• 78an

Min dotter på 11 år har varit till kuratorn på skolan flera gånger - har de skyldighet att meddela mig det?

Min dotter som är nyss fyllda 11 år har varit till skolkuratorn flera gånger. Jag fick veta det när hon bad mig läsa ett telefonnummer hon skrivit upp i sin kalender, hon hade noterat "kurator 10.00" på en av dagarna.
    Jag frågade henne om det, men då sa hon att det var något de alla fick göra i skolan?? Det har jag aldrig hört talas om och jag vet inte om jag köper det.

Jag blev såklart orolig över detta, och ledsen över att hon inte vänder sig till mig istället. Har kuratorn någon skyldighet att kontakta mig eftersom min dotter är så ung?

• Svar på tråden Min dotter på 11 år har varit till kuratorn på skolan flera gånger - har de skyldighet att meddela mig det?
  • Dementoria

Jag skulle säga att det beror på vad det rör sig om. Jag tycker att även barn har rätt att ha "hemligheter" för sina föräldrar och om hon vill prata med en utomstående så måste det få vara hennes sak. 

Men, det beror såklart på vad det rör sig om. Är det något allvarligt måste kuratorn prata med er föräldrar. Exakt var gränsen går är ju inte helt lätt att säga men det får man kanske ta från fall till fall.

Men jag tycker ändå du ska se något bra i det här, du har en klok tjej som tar den hjälp som finns. Det är bra!

• Linnis92

Så länge inte kuratorn kontaktar dig så behöver du inte oroa dig. Din dotter måste få ha lite hemlisar för dig också och samtalen med kuratorn handlar säkert om killar - kompisar - mens, ja vad som helst som inte är av allvarlig sort - du hade då blivit kontaktad.

• Brumma

Skulle tro att besök hos skolkuratorn går under samma regelverk som att besöka en ungdomsmottagning. Även barn har rätt att prata med ngn utan att föräldrarna meddelas. Helt enligt lagen om tystnadsplikt :)

"Barn har också rätt till tystnadsplikt

För barn och unga under 18 år gäller att vårdnadshavare i regel har rätt att ta del av sitt barns vård och veta vad som står i journalen. Men barn och unga som är under 18 år kan ha rätt att själva avgöra om vårdpersonalen får lämna ut uppgifter och till vem. Det betyder att vårdnadshavare eller någon annan närstående inte alltid har rätt att få veta vad barnet berättat för vårdpersonal eller vad som står i journalen.

Det finns alltså inte någon särskild åldergräns för när barnet får bestämma själv utan det får avgöras från person till person.

Om sjukvårdspersonal misstänker att barnet far illa hos sin vårdnadshavare, eller att vårdnadshavaren inte kan skydda barnet, lämnas inte barnets journal ut.

För dig som är under 18 och besöker en ungdomsmottagning gäller tystnadsplikten i de allra flesta fall. Personalens sekretess kan brytas om du själv ger ditt tillstånd och om din hälsa är i fara på något sätt."

www.1177.se/Sormland/Regler-och-rattigheter/Tystnadsplikt-och-sekretess/

• Birgitta02

Om det varit fara för hennes liv (om hon berättar att hon har tankar på självmord etc) så hade kuratorn kontaktat dig. Barn och ungdomar vill inte alltid berätta allt för sina föräldrar. Kanon att hon är mogen nog att kontakta kurator för att ösa ur sig. All cred till henne!

Svar på tråden Min dotter på 11 år har varit till kuratorn på skolan flera gånger - har de skyldighet att meddela mig det?