• Karinelinlinnea

Någon med erfarenhet av medicinsk abort?

Hej, skriver här i förhoppningar om att någon kan lugna ner mig lite.

Jag gjorde en medicinsk abort för snart 3 veckor sen. Var gravid 7+3 då. Tog första tabletten hos barnmorskan på fredag förmiddag. Redan på lördag kväll fick jag smärtor liknande mensvärk, bara efter två timmar blödde jag mer än jag någonsin gjort, även en hel den klumpar kom under natten. På söndag morgon när jag tog de fyra i slidan och två under tungan fick jag bara en fruktansvärd mensvärk. Blödde fortfarande men mindre än under föregående natt och inga klumpar alls kom. Blödde väl likt en mens sen under veckan som kom, som sedan avtog till bruna rikliga flytningar (?!). Luktade väl lite speciellt men ingen överdriven doft. Det håller fortfarande på, dock mindre så de räcker med trosskydd. Men de varierar mellan brunt och "rosa-orange" typ blodblandade flytningar...har inte haft ont sen de närmsta dagarna efter aborten. Men de kan mola lite smått ibland, som en väldigt mild mensvärk. Barnmorskan sa att man kunde blöda upp till två veckor..borde de inte ha slutat nu? Jag blir så orolig för infektion, eller att nått annat gått galet! (Har inte använt tampong alls, endast bindor)

Hur länge blödde ni efter en medicinsk abort? När kom mensen igång igen? Hur känner man att man fått infektion? Är det normalt att de är såhär?

Jag vet att jag borde ringa gynmottagningen, vilket jag planerar att göra. Litar inte riktigt på min barnmorska ang detta då hon "lovade" och "hade aldrig hört talas om" att graviditeten kunde komma ut av sig själv efter endast första tabletten utan att peta in de andra..men där hade hon väldigt fel.

Egna erfarenheter från andra människor skulle nog kunna lugna mig bäst just nu.

Evigt tacksam för svar!

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av medicinsk abort?
  • EpicNurse

Det förekommer då och då att första tabletten sätter igång aborten så pass att fostret kommer ut innan man tagit slidtabletterna. Mycket märkligt att hon inte visste det. Och de tillåter ju som att aborten var komplett redan innan du tog resten av tabletterna. Men bra att du tog dom ändå, det ska man alltid!

Det är normalt att blodig flytning några veckor men om man har ont, den luktar illa eller om man får feber så ska man kontakta gyn! Det är de tecknen på infektion som man själv kan uppmärksamma!

Det kan ju vara att där en en liten bit av graviditeten kvar i livmodern som gör att set fortsätter blöda längre än det borde. Så kontakta gyn så dom får göra ett ultraljud. Antagligen är allt normalt men jag tycker du ska få komma in för kontroll, just in case.

Har du tagit negativt gravtest nu efteråt?

• MissNastrax

Jag gjorde medicinsk till punkt och pricka (min andra) och fick ut massa klumpar osv men var fortfarande gravid och hamnade mellan stolarna så fick göra om det under bevakning på sjukhuset.. mindre roligt att knalla runt där.

• Anonym (S)

Jag gjorde medicinsk abort kring vecka 7 för några år sedan. Jag blödde i sju veckor och det varierade i intensitet under hela tiden. Sen hade jag fyra dagars uppehåll innan det började blöda igen och då antog jag att det var mensen som kom (så då började jag med p-piller och blödde i 4 veckor till...) 

Jag är ju ingen läkare men jag tycker inte att det låter som om du borde oroa dig.

• Smicki

Jag gjorde också en medicinsk abort och fick ut allt i toan dagen innan det var dags för dem sista pillrena. Gjorde det sista under bevakning på sjukhuset. Men där kom ingenting ut, blödde sedan i 3-4 veckor ungefär som när jag har mens, mycket i början som sedan böev mindre och mindre. Fick också konstiga flytningar men eftersom mitt slutade så kontaktade jag aldrig sjukhuset. Du borde ju kunna få prata med någon annan barnmorska eller ringa 1177 och rådfråga där om du känner att du inte litar på det som din barnmorska sagt hittills.

Svar på tråden Någon med erfarenhet av medicinsk abort?