• nikolean900

Flytta utomlands - delad vårdnad

Hej,

Vet inte riktigt hur jag ska börja förklara men jag och min sambo separerade för 6 månader sedan. 

Det var mitt beslut då han under en längre period tryckt ner mig, misstrott mig, skapat falska FB konton och låtsas vara någon annan för att se om jag flötar med andra killar. Mycket annat konstigt under våra år också men det är en långt historia.

Vi har en dotter tillsammans som blir 3 i år, delad vårdnad och kör varannan vecka. Det har inte varit några större problem förutom att han vägrade träffa mig i början då han var väldigt sårad för att jag valde att lämna. Idag är det dock bättre och vi kan i all fall prata med varandra och umgås normalt när dottern är med.

Vad som däremot blivit ett problem nu är att jag blivit erbjuden mitt dröm jobb utomlands. Jag har även träffat någon som bor i det landet vilket komplicerar saker ännu mer. 

Problem som jag står inför är att jag har min dotter här och han vägrar släppa henne med mig. Jag har full förståelse för detta och vet inte hur jag ska lösa denna situationen. Jag kommer flytta till ett annat land inom EU och det tar 2H med flyg att komma hem till Sverige. Så mina tankar går att jag låter honom vinna hon får stanna här med honom då jag inte har någon lust att dra honom eller henne genom domstol och slåss om ensam vårdnad. 

Jag känner mig bara så oerhört kluven och är orolig för hur det kommer påverka henne om jag väljer att flytta och lämna henne här. Kommer hon hata mig, känna att jag övergav henne och inte vilja komma och hälsa på? 

Eller ska jag stanna här och ge upp min dröm, jag vet att skaffa barn innebär ett ansvar men detta är vad jag verkligen vill göra och det är något jag kämpat för i flera år.

Vill gärna höra era synpunkter och erfarenheter för detta äter upp mig och jag kan inte tänka klart.

• Svar på tråden Flytta utomlands - delad vårdnad
  • Anonym (Gammal)

Vet ni om att tråden är flera år gammal?

• Anonym (Vl)

Sånt här händer dagligen i resten av världen utan att barn tar skada så länge det finns en förälder. 

man kanske faktiskt ångrar sig och vill inte vara dagligt närvarande. Då är det bättre att leva sitt liv. 

• Anonym (Vl)

Det är inte en gammal tråd. Kan du inte läsa?

• zarizael

Här har du en från andra sidan av myntet. Min man lämnade oss och stack till ett annat land. Dock utan att prata om det. Jag vill?..

Om barn och anknytning osv. Äldsta var 4, hon gillar pappa än idag. Yngsta var inte fyllda 2. Hon mindes honom inte ens (tog två år innan han visade sig igen) idag gillar hon honom inte och klagar högljut om hon ska dit på sommarlovet (han är tillbaka i sverige nu) och hon går hellre till kompisar när han är här. Så barnet kan reagera på båda sätt  Min äldsta började slåss när pappa stack och hon har ett jädra humör och slår sina syskon än idag hur mycket jag än säger ifrån Så visst sätter det spår i barnet (hon är 11nu)

Om vårdnad. Du kan INTE ha delad vårdnad om du flyttar. Det kommer vara massa papper som ska fyllas i av båda vårdnadshavarna. Tex skolval och sånt. Det är ohållbart att hålla på skicka papper fram och tillbaka. Visst du är närmare än mitt ex var. Men ändå. Du kommer ju inte vara vårdnadshavare om du flyttar. 

Så ingen kan förutspå hur din dotter kommer reagera. Testa låta pappan ta en av dina veckor. Då träffar du inte henne på tre veckor. Se hur hon och även han reagerar på det. Se hur du reagerar på att inte träffa henne. Då har du en liten aning om hur det blir om du flyttar

• Anonym (Nej)
    Anonym (Vl) skrev 2022-04-17 08:30:00 följande:

Det är inte en gammal tråd. Kan du inte läsa?

Tråden startades 2017.....
  • Anonym (Gammal)
    Anonym (Nej) skrev 2022-04-17 09:26:13 följande:
    Tråden startades 2017.....
    Tack!
  • Anonym (Vl)

Men och? Det var inte det var en av de mest kända!

• Anonym (Miko)

Det finns INGET som rättfärdigar att du väljer jobb och kille före ditt lilla barn. Absolut inget. Vare sig du är mamma eller pappa. Det är ett svek, och att bara ses på lov och vissa helger kommer inte skapa mer än en ytlig relation och du kommer aldrig kunna vara en del av hennes vardag. Det är inte kvalitetstid som räknas för så små barn, det är kvantitet, att finnas där.
    Du får stå rakryggad för ditt beslut om du väljer att lämna, med motiveringen att dina behov och din vilja är viktigare än ditt barn.

• Anonym (Samma)
    Anonym (Miko) skrev 2022-04-20 12:30:09 följande:

Det finns INGET som rättfärdigar att du väljer jobb och kille före ditt lilla barn. Absolut inget. Vare sig du är mamma eller pappa. Det är ett svek, och att bara ses på lov och vissa helger kommer inte skapa mer än en ytlig relation och du kommer aldrig kunna vara en del av hennes vardag. Det är inte kvalitetstid som räknas för så små barn, det är kvantitet, att finnas där.
    Du får stå rakryggad för ditt beslut om du väljer att lämna, med motiveringen att dina behov och din vilja är viktigare än ditt barn.

En 14-årig då?
  • Anonym (Vl)

Det finns nog många föräldrar som egentligen skulle vilja göra precis samma sak. Man kan faktiskt ångra sig i sitt föräldraskap. Det är klart att det inte är det mest optimala och men om det väger tyngre än att vara med sitt eget barn så kanske det är man måste göra
    Och låta den andra föräldern kliva in istället.

• Anonym (Samma)
    Anonym (Vl) skrev 2022-04-21 15:36:21 följande:

Det finns nog många föräldrar som egentligen skulle vilja göra precis samma sak. Man kan faktiskt ångra sig i sitt föräldraskap. Det är klart att det inte är det mest optimala och men om det väger tyngre än att vara med sitt eget barn så kanske det är man måste göra
    Och låta den andra föräldern kliva in istället.

Alla mina syskon och vänner bor utomlands och inget nätverk kvar här.
    Vill bara iväg och då till annat land.
    Min dotter är i tonåren och pappas flicka.
    Nyligen separerad.
    Vad göra?
Svar på tråden Flytta utomlands - delad vårdnad