• Frankie Bean

Börja på förskola vid 12 månader.

Min lillskrutt ska börja dagis direkt när han fyller 1 år och kommer så klart vara minst. Någon annan vars barn började så tidigt som har tips och råd för att få det att funka så bra som möjligt? Vad förväntas han kunna? Vi matar honom fortfarande eftersom hälften av maten hamnar på golvet annars och 25% på bordet framför ;)

Ta på sig kläder etc? Han är 9 månader.

• Svar på tråden Börja på förskola vid 12 månader.
  • Anonym (Förskollärare)

Barnet behöver såklart inte kunna någonting speciellt. Kan barnet inte äta själv låter personalen barnet träna på det samtidigt som man stödmatar. Kan barnet inte klä på sig själv får barnet prova och vi ser till att kläderna kommer på som de ska. Kan barnet inte gå får hen krypa, hasa, ta en stol och stödja sig med osv. Personalen får bära barnet i vissa situationer, eller låta barnet sitta i vagn på promenader. Prata finns det även äldre barn än så son inte gör. Inga problem, man kan kommunicera ändå!

Det brukar gå bra för barnen även när de börjar som små, bara lite tuffare för oss som jobbar!

• Stårschan

Båda mina började när de var ett år, och det var inga problem. Det är såklart praktiskt om de har lärt sig gå, men inget tvång. Yngsta dotterns jämnårige kompis hade inte lärt sig gå riktigt när han började (han var 13 månader om jag inte minns fel), men det kom snabbt när han väl hade börjat på dagis.

Självklart hjälper personalen varje barn utifrån förmåga!

• Stårschan

Jag upplevde dessutom att de minsta barnen blev otroligt omhuldade av dagisets "stortjejer" - alltså 4-5-åringarna. Men det är förstås olika beroende på hur man har valt att åldersfördela/integrera just där du ska ha ditt barn.

• Anonym (Mamma)

Tycker inte att ni ska vara så snabba med att döma.

Mitt barn kommer också börja vid 12 månader. Jag har inget val, måste ta ut full föräldrapeng och dagarna räcker inte längre än så. Sen måste jag börja jobba.

• Anonym (Sanma)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-03-14 10:10:52 följande:

Tycker inte att ni ska vara så snabba med att döma.

Mitt barn kommer också börja vid 12 månader. Jag har inget val, måste ta ut full föräldrapeng och dagarna räcker inte längre än så. Sen måste jag börja jobba.

Dömer inte, tycker synd om dig och ditt barn! Hade mått otroligt dåligt om jag var tvungen att vara ifrån mitt lilla, lilla barn på så vis. Särskilt som förskolorna är överfyllda med barn på få pedagoger.
  • Stårschan
    Anonym (Sanma) skrev 2017-03-14 10:19:17 följande:
    Dömer inte, tycker synd om dig och ditt barn! Hade mått otroligt dåligt om jag var tvungen att vara ifrån mitt lilla, lilla barn på så vis. Särskilt som förskolorna är överfyllda med barn på få pedagoger.
    Men är inte det lite samma sak som att döma? Att man förutsätter att man som mamma SKA vantrivas med att gå tillbaka till jobbet.
  • cotton

Är själv mycket tacksam för att båda mina barn kunde börja på förskolan strax innan de fyllt 2 år och jag har även förmånen att kunna arbeta deltid plus att farmor hämtar tidigt en dag i veckan. Men vi vet om att vi är priviglierade och skulle aldrig komma på tanken att döma dem som inte kan ordna det på samma sätt som oss.

TS, och alla andra ni som tvingas sätta era barn i förskolan redan vid 12 månaders ålder - det brukar i stort sett alltid gå bra! Barn är anpassningsbara och snabblärda och småbarnsavdelningarna är oftast mindre och mer personaltäta. Småbarn lär sig, men behöver aldrig gå hungriga eller smutsiga utan personalen hjälper efter att de små fått försöka själva ett par gånger. 

Det går säkert bra ska ni se!

• Kattflickan
    Anonym (???) skrev 2017-03-14 07:23:52 följande:
    Varför skulle det inte gå? Tror du inte att TS hade valt att stanna hemma längre om dom kunnat det?
    Det skulle inte gå på vår förskola. Inskolningen tar ca 2veckor. I juli stänger sen förskolan en månad. Då får man ändå göra om inskolningen i augusti.
  • Anonym (???)
    Kattflickan skrev 2017-03-14 12:54:16 följande:

Det skulle inte gå på vår förskola. Inskolningen tar ca 2veckor. I juli stänger sen förskolan en månad. Då får man ändå göra om inskolningen i augusti.

Ja men alla förskolor gör inte så.
  • Skownis

Båda mina barn har börjat på förskolan runt 12 månaders ålder. Min dotter kunde inte ens gå när hon började men det plockade hon upp snabbt efteråt. 

Tror inte att du behöver oroa dig, det kommer gå jättebra :)

• Frankie Bean
    Kattflickan skrev 2017-03-14 12:54:16 följande:

Vi fick ju välja den förskola där detta funkar, helst hade jag valt en annan men de hade inte plats förrän i september.
  • Anonym (S)
    Anonym (Sanma) skrev 2017-03-13 21:57:53 följande:

Men tänk om ett barn inte får kläm på det där med att äta själv..? Ska barnet gå hungrigt då?Jag håller med, aldrig i livet att våra barn skulle få börja när de varit så små!!

Men du. Du tycker inte att den här kommentaren var jävligt onödig? Ts hade säkert varit hemma längre om hon kunnat. Alla har inte de möjligheterna. Svårt att förstå det?
  • Kattflickan

Jag lägger ingen värdering i det, konstaterar bara att det inte skulle fungera på många förskolor. Behöver ni börja jobba så gör ni det.

• Anonym (S)
    Anonym (Sanma) skrev 2017-03-14 10:19:17 följande:

Du dömer visst. Det är precis det du gör.
  • Anonym (?)
    Stårschan skrev 2017-03-14 10:05:47 följande:

Jag upplevde dessutom att de minsta barnen blev otroligt omhuldade av dagisets "stortjejer" - alltså 4-5-åringarna. Men det är förstås olika beroende på hur man har valt att åldersfördela/integrera just där du ska ha ditt barn.

Är ettåringar och femåringar verkligen på samma avdelning? Jag skulle inte vilja ha en ettåring som kanske varken kan gå eller prata i samma rum som åtta femåringar som busar runt.
  • Stårschan
    Anonym (?) skrev 2017-03-15 13:26:10 följande:
    Är ettåringar och femåringar verkligen på samma avdelning? Jag skulle inte vilja ha en ettåring som kanske varken kan gå eller prata i samma rum som åtta femåringar som busar runt.
    På vårt föräldrakooperativa dagis hade de en avdelning för de mindre barnen, och en för de äldre barnen, med många syskonpar. För det mesta höll de sig på varsin sida om dörren, men ibland var det öppet så att småbarn som inte ville sova middag kunde vara inne hos storbarnen och lägga pussel eller lyssna på saga till exempel. Uteleken var ju på samma gård, så då var de tillsammans allihop.
  • sextiotalist
    Stårschan skrev 2017-03-14 10:05:47 följande:

Det var exakt vad sonen råkade ut för, han var väldigt omhuldad och blev bortskämd av de äldre flickorna. Han har nog aldrig haft det så bra förut, en skock flickor som lydde direkt.
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2017-03-15 13:26:10 följande:
    Här var det 25 barn från 1 till 5, vissa saker gjorde de tillsammans, annat separerades de minsta från resten.

De hade ett speciellt busrum, där bara de äldre barnen fick vara i
  • AnkiC

Han behöver inte kunna nåt alls. Han kommer att lära sig snabbt i förskolemiljö. Dock kan det vara mer tillfredsställande för honom ju mer han kan när han börjar där givetvis. Låt han äta själv även om han spiller. Det är ju så de lär sig. På förskolan matar vi om det behövs, vi lär dem äta med sked men vi låter dem också äta med händerna. Det är också helt ok. Att känna på maten och klara sig själv är en del av matupplevelsen. Kladdigt blir det så se till att ha extrakläder. Det är en fördel om han lärt sig gå innan men min erfarenhet säger att det brukar ta 2 veckor på förskolan så kan de gå sen. Förskolemiljön är stimulerande och utvecklande. Det kommer gå bra helt säkert. Känn ingen press. Mina 1-åringar på jobbet trivs som fisken i vattnet. /Förskolläraren

Svar på tråden Börja på förskola vid 12 månader.