Förbrännd olja luktar och sotar ner andra komponenter i förbränningen och ökar onödigt slitage. Ja och så miljöaspekten såklart. Vill det sig illa har ju besiktningen synpunkter på avgasvärdet. Det finns en del att läsa om dessa motorer och detta problem så du kan ju googla lite. Men det kommer inte att reparera sig själv, den saken är klar. 

    /Puppa


     


     

  • Smeagoul
    Rabarbapuppa skrev 2017-03-16 10:33:36 följande:

    Jag förstår, ja elektronisk "oljesticka" blir vanligare o vanligare på moderna bilar. Ett riktigt skit om du frågar mig. Man har noll visuell koll på en av bilens absolut viktigaste vätskor. Bra att du kikade ner i påfyllningen, hade motorn tagit in kylvätska i smörjsystemet (mycket allvarligt) hade du sett det redan där.

    Ja, att en vattenpump antingen havererar eller börjar läcka är inte jätteovanligt. Har bytt ett par stycken och senast på min BMW vid 25.000 mil. I mitt fall var det också en kombination av läckande slanganslutning. Motorytrymmet blir ju ömsom varmt, ömsom kallt, Till slut ger gummit i slangar upp. Så är det.

    Ok, av infotexten att döma är ditt batteri numer förbrukat. Det verkar inte längre kunna ta laddning, mycket vanligt förekommande på äldre batterier. Bara att byta det till ett nytt. Nja, hög musik vet jag inte, men det finns en mängd strömförbrukare ombord och till slut orkar inte ett gammalt batteri. Stora elkonsumenter är bl.a sätesvärme, bakrutedefroster, dimljus. 

    Ja att den drar olja är visserligen "vanligt" på dessa motorer, men likafullt inte bra alls. Olja är dyrt och du tvingas fylla på onödigt mycket. Förbrännd olja luktar och sotar ner andra komponenter i förbränningen och ökar onödigt slitage. Ja och så miljöaspekten såklart. Vill det sig illa har ju besiktningen synpunkter på avgasvärdet. Det finns en del att läsa om dessa motorer och detta problem så du kan ju googla lite. Men det kommer inte att reparera sig själv, den saken är klar. 

    /Puppa

     

     


    Tack för all bra info du ger! Du verkar kunnig :)

    Ja du har nog rätt angående batteriet , får nog ta och byta och jag håller med om att elektronisk oljesticka är värdelös.

    Stod o leta och leta o klia mig i skallen och undrade var fan dom hade gömt stickan haha , sen läste jag i boken.

    jag haft bilen snart i ett år och den är köpt hos firma så jag antar att dom har gjort service på den strax innan försäljning med oljebyte osv.

    Om vi säger att dom gjort service för ett år sen och fyllt på max med ny olja , är oljeförbrukningen för hög då om bilen larmar och säger:

    Låg oljenivå , du kan fortsätta köra , fyll på max 1 liter. (Efter ca ett år)

    Är det något som behövs kolla upp? Tänkte mer om det är en normal förbrukning eller inte, jag ska jag googla som du sa.

    Hur som helst så tänkte jag i vilket fall lämna in den för oljebyte osv , brukar göra det 1 gång per år med mina bilar jag ägt tidigare.

    Så då får dom väl ta en titt på vattenpumpen samtidigt :)

    Såg klart o tydligt när vi kikade ner i motorrummet att det hade läckt ut röd vätska där, blev lättad när jag såg det haha.

    Lär ju vara betydligt dyrare och värre om det kommit in i motorn.
  • Rabarbapuppa

    Tack, ja jag kör och äger äldre bilar, så jag har tvingats bli bra på att skruva själv. Snål är jag dessutom, ha ha! 

    Om du aldrig tidigare behövt fylla på olja, förrän nu, sedan du köpte bilen för ett år sedan, då bedömer jag inte att du har något problem med oljeförbrukning.
    Om den uppmanar att fylla en liter på ett år låter det helt normalt. Alla bilar drar lite olja så det är helt som det ska.

    Japp, röd kylvätska, det låter klassiskt som VW/Audis kylmedel, de brukar ha detta. Bör inte kombineras med grön eller blå som du annars kan köpa på Biltema o Mekonomen etc. Om du ser läckan därifrån så tror jag läget är solklart, du behöver ny vattenpump. Vattenpumpen sitter normalt rakt in i motorblocket och är rund, den brukar ha en stor O-ring (gummipackning) som försluter den mot godset i blocket, fullt möjligt att den börjat släppa. Man byter hela pumpen, det är lika bra om det är en 2009'a. Batteri köper du lämpligen original för att få exakt rätt till din bil, det kan tyvärr handla om minimum 1000:- och högst troligen uppåt 2000:-

    Lycka till!

    Puppa 

Svar på tråden Audi A4 1.8 TFSI 2009 Drar mycket vatten och olja och batteri larmar