• modsey

    Tvillingar som bryter ihop i samband med att fixa en sak innan sin sport

    Har killar på 9 år dom utövar en sport de älskar. Innan träningen är det ett moment de behöver göra som är lite svårt för dem. Den ena kan dock lite bättre och vill gärna hjälpa den andre. I bland börjar det bra för att sen gå åt helvete och trots att jag 2000 ggr sagt att tränaren kan hjälpa blir det en melt down. I bland säger han som inte kan att han inte vill ha hjälp varav den andre oggar om det.

    I dag vände jag i dörren när jag kom hem o bråket var i full kresendo. Ingen sport . Jag är inte den som tycker om straff. Men detta känns som en direkt konsekvens av dåligt beteende alltid vid samma situation.

    Jag förstår att i synnerhet den ena som alltid vill att det ska vara rätt i grunden vill väl och hjälpa. Men det fungerar inte.

    Senast i helgen hade vi denna diskussion o jag sa att om de inte kan hantera detta så åker jag inte. Vilket vi nu inte gör och de sitter båda nu hemma förtvivlade.

    Tar gärna emot tips på hur man bryter detta?

  • Svar på tråden Tvillingar som bryter ihop i samband med att fixa en sak innan sin sport
  • modsey
    Lena skrev 2017-03-14 17:39:36 följande:

    De har inte lågt blodsocker och skulle behöva en frukt först?


    Nix. De äter mellanmål ca en timme innan.
  • Kerubmamman

    Först och främst skulle jag säga att de inte får påbörja förberedelserna/momentet när ingen vuxen är hemma. (Nån måste kunna avstyra innan det går för långt) 

    Men gäller det antagligen att arbeta med:
    1. Behandla varann med respekt när en inte vill/har svårare för något
    2. Träna (intensivt) på momentet (svårt att ge konkreta råd när jag inte vet vad det gäller)


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • modsey
    Kerubmamman skrev 2017-03-14 18:38:05 följande:

    Först och främst skulle jag säga att de inte får påbörja förberedelserna/momentet när ingen vuxen är hemma. (Nån måste kunna avstyra innan det går för långt) 

    Men gäller det antagligen att arbeta med:

    1. Behandla varann med respekt när en inte vill/har svårare för något

    2. Träna (intensivt) på momentet (svårt att ge konkreta råd när jag inte vet vad det gäller)


    De är vuxna hemma innan.

    Träna på respekten gör vi såklart men jag behöver rent handfasta råd här.
  • Kerubmamman
    modsey skrev 2017-03-14 18:43:02 följande:
    De är vuxna hemma innan.
    Träna på respekten gör vi såklart men jag behöver rent handfasta råd här.
    Ok. Om det inte hjälper att ha en vuxen närvarande så separera dem. De får förbereda sig i olika rum/vid olika tillfällen tills dess att de kan hantera det. Alternativt att de får hjälp av tränaren istället så klart. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • ABC73

    Svårt att säga något mer detaljerat när man inte vet vilken sport och vad som ska förberedas, men håller med om taktiken att separera dem.

    En möjlighet är att den som klarar det bättre gör det själv, och den som inte riktigt klarar det får stöttning av en vuxen.

    Alternativt om två vuxna är hemma, så stöttar de var sitt barn.

    Kan ni diskutera strategier med killarna när allt är lugnt? Eventuellt låta var och en fundera ut hur han ska lösa det så att det funkar? Kanske sätta upp minneslappar/checklistor som hjälp/påminnelse när sakerna ska göras?

  • Almina

    Håller med om att det låter som en bättre lösning att de förbereder sig separerade. Den som behöver det kan ju då även få lite stöttning av en vuxen, utan att den andra tvillingen blandar sig i.

  • modsey
    Almina skrev 2017-03-14 19:33:32 följande:

    Håller med om att det låter som en bättre lösning att de förbereder sig separerade. Den som behöver det kan ju då även få lite stöttning av en vuxen, utan att den andra tvillingen blandar sig i.


    Problemet sker inte sällan eftet att de fixat sig och möts i hallen...så att de börjar själva hjälper inte.

    Och det är mer fenomenet att den ena kan o den andre inte. Och denna som kan blir liksom lite nojig då allt ska vara rätt kombinerat med ett drag av besserwisser.
  • Kerubmamman
    modsey skrev 2017-03-14 19:39:53 följande:
    Problemet sker inte sällan eftet att de fixat sig och möts i hallen...så att de börjar själva hjälper inte.
    Och det är mer fenomenet att den ena kan o den andre inte. Och denna som kan blir liksom lite nojig då allt ska vara rätt kombinerat med ett drag av besserwisser.
    Ok, då får de inte förbereda sig hemma. Låt tränare ordna det, tillsvidare, eftersom den möjligheten finns. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • ABC73

    Kan en vuxen fixa till det som behövs för den som inte kan, så den som kan inte har något att anmärka på?

    Också bra att ta ett snack enskillt med den som kan att det är de vuxnas (föräldrars och tränares) ansvar att se till att allt blir rätt innan träningen börjar, inte barnets. Vet att det inte är helt enkelt, har lite liknande problem med storebror som ska kommentera en självständig lillasyster som kan bli tvärarg när storebror kommer med anmärkningar eller kommentarer.
    Dock lättare tror jag, eftersom båda åtminstone på ett teoretiskt plan har en förståelse för att ålderskillnaden faktiskt påverkar. Du får försöka förklara för den som kan att de faktiskt är olika bra på olika saker och utvecklas lite olika även om de är tvillingar, och att det blir jobbigare för brorsan att få höra att det blivit fel från sin bror än från en vuxen.

    Lättare sagt än gjort, men efter många samtal kan det i alla fall bli lite bättre ;_)

  • legomum

    Kan det vara så att tvilling som bryter ihop är så sjukt taggad att all energi går åt innan att fixa det som inte går att allt blir fel?

    Försök då att förbereda allt kvällen innan. Gör om det som inte fungerar till att det gör det. Ändra rutin, gör tillsammans (inte hjälpa till )

    Måste han göra det som inte fungerar ens? Är kravet för högt?

    (lite svårt att försöka komma på bra ideer när man inte vet vad det är det handlar om men hoppas du fick någon tanke iaf)

Svar på tråden Tvillingar som bryter ihop i samband med att fixa en sak innan sin sport