• artep7

Sovmorgon

Jag har ett barn på 4 år som alltid varit svår med sömnen. Sedan hon var bebis så har hon somnat i lagom "sovtid" för att sedan vakna vid 23-00 tiden, varit vaken ca 3h sedan somnat om och sovit till kl 6-6.30. Så här höll det på tills hon var strax över 2 år.

Nu sover hon tack och lov hela nätter men vaknar kl 4.30-5.00 varje morgon. Hon somnar 19.30-20.00 varje kväll. Jag har liksom accepterat detta nu och går upp tillsammans med henne. Dom gångerna jag säger ifrån och säger att det faktiskt är natt fortfarande så gnäller och skriker hon och jag är rädd att hon ska väcka storasyster. Jag kan tyvärr inte somna om heller.

Vi har försökt hålla henne vaken längre på kvällen men har inte tyckt att det hjälpt något vidare. Jag behöver lite tips på vad vi kan göra för att få sova längre. Jag begär inte mycket, kl 6 är det morgon tycker jag.

• Svar på tråden Sovmorgon
  • Orkide

Kan hon ligga kvar i sängen med en telefon, platta och titta på någon film tills klockan blir sex?

Min son vaknar gärna innan fem och på helger får han min telefon så ligger han där ca en timme och tittar på film på låg nivå.

• Träskvatten

Total mörkläggning är det som gäller. Det duger inte med persienner utan mörkläggningen ska vara total med mörkläggningsgardiner och att man tar bort allt ljus, även det minsta lilla.

• syntharen

Nåt som kanske kan hjälpa är en sån där nattlampa som man kan ställa in så att färgen ändras när det är ok att stiga upp. Då blir det kanske "roligare" och tydligt när man måste ligga kvar i sängen.

Svar på tråden Sovmorgon