• Cocos222

Yngst och fått fast tjänst och högre position på jobbet

Hej!

Jag har arbetat som timanställd på en arbetsplats nu ett tag, jag har trivts bra. Jag har haft ett annat jobb där jag är fast anställd. För ett tag sedan blev jag tipsad av chefen på det stället jag jobbar på timmar om att söka en fast tjänst som innebär att jag blir befordrad att göra mera och ta mer ansvar. Jag har länge velat ha denna tjänst så jag sökte och fick den. Reaktionen från mina annars trevliga och ödmjuka kollegor blev svår att sätta ord på.. vissa sa " grattis men ojoj det där är nog ett tungt jobb att jobba heltid med".. " jag skulle inte utsätta mig för det där" Andra sa inget alls och hälsade knappt.. jag är den yngsta i arbetsgruppen men jag har också högre utbildning än flera där men jobbat kortare tid såklart. Har dock 6 års erfarenhet av arbete inom psykiatrin vilket är relevant för jobbet tyckte chefen. Känns som en trevlig stämning invänts till något annat.

Hur skall jag tolka detta? Jag börjar känna mig osäker på mig själv av detta.. vad handlar det här om?

Tacksam för råd o svar.

• Svar på tråden Yngst och fått fast tjänst och högre position på jobbet
  • FruganH

Skit i dom. Grattis till jobbet!
    De kanske inte hade klarat den tjänsten, precis som dom säger, men det säger ju inte att du inte kommer fixa det galant!
    De som inte bryr sig eller lämnar negativa kommentarer (kanske avundsjuka?) tycker jag bara du ska strunta i!

• Vickan I

Grattis! Kommer du ha personalansvar eller på annat sätt direkt styra över dina kollegors arbete iom din nya tjänst? Håll dig ödmjuk och gör ett bra jobb så kommer du nog få över dem andra. En del blir avundsjuka och en del blir bara aviga så fort det är någon form av förändring som sker då det är jobbigt för en del att hantera. Fortsätter dem sura så uppträd själv korrekt och proffesionellt, men låt dem inte behandla dig illa!

• Annelie 76

Maktbalansen har skiftats och de är obekväma med det. Från att du varit längst ner (yngst och timanställd) i hierarkin är du nu högre upp än dem och de har svårt att hantera det. Och förmodligen lite avundsjuka.

Svar på tråden Yngst och fått fast tjänst och högre position på jobbet