Ni som haft Hyperemesis, hur har omgivningen bemött er?
Ja, hur har ni blivit bemötta av kollegor/vänner/bekanta? Har dom haft förståelse för ert mående?
Dom flesta i min omgivning har haft förståelse, även om många inte förstår innebörden av hyperemesis och ibland tror att jag har "vanligt" graviditetsillamående.
Har en äldre kollega som har lite av en central roll i gruppen, hon är en slags teamledare.. och hon har ofta behov av att tala om för mig att på hennes tid så jobbade hon på hela graviditeten trots sitt illamående, att hon fick ligga på golvet på jobbet och svimmade osv men hon jobbade ändå. Hon liksom pikar eftersom jag varit sjukskriven och nu är sjukskriven på deltid. Vet inte hur jag ska bemöta det riktigt och får rätt mycket skuldkänslor av hennes pikande.
Har även en vän som alltid varit emot all form av sjukskrivning och ofta varit tydlig med att "svimmar man inte i porten så kan man jobba", även om hon inte säger det rakt ut så känner jag av att hon dömer mig pga sjukskrivningen. Hon har aldrig varit gravid eller behövt vara sjukskriven för något så hon har inte någon förståelse för hur det känns. Hon har aldrig haft något värre än influensa typ.
Hur bemöter man egentligen fördomar om sjukskrivning pga graviditet? Många har ju inställningen att man bara ska stå ut för "man är ju bara gravid" och "graviditet är ingen sjukdom".
Känns lite jobbigt bara att ens vara sjukskriven och må dåligt, blir liksom tyngre när människor är dömande på det..