• Miro1

    Kan man kräva att slippa män på jobbet?

    Jag är ägare på ett ställe i restaurangbranschen. Jag har och följer kollektivavtalet. En av mina anställda kräver att slippa jobba med män. Hon vill inte heller byta arbetstider. Hon vill att jag ska anpassa de övriga passen så att inte män jobbar samtidigt som henne. Hittills har detta bara varit önskemål från hennes sida, jag har vid några tillfällen gått henne till mötes. Men nu påverkas verksamheten och chansen till bra nyrekryteringar av hennes "önskemål". Jag har berättat för henne att hon inte kommer att kunna ställa dessa krav längre - att jag inte får diskriminera någon pga kön. Då kontaktade hon facket (HRF) och fick i mina öron ett märkligt svar: att jag som arbetsgivare inte får lov att tvinga någon att jobba med män. Är det verkligen så?

  • Svar på tråden Kan man kräva att slippa män på jobbet?
  • CarinaL26
    Miro1 skrev 2017-03-12 19:33:15 följande:

    Det var facket som sa så. Men om det var en lokal eller central representant vet jag inte.


    I så fall bluffar fackrepresentanten i hopp om att du inte kan regelverket.
  • Miro1

    Hon menar att hon blir stressad av att jobba med män. Att jag riskerar hennes säkerhet genom att schemalägga män samtidigt som hennes pass. 

  • Griseknoen35
    Miro1 skrev 2017-03-13 09:04:18 följande:

    Hon menar att hon blir stressad av att jobba med män. Att jag riskerar hennes säkerhet genom att schemalägga män samtidigt som hennes pass. 


    Säkerhet? Vad tror hon hennes manliga kollegor ska göra henne?
  • K Kalle
    Miro1 skrev 2017-03-12 19:16:03 följande:

    Jag är ägare på ett ställe i restaurangbranschen. Jag har och följer kollektivavtalet. En av mina anställda kräver att slippa jobba med män. Hon vill inte heller byta arbetstider. Hon vill att jag ska anpassa de övriga passen så att inte män jobbar samtidigt som henne. Hittills har detta bara varit önskemål från hennes sida, jag har vid några tillfällen gått henne till mötes. Men nu påverkas verksamheten och chansen till bra nyrekryteringar av hennes "önskemål". Jag har berättat för henne att hon inte kommer att kunna ställa dessa krav längre - att jag inte får diskriminera någon pga kön. Då kontaktade hon facket (HRF) och fick i mina öron ett märkligt svar: att jag som arbetsgivare inte får lov att tvinga någon att jobba med män. Är det verkligen så?


    Nej det kan man verkligen inte!
  • Fnollet
    Miro1 skrev 2017-03-13 09:04:18 följande:

    Hon menar att hon blir stressad av att jobba med män. Att jag riskerar hennes säkerhet genom att schemalägga män samtidigt som hennes pass. 


    Va? Hur gör hon i vardagliga livet då?

    Då får hon väl gå terapi och reda ut varför hon blir stressad av män. Jag kan inte se hur detta skulle vara ditt ansvar, och om facket stödjer detta är det helt absurt.
  • Pentagram
    Miro1 skrev 2017-03-13 09:04:18 följande:

    Hon menar att hon blir stressad av att jobba med män. Att jag riskerar hennes säkerhet genom att schemalägga män samtidigt som hennes pass. 


    Det KAN ju finnas något i botten av detta. Vissa arbetsplatser kan ha en rå och sexistisk jargong (vilket inte skall ursäktas med att det "bara" är prat), det kan ha hänt stuff innan e d. Jag säger inte att du skall anpassa schemat som hon kräver, men det kan vara bra att ha koll på om det faktiskt finns ett ouppmärksammat problem som föranleder hennes oro.
  • K Kalle
    Pentagram skrev 2017-03-13 14:52:31 följande:
    Det KAN ju finnas något i botten av detta. Vissa arbetsplatser kan ha en rå och sexistisk jargong (vilket inte skall ursäktas med att det "bara" är prat), det kan ha hänt stuff innan e d. Jag säger inte att du skall anpassa schemat som hon kräver, men det kan vara bra att ha koll på om det faktiskt finns ett ouppmärksammat problem som föranleder hennes oro.
    Då är det där man ska börja, alltså med att ta reda på orsaken.
  • Pentagram
    K Kalle skrev 2017-03-13 15:51:30 följande:
    Då är det där man ska börja, alltså med att ta reda på orsaken.
    Precis. Det kan ju hända att kvinnan i det här fallet bara har en slags allmän oro som inte är särskilt välmotiverad (utifrån omständigheterna) men hon kan ha dåliga personliga erfarenheter av sina manliga kollegor på arbetsplatsen/branschen eller fått tillräckligt återberättat för sig från kvinnliga kollegor för att ha en rimlig aversion mot att jobba med män. Det är inte som att restaurangbranschen är känd för att vara väldigt LITE sexistisk...
  • Praktisk59

    Tänk om det var tvärt om.
    En grupp kvinnor som inte ville ha en man i gruppen.
    Om en arbetsgivare stödjer det slutar saken hos DO.

    Troligen kan du som arbetsgivare riskera samma sak

  • Miro1

    Precis. Nu har jag pratat med vår arbetsorganisation (visita). De sa att jag absolut inte fick tillgodose hennes krav för då gör jag mig skyldig till diskriminering. Jag också ringt facket för att själv höra hur de resonerar men de vill inte diskutera saken med mig som arbetsgivare.

  • nevermind
    Miro1 skrev 2017-03-15 19:52:27 följande:

    Precis. Nu har jag pratat med vår arbetsorganisation (visita). De sa att jag absolut inte fick tillgodose hennes krav för då gör jag mig skyldig till diskriminering. Jag också ringt facket för att själv höra hur de resonerar men de vill inte diskutera saken med mig som arbetsgivare.


    Bra jobbat! Vad sa medarbetaren?
  • Mandel
    Miro1 skrev 2017-03-15 19:52:27 följande:

    Precis. Nu har jag pratat med vår arbetsorganisation (visita). De sa att jag absolut inte fick tillgodose hennes krav för då gör jag mig skyldig till diskriminering. Jag också ringt facket för att själv höra hur de resonerar men de vill inte diskutera saken med mig som arbetsgivare.


    Det här med att facket inte vill prata med dig tycker jag är löjligt så det förslår.
    Du ringer för att göra det bästa för befintliga och blivande anställda och så ska de tramsa.

    Är innerligt trött på hur svenska maffian beter sig!
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • cattus

    Låter helt fel, du som arbetsgivare skall jobba mot en så jämställd arbetsplats som möjligt. Du får inte heller utesluta ett kön när du söker efter personal(om det inte är av väldigt speciella skäl).

Svar på tråden Kan man kräva att slippa män på jobbet?