• Alana

Funderar på att odla egna kryddor

Har fått för mig att jag ska prova att odla mina egna kryddor så som basilika, timjan och dragon med mera men har ingen som helst tidigare erfarenhet av att odla. Har endast tåliga växter hemma - sådana där av plast ni vet - så levande växter överhuvudtaget är liksom obeträdda marker för mig.

Ni som har erfarenhet av att odla, vad rekommenderar ni för en nybörjare? Går det odla på fönsterbrädorna? Eller borde jag skaffa ett litet inomhusväxthus eller kanske en odlingsstation för detta? Andra förslag? Jag bor i lägenhet utan balkong/trädgård.

Hur lång tid kan det ta från frö till skörd med de olika metoderna för kryddväxter? Är det möjligt att vara bortrest 1-2 veckor utan att de dör? Jag studerar till ett yrke där man reser mycket och inte kan vara hemma varje dag, är det ett stort problem för en kryddodling?

Tankar och tips/råd mottages tacksamt!

• Svar på tråden Funderar på att odla egna kryddor
  • Carambolan

Just när det gäller kryddväxter tycker jag att det är ganska bökigt att driva upp frön inomhus jämfört med hur billigt och enkelt det är att köpa större plantor (i trädgårdshandel eller till och med från mataffären) och bara sätta om i bättre krukor. De brukar rota sig bra och stå sig länge men man får vara noga med att inte ta för mycket på samma gång från varje planta när man behöver kryddor.

• Deceree1

Hej. Jag tycker det låter som en jättebra idé. Har du möjlighet att sätta ut plantor sedan? Alltså har du trädgård eller ska du bara odla inne?

• Deceree1

Läste tråden för snabbt..

klart du kan odla inne :) just nu har jag basilika och bladpersilja inne på inglasad balkong men jag driver upp blommor härinne med. Nu har jag 6 st klematis på rehab här som ska ut till stugan, en änglatrumpet och massor av pelargoner.

Det som jag tycker är lättast är ju basilika och persilja. Om du vill kan du köpa ett speciellt lyse som växter vill ha. En ramp med växtlysrör.

Svar på tråden Funderar på att odla egna kryddor