• Anonym (Ts)

Vad ska hunden heta?

Hej! Jag ska köpa en hundvalp. En golden retriver och har ingen aning om namn.

Det är en hane. Kanske har hunden ett namn som uppfödaren bestämt men tänker endå välja ett annat namn och kalla hunden om det namnet inte är i min smak.

Vad hade ni valt? Hunden är svart

• Svar på tråden Vad ska hunden heta?
  • Aniiee
    Anonym (?) skrev 2017-03-17 07:40:08 följande:
    goldenklubben.se/om-golden-retriever/rasstandard/

Godkänd kennel eller inte, svart är inte en godkänd färg på en golden. Läs rasstandarden.
    det kan mycket väl vara en slumpmässig mutation. det händer att två helt renrasiga och efter rasstandarden perfekta hundar får en valp eller en hel kull som är "fel". Till exempel svarta goldens eller vita new foundlandare.

Min helt renrasig, perfekta samojed hade ett kullsyskon som såg ut som en zebra....
    Projekt 100 maträtter för under 30 kr per portion klar! On to the next one!
  • Aniiee
    Anonym (?) skrev 2017-03-17 07:40:08 följande:
    goldenklubben.se/om-golden-retriever/rasstandard/

Godkänd kennel eller inte, svart är inte en godkänd färg på en golden. Läs rasstandarden.
    Aniiee skrev 2017-03-17 15:08:37 följande:
    det kan mycket väl vara en slumpmässig mutation. det händer att två helt renrasiga och efter rasstandarden perfekta hundar får en valp eller en hel kull som är "fel". Till exempel svarta goldens eller vita new foundlandare.

Min helt renrasig, perfekta samojed hade ett kullsyskon som såg ut som en zebra....

Dvs... en hund kan vara renrasig och outställningsbar, utan att det för den skull är "fel" på hunden.
  • Anonym (Hihi)
    Typ såhär?

• Anonym (Hihi)
    Anonym (Hihi) skrev 2017-03-17 18:31:50 följande:
    Typ såhär?
    *så här
  • Aniiee
    Anonym (Hihi) skrev 2017-03-17 18:31:50 följande:
    Typ såhär?
    haha =P Inte alltför långt ifrån......
  • CarroAN

Det bor en superfin golden i närheten som vår labb brukar hälsa på. Han är dock gul som en riktig golden men han heter Douglas och det tycker jag är typ världens bästa hundnamn

• Anonym (?)

Jag skrev inte att hunden inte kan vara svart, bara att det inte är en godkänd färg vilket TS verkar tro. Uppfödaren ska sälja hunden till reducerat pris och vara tydlig med att köparen tex inte kan använda hunden till utställning eller avel.
  • Rojen

Jag har en golden hane 4 år gammal, när var det dags att döpa honom lottade jag 2 namn som jag kunde inte välja mellan. Jag skrev på 2 lappar med namn på och la dem på golvet, han kom och valt själv. Kid :) den andra var "Boy" Har en granne som döpte sin golden till "Bam Bam"

Jag önskar trevliga och fina framtiden till er , Han kommer älska dig osvset vem du är å vad du gör. Var snäll mot honom och njuta tiden m honom.

• Rojen

Du menade Flatcoated retriever tror jag? Folk kan kallas de Black eller Brun golden.

Flatcoated retriever var den mest populärt jakt hund ras till 1960 talet efter det Golden och Labrador tåg över men Flatt är existerande och fortfarande populärt i Britannien :)

• Anonym (Berätta!)

Nu blev jag ruggigt nyfiken!
    Är valpen verkligen renrasig? Får du den billigare eftersom den inte kan ställas ut eller avlas på?Är du säker på att det är en golden? Jag tror inte på att det är en Flat, de är tillräckligt stora i Sverige för att inte kalla sig för Golden, inte om uppfödaren är seriös i alla fall.

• Aniiee

alltså, hörni som ifrågasätter en svart golden. Har ni hört talas om recessiva gener? Vet ni om att Flatcoated Och Golden en gång var samma ras? vet ni om att ibland sker mutationer eller att recessiva gener poppar upp som gubben i lådan?

Visst KAN TS bli lurad eller uppfödaren inte är seriös, men renrasiga goldens KAN VARA SVARTA. Dock kan man inte ställa ut dem då, eftersom de inte når upp till rasstandarden. 

• Ewald01
    Nandez skrev 2017-03-16 17:50:46 följande:

Kompis
    Moltas
    Casper
    Oliver
    Jesse
    Santos

Några förslag

Gosing
    Robby
    Theo
  • AnderssonSandra

Jag har en rottweiler tik på 6 månader renrasig med stamtavla och hon har vit tass, så d kan hända att d finns andra färger. Dock inte önskat och man får ju inte ställa ut. Rottweiler härstammar från bernad sennen från början så den vita färgen kommer därifrån,

Svar på tråden Vad ska hunden heta?