• Lillaknytet2017

Halvtaskig reaktion av min mamma när jag berättade om graviditeten

Har precis berättat för våra närmsta familj om graviditeten. Jag berättade för min pappa m. hans respektive, min mamma och min syster. 
    Pappa började gråta och blev alldeles överlycklig, likaså hans tjej. Min mamma däremot var med frågvis och ställde frågor så som "har ni tänkt igenom detta nu?", "Tycker båda det är roligt?" samt upplyste mig om att det är livslångt ansvar. Jotack, som att jag inte redan visste det. Efter vårt samtal fick jag ett sms från henne där hon skrev "Dags att verkligen börja spara pengar nu". 

Jag är 23 och han är 26 (27 i nov) och vi har lägenhet, en trea för att vara mer exakt. Bostadsrätt som sambon köpt. Inte flera hundra tusen kronor sparade men visst finns det pengar så vi ska klara oss. 

Varför är hon såhär negativ? De vi berättade för blev jätteglada, utom hon. Varför? Finns det någon som fått en likadan reaktion först men som sedan blivit positiv? Blev så ledsen, men tyvärr inte överraskad... Rynkar på näsan

• Svar på tråden Halvtaskig reaktion av min mamma när jag berättade om graviditeten
  • Lillaknytet2017
    FruganH skrev 2017-03-21 06:08:21 följande:

Well. Hon tänker kanske bara att ni är unga.
    Fick reaktionen "Åh, fy fan" (inte som något positivt uttryck om någon nu trodde det) när vi berättade för en av mina föräldrar att vi väntade nr2.

Ja, men samtidigt tycker jag inte vi är såååå unga ändå. Kunde ju ha varit 18 istället typ.. Livssituationen tycker jag är viktigare än åldern. 

Hur reagerade dina föräldrar efter ett tag? Blev de glada? 
  • Lillaknytet2017
    Jw83 skrev 2017-03-21 07:02:02 följande:

Finbs det någon riktig oro kring ekonomin från din mammas håll? Har ni båda fasta jobb och råd att dela lika på föräldraledigheten osv? Du skriver att han köpte bostadsrätten, står du med som ägare? Har du egna pengar ?

Jag hade nog kunnat reagera lite lika om min dotter ex var 23,utan utbildning eller fast jobb eller med ett kort/svajigt förhållande osv och blev gravid. Visst hade jag sagt grattis och blivit glad efterhand osv. Men samtidigt är det så att det oftast är lättare att bli gravid än att inte bli det ;) Den riktiga prestationen är ju att skapa de bästa förutsättningarna innan barnet och ge barnet en bra barndom.

Jag är iofs ganska petig och vill alltid ha allt fixat och 10 säkerhetslinor när det gäller familjebildning ;)

GRATTIS förresten!

Nej, det bör inte finnas. När jag var yngre, typ 15 tyckte jag om att spendera mina pengar vilket var studiebidraget och lönen från mitt extrajobb på ca 5000 kr per månad, och kunde inte spara, vilket såklart är annorlunda nu. Som ung såg jag inte vitsen med att spara antar jag. Nu har jag ett mkt ekonomiskt tänk sedan flera år tillbaka och självklart har jag sparade pengar. Kanske ligger kvar i henne från förr.. 

Anledningen till att sambon står på lägenheten är för att han hade en lägenhet sedan tidigare vilket gjorde det hela enklare. När "vi" köpte denna kände jag att jag var för ung för att ta ett stort bostadslån. Planen är iaf att gå in i lägenheten så småningom, men vi delar alla kostnader och så. 

Förövrigt så har jag jobb. Ingen högskoleutbildningn ännu och tjänar inte 40 brutto, men jag har kvar när månaden är slut och kan lägga undan pengar vid löning. Sambon driver eget. 

Tack! Skrattande
  • Lillaknytet2017
    John22 skrev 2017-03-21 06:46:08 följande:

Ja det låter som en väldigt förnuftig mamma som istället för att bara agera känslomässigt faktiskt kommer med råd och upplysningar. Vad är problemet? Att alla inte kollapsar av glädje för att du likt några miljarder människor tidigare har en bulle i ugnen?

Sjävklart är det inget problem att hon inte jublade vilket jag inte heller har antytt. Jag ville snarare höra andra personers erfarenheter. 
  • Stårschan

Kan det vara så att din mamma är orolig för att hon inte tycker att ni har varit tillsammans tillräckligt länge (=så att hon har hunnit lära känna pojkvännen, och så att ni båda har gått igenom några år med julfirande, semester och annat som lätt sliter på ett förhållande innan man har lärt sig att jämka sina önskemål och förhoppingar). Kanske fick hon själv barn för snabbt och önskar att hon hade väntat? Kanske tycker hon inte att du och pojkvännen behandlar varandra på ett sätt som tyder på att ni är mogna att bli föräldrar? Det kan finnas massor av orsaker till att hon inte hoppar upp och ner av glädje, men alla grundar sig nog i att hon är rädd om dig.

• Lillaknytet2017
    Bibbidi skrev 2017-03-21 07:02:13 följande:

Kan tänka mig att det är för att du är så ung fortfarande.

Om du inte har jobb och inte bott tillsammans länge kan det också öka oron. Ifall jag hypotetiskt hade haft en 23årig dotter som berättade för mig att hon var gravid hade jag nog reagerat som din mamma. Vill vara säker på att ens barn är säker, och att det inte kommer bli tufft. Man är ju orolig och bryr sig om sitt barn, även om "barnet" man har gick ut skolan för länge sen. :)

Ja, säkerligen men som jag skrev tidigare så är jag ju inte sååå himla ung. Kunde ju varit typ 18. Tycker förutsättningarna väger över åldern och jag anser att vi har goda förutsättningar. 

Vi har båda jobb, har varit tillsammans ca 3 år (visst, inte jättelänge men tycker inte heller det är för kort). Tror också att hon mest är lite orolig för hur det ska bli och för att det kom lite som en chock för henne då hon tycker att man gärna ska ha slutfört en högskoleutbildning först, jobbat några år osv osv osv. Jag har inte det, men klarar mig utmärkt på mitt jobb ändå med min inkomst. Plugga tänker jag göra i framtiden, OM jag nu bestämmer mig för detGlad
  • Lillaknytet2017
    Stårschan skrev 2017-03-21 07:59:31 följande:

Kan det vara så att din mamma är orolig för att hon inte tycker att ni har varit tillsammans tillräckligt länge (=så att hon har hunnit lära känna pojkvännen, och så att ni båda har gått igenom några år med julfirande, semester och annat som lätt sliter på ett förhållande innan man har lärt sig att jämka sina önskemål och förhoppingar). Kanske fick hon själv barn för snabbt och önskar att hon hade väntat? Kanske tycker hon inte att du och pojkvännen behandlar varandra på ett sätt som tyder på att ni är mogna att bli föräldrar? Det kan finnas massor av orsaker till att hon inte hoppar upp och ner av glädje, men alla grundar sig nog i att hon är rädd om dig.

Nej, det tror jag inte. Vi har varit tillsammans i ca 3 år vilket inte är superlänge men inte heller "för kort" enligt mig. Min mor och min sambo har en bra relation och känner varandra relativt bra. Ni bor vi i olika städer så av den anledningen träffas vi inte superofta. 

Jag tror också att hon mest är rädd om mig och att detta inte riktigt ingick i hennes plan för vad som komma skall inom de närmsta månaderna. Hon har ett väldigt stort kontrollbehov och tycker att man ska slutföra en högskoleutbildning först och jobba några år osv osv osv. Jag har inte det, men tänker plugga i framtiden OM Jag bestämmer mig för det. 
    Enligt oss så har vi goda förutsättningar trots att vi räknas som unga. Hade det sett annorlunda ut hade vi inte valt att förfölja graviditeten :) 
  • Stårschan
    Lillaknytet2017 skrev 2017-03-21 08:03:30 följande:
    Nej, det tror jag inte. Vi har varit tillsammans i ca 3 år vilket inte är superlänge men inte heller "för kort" enligt mig. Min mor och min sambo har en bra relation och känner varandra relativt bra. Ni bor vi i olika städer så av den anledningen träffas vi inte superofta. 

Jag tror också att hon mest är rädd om mig och att detta inte riktigt ingick i hennes plan för vad som komma skall inom de närmsta månaderna. Hon har ett väldigt stort kontrollbehov och tycker att man ska slutföra en högskoleutbildning först och jobba några år osv osv osv. Jag har inte det, men tänker plugga i framtiden OM Jag bestämmer mig för det. 
    Enligt oss så har vi goda förutsättningar trots att vi räknas som unga. Hade det sett annorlunda ut hade vi inte valt att förfölja graviditeten :) 
    Då är hon nog bara en sån som behöver lite tid på sig för att vänja sig vid större förändringar som någon annan än hon själv har kommit på. Jag kan också vara lite sån, och kommer på först i efterhand att jag borde ha sagt något annat, alternativt hållit käft. Ge henne ett par dagar, så kommer förhoppningsvis jag-ska-bli-mormor-glädjen med full kraft!
  • pallazathena

Om det var min dotter hade jag nog varit orolig. Hade tyckt att det var ungt att skaffa barn vid 23. Tyckt att det var synd att inte hinna resa, bo utomlands, upptäcka världen, osv, innan hon stadga sig. Men det är förstås inte för alla. Och det går ju att studera parallellt med föräldraskapet förstås. Men hade kanske blivit lite orolig över om det skulle bli av.

• Lillaknytet2017
    pallazathena skrev 2017-03-21 08:58:46 följande:

Om det var min dotter hade jag nog varit orolig. Hade tyckt att det var ungt att skaffa barn vid 23. Tyckt att det var synd att inte hinna resa, bo utomlands, upptäcka världen, osv, innan hon stadga sig. Men det är förstås inte för alla. Och det går ju att studera parallellt med föräldraskapet förstås. Men hade kanske blivit lite orolig över om det skulle bli av.

Förstår. Däremot så vet du ju inte hur min situation ser ut. Jag själv, inklusive många av mina vänner har redan varit ute och rest samt bott utomlands. Vi har haft 5 år på oss sedan vi tog studenten. 

Många fokuserar på åldern, vilket jag har förståelse för men tycker det är väldigt synd. Tycker personligen inte att 23 är extremt ungt. Har hunnit med mycket i livet trots att jag "bara" är 23 Flört
  • pallazathena

Ja, det kan du ha helt rätt i. Jag kan bara spekulera i hur jag hade reagerat, men är förstås många aspekter här jag inte vet om.

Det som är mest hjälpsamt för dig är kanske att dela glädjen med de som uttrycker det, och tolka hennes reaktion som att hon bryr sig om ditt bästa och att det är av välvilja, även om det är lite trist. Sedan brukar ju de flesta mormödrar och farmödrar smälta fullständigt när väl barnbarnet gör entre, så avvakta och se vad som sker då.

• Miichz
    pallazathena skrev 2017-03-21 08:58:46 följande:

Fast det är ju så olika från person till person, ja är 23 blir 24 i år och väntar mitt första barn i maj. Ja har hunnit rest bott i både Grekland och Spanien har gått utbildning i Grekland bott i Mexico i paradise hotel, har en usk utbildning, rest över 20 gånger, samt fast jobb och precis köpt en lägenhet med min partner och vi har vart tillsammans i 2 år. Han fyller 29 i år.

Visst de finns dem som är 23 som inte gjort ett skit i sitt liv och måste "leva" lite. Men syfta inte det på en ålder för alla är och har vart med om så otroligt olika.
  • Lillaknytet2017
    Miichz skrev 2017-03-21 10:53:03 följande:
    Fast det är ju så olika från person till person, ja är 23 blir 24 i år och väntar mitt första barn i maj. Ja har hunnit rest bott i både Grekland och Spanien har gått utbildning i Grekland bott i Mexico i paradise hotel, har en usk utbildning, rest över 20 gånger, samt fast jobb och precis köpt en lägenhet med min partner och vi har vart tillsammans i 2 år. Han fyller 29 i år.

Visst de finns dem som är 23 som inte gjort ett skit i sitt liv och måste "leva" lite. Men syfta inte det på en ålder för alla är och har vart med om så otroligt olika.
    Kunde inte sagt det bättre själv. Det är precis sådär som jag också tycker. Ålder är ju bara en siffra. Vissa har inte gjort ett skit i denna åldern, medans andra (du och jag) har gjort det och känner oss redo att bilda familj Skrattande
  • Lillaknytet2017
    pallazathena skrev 2017-03-21 10:07:31 följande:

Ja, det kan du ha helt rätt i. Jag kan bara spekulera i hur jag hade reagerat, men är förstås många aspekter här jag inte vet om.

Det som är mest hjälpsamt för dig är kanske att dela glädjen med de som uttrycker det, och tolka hennes reaktion som att hon bryr sig om ditt bästa och att det är av välvilja, även om det är lite trist. Sedan brukar ju de flesta mormödrar och farmödrar smälta fullständigt när väl barnbarnet gör entre, så avvakta och se vad som sker då.

Ja, jag förstår, det är helt ok! 
    Som du säger så kan jag dela glädjen med de som blev glada, tex min far som började gråta av glädje. Så gulligt haha! Sen tror jag min mor kommer inom kort att ha smält det färdigt och visa mer glädje då :) 
  • Bibbidi
    Lillaknytet2017 skrev 2017-03-21 07:59:54 följande:
    Ja, säkerligen men som jag skrev tidigare så är jag ju inte sååå himla ung. Kunde ju varit typ 18. Tycker förutsättningarna väger över åldern och jag anser att vi har goda förutsättningar. 

Vi har båda jobb, har varit tillsammans ca 3 år (visst, inte jättelänge men tycker inte heller det är för kort). Tror också att hon mest är lite orolig för hur det ska bli och för att det kom lite som en chock för henne då hon tycker att man gärna ska ha slutfört en högskoleutbildning först, jobbat några år osv osv osv. Jag har inte det, men klarar mig utmärkt på mitt jobb ändå med min inkomst. Plugga tänker jag göra i framtiden, OM jag nu bestämmer mig för detGlad
    Jo du är väldigt ung. Tungan ute Jag tyckte inte heller jag var särskilt ung vid 23, men nu när det gått några år så tycker jag att jag visst var ung som sjutton då trots att jag inte tyckte det då. Tror det är ganska vanligt. Du är 23 och du kommer att bli en ung mamma. Din mamma är nog som de flesta redan skrivit nog bara orolig för dig, speciellt som det verkar som att ni inte bott tillsammans så länge. I hennes ögon kommer du alltid vara den där lilla tjejen som tumlade runt på gräsmattan och stolt visade upp sin första skolryggsäck. Haha!  Hon kommer alltid vara orolig för dig, min mamma är likadan. När du i framtiden över telefonen kommer berätta för henne att ert barn fått feber för första gången så kommer svättpärlor forsa ner för hennes panna samtidigt som hon krampaktigt håller fast i telefonen och hest frågar er  oroligt om ni andra mår okej. Hehe. 

Grattis till barnet förresten! {#emotions_dlg.flower}
  • Otit
    Lillaknytet2017 skrev 2017-03-20 21:24:15 följande:

Har precis berättat för våra närmsta familj om graviditeten. Jag berättade för min pappa m. hans respektive, min mamma och min syster. 

Pappa började gråta och blev alldeles överlycklig, likaså hans tjej. Min mamma däremot var med frågvis och ställde frågor så som "har ni tänkt igenom detta nu?", "Tycker båda det är roligt?" samt upplyste mig om att det är livslångt ansvar. Jotack, som att jag inte redan visste det. Efter vårt samtal fick jag ett sms från henne där hon skrev "Dags att verkligen börja spara pengar nu". 

Jag är 23 och han är 26 (27 i nov) och vi har lägenhet, en trea för att vara mer exakt. Bostadsrätt som sambon köpt. Inte flera hundra tusen kronor sparade men visst finns det pengar så vi ska klara oss. 

Varför är hon såhär negativ? De vi berättade för blev jätteglada, utom hon. Varför? Finns det någon som fått en likadan reaktion först men som sedan blivit positiv? Blev så ledsen, men tyvärr inte överraskad... 

Jag var livrädd att berätta för min mamma att jag var gravid. Hon har tidigare uttryckt att hon inte ville bli mormor än. Och varit negativ när hon hört om andra som fått barn "tidigt". Jag är också 23, fyller 24 i år och sambon fyller 26. Så jag ville typ inte berätta stt jag var gravid. Hennes reaktion i sig var inge konstig. Men tror att hon innerst inne inte gillade det trots att hon sa att hon förstått att det skulle komma. Nu är bebisen en månad gammal. Min mamma ringer jämt och frågar när hon får träffa bebisen, kommer med presenter hela tiden och planerar inköp och lekar som hon ska introducera för bebisen när hon blir större. Så tror att när er bebis kommer kommer din mamma släppa allt och bli förälskad i det lilla knytet.
  • Lillaknytet2017
    Bibbidi skrev 2017-03-21 11:24:38 följande:
    Jo du är väldigt ung. Tungan ute Jag tyckte inte heller jag var särskilt ung vid 23, men nu när det gått några år så tycker jag att jag visst var ung som sjutton då trots att jag inte tyckte det då. Tror det är ganska vanligt. Du är 23 och du kommer att bli en ung mamma. Din mamma är nog som de flesta redan skrivit nog bara orolig för dig, speciellt som det verkar som att ni inte bott tillsammans så länge. I hennes ögon kommer du alltid vara den där lilla tjejen som tumlade runt på gräsmattan och stolt visade upp sin första skolryggsäck. Haha!  Hon kommer alltid vara orolig för dig, min mamma är likadan. När du i framtiden över telefonen kommer berätta för henne att ert barn fått feber för första gången så kommer svättpärlor forsa ner för hennes panna samtidigt som hon krampaktigt håller fast i telefonen och hest frågar er  oroligt om ni andra mår okej. Hehe. 

Grattis till barnet förresten! {#emotions_dlg.flower}
    Ja, jag kommer absolut bli en ung mamma, men jag vill bli det! Det har jag alltid tänkt att jag vill bli. Vet inte varför, men det har bara känts så och det gör det fortfarande Glad

Tror också min mor bara är orolig och vill det bästa, fast jag tycker egentligen inte om skulle behöva oroa sig.. Får helt enkelt tro att det kommer att bli bra. Tror hon kommer mjukna med tiden! 

Tack snälla Hjärta
  • Lillaknytet2017
    Otit skrev 2017-03-21 11:27:25 följande:
    Jag var livrädd att berätta för min mamma att jag var gravid. Hon har tidigare uttryckt att hon inte ville bli mormor än. Och varit negativ när hon hört om andra som fått barn "tidigt". Jag är också 23, fyller 24 i år och sambon fyller 26. Så jag ville typ inte berätta stt jag var gravid. Hennes reaktion i sig var inge konstig. Men tror att hon innerst inne inte gillade det trots att hon sa att hon förstått att det skulle komma. Nu är bebisen en månad gammal. Min mamma ringer jämt och frågar när hon får träffa bebisen, kommer med presenter hela tiden och planerar inköp och lekar som hon ska introducera för bebisen när hon blir större. Så tror att när er bebis kommer kommer din mamma släppa allt och bli förälskad i det lilla knytet.
    Åh, låter precis som min mamma!! 
    Jag tror och hoppas att hon blir som din sen när bebisen har kommit ut Hjärta{#emotions_dlg.flower}
  • Afasi

Låter som att din mamma behöver lite tid att smälta nyheten. Hon menade säkert inget illa och låter som en sån person som kommer att bli överlycklig och engagerad senare.

Sambons föräldrar har inte direkt jublat vid någon av våra graviditeter. Första kan jag förstå att dom var oroliga i och med att sambon var 20 och jag 18. Men nu har vi faktiskt.2 barn, ett tredje påväg, har en välfungerande ekonomi, båda har fasta jobb, stabil relation där vi varit ett par i snart 8 år. Jag är 24 och sambon fyllt 26 i helgen men ändå kan dom inte glädjas med oss. Och jag förstår verkligen inte varför.

Min mamma å andra sidan, hon skrattade när jag sa att jag var gravid som 18åring och sa att det hade hon redan listat ut. Det var aldrig något snack om ifall vi skulle klara det eller inte och hon la sig inte i hur vi skulle lösa det. För henne så var vi 2 vuxna personer som nu skulle få barn och starta en egen familj. Hon visste ju att jag inte är intresserad av att resa och att jag alltid varit barnkär, haft ett ekonomiskt tänkande och varit ansvarstagande. Så för henne spelade åldern ingen roll och det var faktiskt fruktansvärt skönt att det fanns en enda människa som faktiskt inte grundade all sin oro enbart på vår ålder.

• Lillaknytet2017
    Afasi skrev 2017-03-22 20:05:09 följande:

Låter som att din mamma behöver lite tid att smälta nyheten. Hon menade säkert inget illa och låter som en sån person som kommer att bli överlycklig och engagerad senare.

Sambons föräldrar har inte direkt jublat vid någon av våra graviditeter. Första kan jag förstå att dom var oroliga i och med att sambon var 20 och jag 18. Men nu har vi faktiskt.2 barn, ett tredje påväg, har en välfungerande ekonomi, båda har fasta jobb, stabil relation där vi varit ett par i snart 8 år. Jag är 24 och sambon fyllt 26 i helgen men ändå kan dom inte glädjas med oss. Och jag förstår verkligen inte varför.

Min mamma å andra sidan, hon skrattade när jag sa att jag var gravid som 18åring och sa att det hade hon redan listat ut. Det var aldrig något snack om ifall vi skulle klara det eller inte och hon la sig inte i hur vi skulle lösa det. För henne så var vi 2 vuxna personer som nu skulle få barn och starta en egen familj. Hon visste ju att jag inte är intresserad av att resa och att jag alltid varit barnkär, haft ett ekonomiskt tänkande och varit ansvarstagande. Så för henne spelade åldern ingen roll och det var faktiskt fruktansvärt skönt att det fanns en enda människa som faktiskt inte grundade all sin oro enbart på vår ålder.

Ja, vi pratade igår igen och då var tonen desto mer positiv och hon verkade ha accepterat det faktum och var glad över det Glad

Vad underbart att din mamma har varit så stöttande hela tiden!! Visst är det skönt när folk INTE påpekar åldern hela tiden?? 
  • LittleSunshine84

När jag och sambon berättade fick jag en snorkig och mkt förvånad kommentar av min mamma. Pappa var som ett frågetecken och syrran slutade prata med mig och hon höll sig borta i två veckor och vägrade vara där jag var!

Idag är min son mormor och mosters stora skatt. Han är högt älskad :)

Jag var ändå 32 år gammal, hade partner, stabil ekonomi, egen bostad, akademisk utbildning.

I mammas fall blev hon bara väldigt förvånad. Min syster var avundsjuk.

Nu har dom åsikter om att vi vill ha ett till barn. Lev ditt liv som du vill :)

Svar på tråden Halvtaskig reaktion av min mamma när jag berättade om graviditeten