• Anonym (Förtvivlad mamma)

Socialen placerade mitt barn hos en knarkare

Vi har ett barn som är 15 år och som vi länge haft stora bekymmer med. I stort sett hela hennes liv har vi kämpat hos både bup och socialen för att få hjälp att få till en utredning då vi tror att hon har både borderline, adhd och bipolär.

Alla håller med om att utredning är högst viktig, ändå har inget hänt på flera år. Det är alltid för rörigt i hennes liv för att få till utredningen.

I höstas var hon inlagd på en låst avdelning under en kort period pga olika händelser, och vi blev då lovade en utredning under januari om inget akut hände.

Allt fungerade bra tills i december då hon blev ihop med en kille som håller på med droger och umgås i farliga kretsar. Det blev bråk hemma då vi försökte stoppa detta, och det resulterade i att hon rymde hemifrån.

Detta hände dagen innan min pappa gick bort i cancer, och jag bad socialtjänsten (som redan var inkopplade sedan tidigare) att de skulle hjälpa oss att ta hand om situationen då vi var i chock och sörjde, och vi inte orkade ut och jaga henne och bråka just då.

Jag bad att de skulle kontakta hennes pappa (som inte har vårdnaden) och be honom ta henne under julen. Det var ändå delvis hans umgängesrätt då.

Handledaren vi hade på socialtjänsten ville väl ha sin julledighet så han lät barnet bo hemma hos din knarkande pojkvän under en hel vecka innan de ens talade om för oss vart hon var!

Strax innan nyår så fick vi reda på att de faktiskt hade godkänt att hon bodde hos honom, trots att han inte är ett utrett familjehem o de hade inget placeringdbeslut. Till råga på allt hade de själva varnat oss för honom bara någon vecka tidigare då han var känd i "pundarkretsarna"

Jag gjorde det väldigt klart för alla att detta ej var ok med mig att hon bodde hos honom, och jag gjorde allt jag kunde för att försöka få henne därifrån, men blev hotad av dottern om jag skulle dyka upp för att hämta hem henne. Jag förklarade detta för vår handläggare, och han svarade bara " om du inte kan hämta hem henne själv så får hon vara kvar där "

Det slutade med att hon bodde hos sin pojkvän i 3 veckor innan hon kom därifrån!!! Under denna tiden hade hon själv blivit fast i droger som hon aldrig hållit på med innan. Det hela resulterade också i att hon inte fick sin utredning som vi hade kämpat för i 8 år, och i dagsläget är hon inlagd på ett akuthem.

Allt detta pga alla fel handläggaren på socialtjänsten gjorde.

Han pratade även vitt i brett om vårat ärende trots sin tystnadsplikt. Han hade kontakt med vår dotter på sociala medier under kvällstid men svarade inte på mina sms o telefonsamtal under dagtid. Han har lyssnat på en 15 åring som har lång historik av självskadebeteende, depressioner och som även hade missat att ta sin medicin i flera dagar, istället för att ens prata med oss vuxna och detta har lett till stor förödelse i vår familj.

Vi har lämnat in ett klagomål till socialtjänsten men vad mer kan man göra? Kan man polisanmäla honom för tjänstefel?

• Svar på tråden Socialen placerade mitt barn hos en knarkare
  • Awesome

Vad jag förstår så ska det först anmälas till handläggarens chef och om inget händer så är det IVO som anmälan göra till. I sista hand JO.

• Anonym (A)

Spela in allt dom säger i framtiden.

Awesome skrev 2017-03-13 20:21:24 följande:

Vad jag förstår så ska det först anmälas till handläggarens chef och om inget händer så är det IVO som anmälan göra till. I sista hand JO.

Det är anmält till chefen men inget har hänt på 2 månader. Hur länge bör man vänta innan man driver det vidare?
    Anonym (A) skrev 2017-03-13 20:40:16 följande:

Spela in allt dom säger i framtiden.

Man får ju inte spela in samtal utan att alla vet om det. Däremot finns nästan allt dokumenterat i sms så bevis har vi gott om.
  • Anonym (soc)

socialen placerade........
    Eller var det så att de bara inte placerade ditt barn, hon bodde hos pojkvännen.
    Visste inte du var dottern var?

• Anonym (q)
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2017-03-13 20:56:13 följande:
    Man får ju inte spela in samtal utan att alla vet om det. Däremot finns nästan allt dokumenterat i sms så bevis har vi gott om.
    man får spela in samtal man själv deltar i utan att be de andra om lov
    Anonym (soc) skrev 2017-03-13 21:02:19 följande:

Eller var det så att de bara inte placerade ditt barn, hon bodde hos pojkvännen.

Jo de placerade henne där. Precis som jag skrev i texten. De har haft kontakt med honom o hans mamma (som för övrigt inte ens bodde där men var skriven på adressen) och sagt att de ska ta hand om barnet. Vilket de ej gjort.

Första veckan visste jag inte vart hon var. Jag trodde hon var hos sin pappa där hon sagt att hon skulle vara. Sen visste jag men som jag skrev blev jag hotad om jag skulle försöka hämta hrnne. Läs gärna texten igen.
  • Anonym (q)
    Anonym (soc) skrev 2017-03-13 21:02:19 följande:

ja det där funderade jag också på. Dottern kanske helt sonika bara gjorde så. 
  • Anonym (q)
    Anonym (q) skrev 2017-03-13 21:06:36 följande:
    ja det där funderade jag också på. Dottern kanske helt sonika bara gjorde så. 
    oj vi skrev visst samtidigt 
  • Anonym (q)

märkligt inte polisen kunde hjälpa till? De brukar bistå soc om de säger att de behövs hämtningshjälp 

Anonym (q) skrev 2017-03-13 21:07:58 följande:

märkligt inte polisen kunde hjälpa till? De brukar bistå soc om de säger att de behövs hämtningshjälp 

Sov bad aldrig polisen om hjälp. Detta trots att jag så till dem att göra detta. Det var då jag fick till svar att jag fick hämta henne själv, annars skulle hon bli kvar där.
  • Anonym (Barnsekreterare)

Ivo är den instans du vänder dig till. Är tillsynsmyndighet för socialtjänsten.
    Bara att skriva ner händelserna, vad du tyckte socialtjänsten gjorde för fel och vad du anser att de borde ha gjort. Ivo kommer då att starta ett tillsynsärende (såvida de inte bedömmer det som uppenbarligen obehövligt) och begära in dokumentationen i ärendet.

Lycka till.

• Bibbidi

Ja det kan du. Har för mig det i alla fall.

Tror man också kan göra en "JO"-anmälan, tror det heter så. Googla på "anmäla handläggare socialen" eller något sådant, borde komma upp något då.

• Anonym (Koll på lagen)
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2017-03-13 20:56:13 följande:
    Det räcker med att en av parterna vet om att samtalet spelas in för att det skall vara lagligt så det kan du göra utan att berätta det för någon!
  • Chianti
    Anonym (Förtvivlad mamma) skrev 2017-03-13 21:06:17 följande:
    Jo de placerade henne där. Precis som jag skrev i texten. De har haft kontakt med honom o hans mamma (som för övrigt inte ens bodde där men var skriven på adressen) och sagt att de ska ta hand om barnet. Vilket de ej gjort.
    Första veckan visste jag inte vart hon var. Jag trodde hon var hos sin pappa där hon sagt att hon skulle vara. Sen visste jag men som jag skrev blev jag hotad om jag skulle försöka hämta hrnne. Läs gärna texten igen.
    Nej, finns inget beslut om placering är barnet de facto inte placerat. Att soc vet att barnet är där innebär inte att det är placerat. Inte heller att du sagt åt soc att placera barnet.
    Chianti skrev 2017-03-14 01:19:36 följande:

Nej, finns inget beslut om placering är barnet de facto inte placerat. Att soc vet att barnet är där innebär inte att det är placerat. Inte heller att du sagt åt soc att placera barnet.

Nej det är exakt vad soc använder för ursäkt. Fakta är ju ändå dock att de HAR placerat henne där, vilket ord man än väljer att nyttja för situtionen.

Under ett års tid innan har det flera gånger uttalats från soc att den dagen mamman uttalar att hon inte orkar mer så måste det finnas en plan för hur de ska agera. Ändå valde de att låta henne bo hos en känd pundare hellre än att ringa hennes pappa eller få in henne på en alutplacering redan då. Och det finns ingen förklaring till varför.
  • Anonym (A)

Ni får nog ingen hjälp... ni får fixa det själva på ngt sätt..

Svar på tråden Socialen placerade mitt barn hos en knarkare