• Preet90

Gravid och sjukskriven

Hej alla,

Jag är gravid med mitt första barn, är i vecka 22+1 och har sedan vecka 12 varit sjukskriven.

Jag mådde bra dem första 12 veckorna förutom tröttheten, samma dag som jag gjorde KUB började migränanfallen. Sedan fortsatte jag få flera migrän attacker i veckan, detta gjorde att jag låste in mig i ett mörkt rum.

Har snart gått runt med dunkande huvudvärk i 3 mån, känner mig helt slut och mörbultad. Började jobba deltid nu från 1a mars men i tisdags fick jag ett anfall igen och åkte hem. Får dåligt samvete för att jag varit borta så mycket från jobbet. Jobbade deltid i feb hemifrån trots att jag var heltidssjukskriven. Jag vill jobba men kroppen orkar inte. Kommer nog vara hemma imorgon också, undrar vad ni skulle tycka om en kollega som försökte jobba under sjukskrivning men bara orkade i några dagar och är hemma några dagar och kommer sedan tillbaka och jobbar deltid? Jag får ångest och dåligt samvete för att jag försöker jobba i perioder och det går dåligt. Är rädd att kollegorna ska tycka att det är irriterande.

Är det fler här inne som är gravida och sjukskrivna? Isåfall för vilka besvär, hur långt har ni kommit i graviditeten?

• Svar på tråden Gravid och sjukskriven
  • Ingetnamnbarajag

Hade kanske behövt vara sjukskriven men känner mig så gnällig och överdriven typ när jag förklarar hur jag mår så jag törs inte sjukskriva mig. Men i alla fall, huvudvärk, illamående, feber som går upp och ned, uvi som kommer och går trots penicillin - kan inte tömma blåsan alls och behöver gå på toa 1 gång i timmen och försöka, sover inte på nätterna (vaknar vid 2 och ligger vaken till 4-5 varje natt), ont i magen.. ofta ledsen på grund av påfrestning och stress över hur jag mår. Ja.. men har inte ett ansträngande jobb, har dock ingen som kan hoppa in för mig heller. Är i vecka 15.

• Lena

Bättre kollegan stannar hemma och vilar ner hen mår för dåligt för att jobba

• Ingetnamnbarajag
    Lena skrev 2017-03-16 06:47:34 följande:

Bättre kollegan stannar hemma och vilar ner hen mår för dåligt för att jobba

Absolut. Men säger jag att jag vill sjukskriva mig och vilka krämpor jag har säger min kollega "en graviditet är ingen sjukdom". Så därför känner jag mig överdriven och gnällig.
  • Lena

Det är läkarkåren som bestämmer inte din kollega. Du kan kontra med att skidåkning inte heller ören sjukdom...

• GrönaDruvan

Jag blev sjukskriven 24 januari och kommer vara sjukskriven mars ut. Det är möjligt jag går in och jobbar 50% i april och lite i maj för att sedan gå igen på fl.
    Jag gör som läkaren säger. Visst får man ångest över ekonomin och dåligt samvete för jobbet, men det får vara så.
    För min del handlade det om att jag i vecka 17 fick en komplikation med mina tvillingar som heter tts. Opererades och en tvilling dog. Efter det är det ju en förhöjd risk för den överlevande och det är mycket läkarbesök osv...sen har jag konstant ont i magen.
    Så jag känner mig ändå inte så dum att jag faktiskt är hemma, jag vill gärna ha ett levande barn.

• Preet90
    GrönaDruvan skrev 2017-03-16 07:29:53 följande:

Jag blev sjukskriven 24 januari och kommer vara sjukskriven mars ut. Det är möjligt jag går in och jobbar 50% i april och lite i maj för att sedan gå igen på fl.

Jag gör som läkaren säger. Visst får man ångest över ekonomin och dåligt samvete för jobbet, men det får vara så.

För min del handlade det om att jag i vecka 17 fick en komplikation med mina tvillingar som heter tts. Opererades och en tvilling dog. Efter det är det ju en förhöjd risk för den överlevande och det är mycket läkarbesök osv...sen har jag konstant ont i magen.

Så jag känner mig ändå inte så dum att jag faktiskt är hemma, jag vill gärna ha ett levande barn.

Jag beklagar :(

Då är det nog bäst att vara hemma och vila.

Önskar dig lycka till med bebisen i magen :)
  • Preet90
    Ingetnamnbarajag skrev 2017-03-16 06:52:19 följande:

Absolut. Men säger jag att jag vill sjukskriva mig och vilka krämpor jag har säger min kollega "en graviditet är ingen sjukdom". Så därför känner jag mig överdriven och gnällig.

Nej graviditet är ingen sjukdom men man kan gå andra besvär i samband med graviditeten som är sjukdom. Sen får ju en läkare avgöra om du behöva vara hemma. Lyssna inte på kollegorna :)
  • Annelie 76
    Ingetnamnbarajag skrev 2017-03-16 06:52:19 följande:
    Men du är inte sjukskriven för graviditet utan för migrän och DET är en sjukdom. En normal graviditet med normala besvär är ingen sjukdom men om besvären är så onormala att man inte kan jobba, då är man sjuk. Som dessutom läkaren och försäkringskassan bestämmer, inte dina kollegor.
  • basio

Jag är deltidssjukskriven pga foglossning. Jag är i v20+3 och har varit sjukskriven sedan v17. Visst har jag dåligt samvete för att jag inte kan jobba så mycket som vanligt, men jag måste prioritera mig själv och bebisen i det här läget. Att inte orka med i tempot på jobbet gör mig inte till någon vidare kollega och då är det bättre att jag är där de timmar som går och sen har mina kollegor någon annan där som orkar med tempot (jobbar i förskoleklass så tempot är högt).

Som det är nu sover jag när jag kommer hem och sedan måste jag använda kryckor om jag ska hemifrån då jobbet påverkar mina fogar så pass mycket att jag inte klarar av att stå på benen någon längre stund under eftermiddagen. Jag räknar med att bli heltidssjukskriven så småningom när benen inte bär längre.

• MartingaleFootprints

Har varit helt sjukskriven sen v 10 och kommer vara det graviditeten ut pga hyperemesis. Skit högaktningsfullt i vad andra människor tänker, dom har inte ett skit med det att göra.

• bebisdags
    Preet90 skrev 2017-03-16 02:02:29 följande:

Hej alla,

Jag är gravid med mitt första barn, är i vecka 22+1 och har sedan vecka 12 varit sjukskriven.

Jag mådde bra dem första 12 veckorna förutom tröttheten, samma dag som jag gjorde KUB började migränanfallen. Sedan fortsatte jag få flera migrän attacker i veckan, detta gjorde att jag låste in mig i ett mörkt rum.

Har snart gått runt med dunkande huvudvärk i 3 mån, känner mig helt slut och mörbultad. Började jobba deltid nu från 1a mars men i tisdags fick jag ett anfall igen och åkte hem. Får dåligt samvete för att jag varit borta så mycket från jobbet. Jobbade deltid i feb hemifrån trots att jag var heltidssjukskriven. Jag vill jobba men kroppen orkar inte. Kommer nog vara hemma imorgon också, undrar vad ni skulle tycka om en kollega som försökte jobba under sjukskrivning men bara orkade i några dagar och är hemma några dagar och kommer sedan tillbaka och jobbar deltid? Jag får ångest och dåligt samvete för att jag försöker jobba i perioder och det går dåligt. Är rädd att kollegorna ska tycka att det är irriterande.

Är det fler här inne som är gravida och sjukskrivna? Isåfall för vilka besvär, hur långt har ni kommit i graviditeten?

Åh lät inge roligt.. Jag har nu blivit helt sjukskriven efter mycket tjurighet haha.. Jag har fått höra av sjukgymnasten sedan i november att jag borde sjukskriva mig då jag arbetar i butik stående hela dagarna och 95% själv. Jag har i januari men främst februari varit sjukskriven från och till (alltså 1 dag sjuk jobba 4 dagar osv) men insåg till slut att kroppen mår bättre av att vara hemma helt så nu i onsdags är jag sjukskriven tills lillan kommer. Är i v 31 nu och är sjukskriven pgr av svår foglossning samt sammandragningar. Tror det flesta förstår att man gör sitt bästa, jag pratade med mina kollegor om att jag har bättre och sämre dagar och att jag kommer göra mitt bästa men när kroppen inte orkar mer måste jag vara hemma och det förstod de. Kanske känns bättre att prata med kollegorna och förklara läget ?=) 
  • Preet90
    bebisdags skrev 2017-03-17 14:53:11 följande:

Åh lät inge roligt.. Jag har nu blivit helt sjukskriven efter mycket tjurighet haha.. Jag har fått höra av sjukgymnasten sedan i november att jag borde sjukskriva mig då jag arbetar i butik stående hela dagarna och 95% själv. Jag har i januari men främst februari varit sjukskriven från och till (alltså 1 dag sjuk jobba 4 dagar osv) men insåg till slut att kroppen mår bättre av att vara hemma helt så nu i onsdags är jag sjukskriven tills lillan kommer. Är i v 31 nu och är sjukskriven pgr av svår foglossning samt sammandragningar. Tror det flesta förstår att man gör sitt bästa, jag pratade med mina kollegor om att jag har bättre och sämre dagar och att jag kommer göra mitt bästa men när kroppen inte orkar mer måste jag vara hemma och det förstod de. Kanske känns bättre att prata med kollegorna och förklara läget ?=) 

Det har du nog helt rätt i. Har också sagt att jag tror att migränen kommer hålla i sig hela graviditeten men att jag gör så gott jag kan. Funderar också på att sjukskriva mig helt från april.
  • bebisdags
    Preet90 skrev 2017-03-17 15:59:07 följande:

Det har du nog helt rätt i. Har också sagt att jag tror att migränen kommer hålla i sig hela graviditeten men att jag gör så gott jag kan. Funderar också på att sjukskriva mig helt från april.

Ja men då borde de förstå, läste snabbt att någon hade sagt att graviditet inte är en sjukdom. Fick höra det av en läkare i början av graviditeten (svartnade för ögonen när jag ställde mig upp då och det visade sig vara kristaller) och blev helt förstörd men de som säger det är bara att skita i för nä graviditeten i sig är ingen sjukdom men du kan få sjukdomar pgr av den. Usch hatar människor som inte tänker ett steg längre..

ja känn efter och gör det som blir bäst för din kropp och bebis:) Lycka till!
  • Preet90
    bebisdags skrev 2017-03-17 17:07:45 följande:

Ja men då borde de förstå, läste snabbt att någon hade sagt att graviditet inte är en sjukdom. Fick höra det av en läkare i början av graviditeten (svartnade för ögonen när jag ställde mig upp då och det visade sig vara kristaller) och blev helt förstörd men de som säger det är bara att skita i för nä graviditeten i sig är ingen sjukdom men du kan få sjukdomar pgr av den. Usch hatar människor som inte tänker ett steg längre..

ja känn efter och gör det som blir bäst för din kropp och bebis:) Lycka till!

Ja men precis, Vissa förstår inte att alla kan få olika besvär i samband med graviditeten. Vissa får inga besvär och har en jätte lätt graviditet, ja orättvist men inte mycket man kan göra. Migrän är en sjukdom som jag skulle kunna behandla om jag inte varit gravid, så ja, det är pga graviditeten jag har haft så länge. Orkar inte bry mig om folk som inte förstår eller vill förstå.

Tack :) Ska prioritera mig själv och bebisen och ska även försöka åka utomlands några dagar innan magen blir för stor :)
Svar på tråden Gravid och sjukskriven