• Mizzyz

Pappan vägrar skriva på flyttanmälan HJÄLP

För ett tag sen valde jag att separera från sambon. Vi bor fortfarande under samma tak o det börjar bli väldigt infekterat.

Jag har fått en lägenhet i en annan kommun som gör det lättare för mig med jobb transport (har inget körkort) och där finns OB förskola som jag behöver.

Vi har 2 barn snart 2 och 4 år

Sambon kommer troligtvis flytta inom kommunen men till ett annat samhälle. Har oxå fått lägenhet

De veckor han har barnen skulle hans pendling tid till jobb bli något längre. Det är det ända. Annars skulle han klara sig som vanligt.

Nu vägrar han låta mig flytta o ta barnen med mig.

Isf blir jag kvar här med en lägenhet som är alldeles för dyr o jättesvårt o lösa det med jobb då jag jobbar kväll o helg o måste ha en OB förskola i slutändan.

Han tycker jag ska säga upp mig så jag kan va med barnen. Men då klarar jag ju absolut inte hyran osv.

Vad kan jag göra? Beslut måste ta snabbt då jag ska skriva kontrakt nu i dagarna.

• Svar på tråden Pappan vägrar skriva på flyttanmälan HJÄLP
  • Bibbidi

Fast om de blir skrivna hos dig så kommer de ju också antagligen också börja skolan i den nya kommunen också när de blir äldre? Blir ju svårare med varannan vecka då, iom att det är en timmes resväg varje dag extra. Förstår pappan att han är ovillig till detta.

Finns det inte någon närmare stans du skulle kunna flytta än.just dit men samtidigt kunna ta jobbet?

• Dementoria
    Griseknoen35 skrev 2017-03-20 11:58:01 följande:
    Självklart att de går kvar på den förskola de går på. Du får söka nytt jobb. Det är varken rätt mot barnen eller pappan att bara för att du helt plötslig vill separera och flytta att de då ska anpassa sig efter dig och dina behov. Försök byt till en mindre och billigare lägenhet på orten ni bor på och lös det därifrån. Många som separera får göra så.
    Eh? Jag behöver vare sig söka nytt jobb eller ta hand om TS barn.
  • Mizzyz
    Bibbidi skrev 2017-03-20 11:58:07 följande:

Fast om de blir skrivna hos dig så kommer de ju också antagligen också börja skolan i den nya kommunen också när de blir äldre? Blir ju svårare med varannan vecka då, iom att det är en timmes resväg varje dag extra. Förstår pappan att han är ovillig till detta.

Finns det inte någon närmare stans du skulle kunna flytta än.just dit men samtidigt kunna ta jobbet?

Det är jobbet jag har nu som ska funka. Jag har jobbat där i 7 år.

Här har det funkat då vi hjälpts åt.

Nu har jag ingen hjälp.

Deras pappa funderar dessutom på o byta jobb o vet då inte vart han kommer hamna.

Antagligen närmre där jag vill bo
  • Mizzyz
    Dementoria skrev 2017-03-20 11:51:45 följande:

50 minuter per dag varannan vecka och hela familjen kommer fungera. Är det inte ett lågt pris att betala. Vad är alternativet? Att TS ekonomi havererar totalt, hur är det bra för barnen? 

Varför kan människor aldrig bjuda till och hjälpa varandra? Nästa gång är det han som behöver lite hjälp och TS kommer med glädje göra det hon kan för att hjälpa honom. 

Precis, har som sagt erbjudit honom o hjälpa till med bensin kostnader osv oxå.

Sagt att hjäper han mig på detta sätt kommer jag ställa upp o hjälpa honom när han behöver hjälp.

Istället för att typ tvinga mig bli kvar här o jag kanske intr kan försörja barnen osv.

Han måste även skriva på en flytt om jag mot förmodan skulle hitta en ny lägenhet här (vilket är jättesvårt för det är en populär kommun med lång väntetid, om det då inte är nybyggt o dyr hyra som just denna lägenheten är)

Vill han jäklas ordentligt kan han även vägra det.
  • Mizzyz
    Griseknoen35 skrev 2017-03-20 11:51:31 följande:

Vill barnen byta förskola? Lämna sina kompisar?

De är för små för o ha några större åsikter o har inga kompisar de umgås med på fritiden eller så.

Helt ärligt tycker jag inte det verkar som största tjejen trivs så bra på denna förskolan heller.
  • Mizzyz
    Griseknoen35 skrev 2017-03-20 11:58:01 följande:

Självklart att de går kvar på den förskola de går på. Du får söka nytt jobb. Det är varken rätt mot barnen eller pappan att bara för att du helt plötslig vill separera och flytta att de då ska anpassa sig efter dig och dina behov. Försök byt till en mindre och billigare lägenhet på orten ni bor på och lös det därifrån. Många som separera får göra så.

Ska dessutom inflikas att det varit ett våldsamt förhållande, han dricker mycket och har bl.a. Försökt ta stryptag på mig.
  • kaffe
    Mizzyz skrev 2017-03-20 12:16:34 följande:
    Ska dessutom inflikas att det varit ett våldsamt förhållande, han dricker mycket och har bl.a. Försökt ta stryptag på mig.
    Hur är han med barnen? Är han våldsam mot dom också?
  • zoolook1
    Varför lägger du till det nu? Nyss var det ju helt ok att han har barnen på halvtid.
  • Mizzyz
    zoolook1 skrev 2017-03-20 12:29:55 följande:

Varför lägger du till det nu? Nyss var det ju helt ok att han har barnen på halvtid.

För han är bra med barnen, faktiskt.

Men inte mot mig.
  • Mizzyz
    kaffe skrev 2017-03-20 12:23:44 följande:

Hur är han med barnen? Är han våldsam mot dom också?

Han är bra med barnen, bara mot mig han blir våldsam när han dricker.
  • Maramina

Du skriver att ett hinder för dig är att du inte har körkort, kan inte det vara en lösning att du skaffade ett? Det finns intensivkurser på många håll i landet som du kunde gå för att lösa just det problemet.

En annan fundering som jag har är om det skulle vara möjligt att ni går ifrån standarden varannan vecka till att anpassa efter ditt jobb. När du jobbar natt/kväll så har han barnen och att du har barnen i övrigt? Samtidigt som du försöker hitta ett annat jobb med arbetstider som bättre fungerar för ensamstående. Eller tills han eventuellt hittar ett annat jobb och eventuellt flyttar till ny kommun.

Tyvärr så kan du inte tvinga honom på att skriva på om flytt. Däremot kan du förhandla. Som det är nu (även om det inte ursäktar något) så var det du som ville separera, men får du som du vill så är det han som står för alla uppoffringar. Det är han som måste köra nästan en timme extra de dagar som han har barnen.

• Griseknoen35
    Ja sådant brukar tilläggas när man inte går medhåll från samtliga.
  • kaffe

Om det är du som väljer att separera och flytta så förstår jag om ditt ex inte vill skriva barnen hos dej i en annan kommun. En timmes extra pendling per dag innebär ju också en timme mindre tid med barnen hemma varje dag. Visst kan man umgås i bilen och ha kvalitets tid även där, men det är mycket annat som följer med. Senare middagar och antagligen kinkigare barn, mindre tid att umgås hemma, mer stress för att hinna få barnen i säng i tid etc..etc...

Det stora problemet kommer sen när barnen börjar i skolan och blir för stora för fritids. Får barnen skolskjuts till och från en annan kommun? Om inte kommer det antagligen inte fungera för pappan att ha dom på halvtid.  Dessutom brukar barn när dom kommer upp lite i åldrarna inte vilja vara hos den förälder som bor där inte kompisarna finns. I förlängningen handlar det om mycket mer än om bara lite extra restid just nu. 

Din man blir förlorare på något som du valt. Jag förstår om han inte accepterar det. Ett alternativ kanske kan vara att du skaffar körkort. Då kan du köra barnen fram och tillbaka tills du har möjlighet att få en lägenhet i din nuvarande kommun.

• Griseknoen35
    kaffe skrev 2017-03-20 13:09:24 följande:

Om det är du som väljer att separera och flytta så förstår jag om ditt ex inte vill skriva barnen hos dej i en annan kommun. En timmes extra pendling per dag innebär ju också en timme mindre tid med barnen hemma varje dag. Visst kan man umgås i bilen och ha kvalitets tid även där, men det är mycket annat som följer med. Senare middagar och antagligen kinkigare barn, mindre tid att umgås hemma, mer stress för att hinna få barnen i säng i tid etc..etc...

Det stora problemet kommer sen när barnen börjar i skolan och blir för stora för fritids. Får barnen skolskjuts till och från en annan kommun? Om inte kommer det antagligen inte fungera för pappan att ha dom på halvtid.  Dessutom brukar barn när dom kommer upp lite i åldrarna inte vilja vara hos den förälder som bor där inte kompisarna finns. I förlängningen handlar det om mycket mer än om bara lite extra restid just nu. 

Din man blir förlorare på något som du valt. Jag förstår om han inte accepterar det. Ett alternativ kanske kan vara att du skaffar körkort. Då kan du köra barnen fram och tillbaka tills du har möjlighet att få en lägenhet i din nuvarande kommun.

• Kenneth71

Hei. Din partner söker kärlek ock omsorg på riktigt. De kan du ge honom. Jag talar av erfarenhet..hur mycke man gör de som är helt fel som män.. för att man längtar så oherhört mycke efter tid .gemensam tid ömhet kärlek ock förståelse.lysna på varandra visa ömsesidig respekt mot varan ge varandra tid lysna in den andres behov .ta inget förgivet ni har fått två undbara gåvor som ska göra era liv rikare o mera glädje tillsamans i familjen. Inte som en belastning utan gåvor..ni behöver varandra ingen e stark ensam..ge varan närhet o kärlek förlåta varandra..å ge varan tid till närhet samtal o lysna o stöda varan..å ja e helt säker på att ni kommer att få ett lyckligt liv..häls kenneth

Svar på tråden Pappan vägrar skriva på flyttanmälan HJÄLP