• Anonym (Kim)

Har halvt panik över papperjsobb som måste ske nu!!!

Tror att de flesta har saker man skjuter på. I mitt fall är det papper. Har flera olika anställningar, har jobbat extra utanför schemat och har haft sjukt barn. Min arbetsgivare har missat att säga till på löner att jag vabbat och jag har inte skrivit någon tjänstgöringsrapport för de tillfällen jag jobbat extra. Nu måste jag sätta mig och reda ut allt - och jag är så rädd att något blir fel. Har panik vid tanken på att jag ska göra fel på någon dag, det är SÅ mycket datum och jag minns inte riktigt allt. Jag måste skriva sen början på december och sen ansöka om vab och a-kassepengar. Men inget blir bättre för att jag skjuter på det. Säg åt mig att jag fixar det!!!

• Svar på tråden Har halvt panik över papperjsobb som måste ske nu!!!
  • Anonym (Plupp)

Ja vi har alla saker vi skjuter på även om alla kanske inte erkänner det. Men du fixar detta, ta en sak i taget och sätt dig med ett block och skriv ner de datum du kommer ihåg. Minns du inte så borde det finnas loggat på jobbet när du jobbat extra och ringt in och vabbat. Jag tror att du som mig bygger upp problemet i huvudet tills det känns enormt stort och man istället backar och drar sig för att göra det. Men börja i nån ände, det kommer kännas såååå skönt när du bara börjat att bena i det hela. Lycka till

• Anonym (Kim)
    Anonym (Plupp) skrev 2017-03-12 16:51:51 följande:

Ja vi har alla saker vi skjuter på även om alla kanske inte erkänner det. Men du fixar detta, ta en sak i taget och sätt dig med ett block och skriv ner de datum du kommer ihåg. Minns du inte så borde det finnas loggat på jobbet när du jobbat extra och ringt in och vabbat. Jag tror att du som mig bygger upp problemet i huvudet tills det känns enormt stort och man istället backar och drar sig för att göra det. Men börja i nån ände, det kommer kännas såååå skönt när du bara börjat att bena i det hela. Lycka till

Nä, finns inte något på jobbet om när jag jobbat extra. Chefen borde ha skrivit upp när jag vabbat, men han är på långsemester. Egentligen är det som du säger: jag HAR koll och kommer få ihop det. Nu har a-kassan hört av sig och vill ha in ett arbetsgivarintyg och det går ju inte att få till när inget stämmer. Dessutom måste jag ju ta ut vab-pengar, a-kassepengar och ta bort lön som betalats ut från jobbet. Nåja, det ska ju ordna sig. Är så rädd om min SGI eftersom jag inte har en tillsvidareanställning, men så länge jag är inskriven på AF är jag ju skyddad. 
    Tack för ditt stöd!
  • nuharjagbytt

Jag brukar börja med något som är lätt, i ditt fall tillfällen där du är säker på datumen. När man sen är igång är det lättare att fortsätta. Sedan är det bra att ta det systematiskt antingen från nu och bakat eller från december och framåt. När du inte kommer på kanske du kan ta hjälp av någon du jobbar med?

Du kan göra detta!

• Anonym (Kim)
    nuharjagbytt skrev 2017-03-12 17:03:10 följande:

Jag brukar börja med något som är lätt, i ditt fall tillfällen där du är säker på datumen. När man sen är igång är det lättare att fortsätta. Sedan är det bra att ta det systematiskt antingen från nu och bakat eller från december och framåt. När du inte kommer på kanske du kan ta hjälp av någon du jobbar med?

Du kan göra detta!

Nä, ingen har koll på när jag jobbat och inte. Inte ens chefen. Har skrivit ut vilka datum jag anmält vab så jag får ta det därifrån. Befann mig på olika sjukhus i flera perioder under december så det är rörigt, var akuta inläggningar blandat med planerad operation. Å, önskar jag hade ett fast jobb!!!

Tack för stödet!
  • Mantrasina

Det kommer att ordna sig, jag lovar!

Det bästa är att göra en lista över det du ska göra, och sen sätta dig ner med det ena, och sen det andra, och så vidare. Ta en halvtimme, nu direkt, och börja. FÖr har du väl börjat kommer det kännas så mycket lättare att göra klart alltihop sen! 

Kom ihåg, andas ordentligt och försök att inte stressa upp dig. Det blir inte bättre av att du släpper fram paniken.

• Anonym (Kim)

Nu satte jag mig ock kollade datumen och de stämmer! I morgon ska jag prata med löner, skriva tjänstgöringsrapporter, skicka om ytterligare anstånd på intyg till a-kassan eftersom chefen är på semester, ansöka om vab-pengar osv. Ska be om intyg från sjukhus till a-kassan osv. Hå hå ja ja, men nu har jag koll. Bara resten kvar då!

Dock så här i efterhand är jag lite sur på chefen som inte hört av sig till löner, för om jag ringt om vab är det baske inte min skyldighet att ta kontakt med lönekontoret om det.

• Anonym (vabs)

Barnen/barnet du vabbat för går väl på förskola eller skolan, kan du inte höra av dig dit och se vilka dagar barnet var borta? Anmäler du sjukt barn via telefon eller mail? Står det i mailen är det ju lätt att kolla upp, men de borde ju ha någon anteckning om när barnet varit borta.

Ang att ingen vet på jobbet, vem har gett dig de extra passen utöver schemat? Det måste ju finnas någonstans vilka som jobbat eller vilka som var borta och som du jobbade istället för? Eller dagar när det var arbetstoppar och de behövde mer personal.

• Anonym (Lena)
    Anonym (Kim) skrev 2017-03-12 17:51:17 följande:

Nu satte jag mig ock kollade datumen och de stämmer! I morgon ska jag prata med löner, skriva tjänstgöringsrapporter, skicka om ytterligare anstånd på intyg till a-kassan eftersom chefen är på semester, ansöka om vab-pengar osv. Ska be om intyg från sjukhus till a-kassan osv. Hå hå ja ja, men nu har jag koll. Bara resten kvar då!

Dock så här i efterhand är jag lite sur på chefen som inte hört av sig till löner, för om jag ringt om vab är det baske inte min skyldighet att ta kontakt med lönekontoret om det.

Bra jobbat!

Man mår alltid bättre när man börjat beta av en gammal surdeg.

Vet inte hur du gör i vanliga fall, men annars är ett tips att skaffa en kalender där du fyller i tider osv varje dag, så undviker du detta i framtiden.
Svar på tråden Har halvt panik över papperjsobb som måste ske nu!!!