• Anonym (Fy satan)

Trivs inte alls på min praktikplats

Jag går på gymnasiet och två dagar i veckan är jag ute på praktik i en klädaffär. Jag trivs inte alls. Första dagen var det helt okej, men nu när jag har lärt känna min handledare så vill jag bara därifrån.

Om jag gör fel så blir hon sur och svarar på ett surt sätt, istället för att vara vänlig och försöka visa mig hur man gör.

Som igår, då gav hon mig en uppgift att sortera lite i hyllorna och ställa upp ett par produkter. När hon sen kom och kollade så sa hon att jag hade gjort fel. "Nu hänger jag inte med, vad har du gjort nu" osv sa hon, med en otrevlig ton. Det var hon som berättade för mig, gav mig instruktioner om hur jag skulle göra så jag följde bara det. Men sen när hon kom och kollade så hade jag gjort fel, tydligen. Jag sa då att jag bara gjorde som hon sa, varav jag fick till svar "Jag kan försäkra dig om att jag inte sa åt dig att göra sådär". Men jag vet vad jag hörde.

Första dagen så kom en kund fram till mig och frågade vart man kunde hitta en viss produkt. Eftersom att det var min första dag som praktikant så kunde jag givetvis inte svaret. Hade knappt en aning om nånting. Dessutom hade butikschefen (hon som anställde mig) sagt till mig att om jag får en fråga av en kund och jag inte kan den så ska jag hänvisa till den "riktiga" personalen. Jag gjorde då det och kunden blev då sur och klagade på att vi är oprofessionella här.

Väldigt tråkigt att som första dag få höra såna saker och väldigt tråkigt att ha en dålig handledare. Min handledare är inte särskilt trevlig och som sagt så blir hon sur om jag gör fel. Detta har gjort att jag inte trivs på min praktikplats och jag har därför börjat stanna hemma en del. Inte bra, men det är inte mitt fel.

Igår så snackade jag i alla fall med min skolmentor. Han sa förut att man får byta praktikplats om det inte funkar mellan handledaren och en själv, men nu när jag frågade honom så sa han att det inte finns något jag kan byta till, att det var väldigt svårt att hitta platser och att man får ta det som finns. Vilket betyder att jag måste stå ut med detta, i alla fall tills något annat finns tillgängligt.

Jag står inte ut där borta. Jag sjukanmäler mig ofta de dagar jag har praktik, för att det är skit för mig att gå dit.

Behöver tips på vad jag kan göra. Orkar inte längre.

• Svar på tråden Trivs inte alls på min praktikplats
  • Anonym (PJ)

Dom vill inte ha nån praktikant. Dom är skitlea på att ha praktikanter, iaf hon. Men de gör inte att hon får bete sig hur som helst. Jag förstår din vånda. Man mår typ illa när man vaknar och tänker på att man ska gå dit. Jättejobbig situation för dig. Jag hade nog kontaktat min lärare och be om en annan plats. Berätta för läraren hur butiksbiträdet bär sig åt så att hon förstår. Fråga om du själv får leta upp en annan plats. Kanske enklare än du tror.

Hoppas att det löser sig. Det kommer alltid att finnas idioter och det enda man kan göra så är det att försöka strunta i dom.

• Anonym (Kärring)
    Anonym (Maja) skrev 2017-03-23 11:36:17 följande:

När en arbetsledare rättar dig är det i normlfallet bättre att bara säga "jaha ursäkta, då missförstod jag " och direkt göra om efter de nya instruktionerna istället för att börja argumentera. Poängen är väl ändå att du ska lär dig arbetsuppgiften?

Din handledare kan väl inte rå för att kunden klagade? Eller menar du att handledaren klagade på dig pga det? Hur informerade du kunden? Var du tydlig med att du var praktikant på första dagen och gick och hämtade en annan i personalen? Om inte - gör så nästa gång. Men ansvaret logger förstås också på arrbetsplatsen I vissa butiker har praktikanten en skylt på aig där det srår praktikant. Är en br lösning tycker jag.

Det var några konkreta tips utifrån dina exempel. På ett större plan tycker jag att du ska fokusera på att du är på praktiken för att lära dig saker. Då kanske der är lättare att inte ta åt dig om handledaren är kort om du ser vad själv vinner på praktiken?

Men det är ju inte ts som har gjort fel, det är ju handledaren! Man blir inte sur på en praktikant om hen gör fel. Då är man helt klart olämplig som handledare.

För att ts ska trivas på jobbet så måste handledaren vara bra så det är en väldigt kortsiktig lösning att tänka att hon får stå ut med denna handledare. Butikschefen har en skyldighet att byta handledare och det ska ske snabbt.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Kärring) skrev 2017-03-23 11:47:38 följande:

Men det är ju inte ts som har gjort fel, det är ju handledaren! Man blir inte sur på en praktikant om hen gör fel. Då är man helt klart olämplig som handledare.

För att ts ska trivas på jobbet så måste handledaren vara bra så det är en väldigt kortsiktig lösning att tänka att hon får stå ut med denna handledare. Butikschefen har en skyldighet att byta handledare och det ska ske snabbt.

Nej, menar inte att ts gjort nåt fel försöker bara ge tips på hur man kan hantera situationer som uppstår. Tex får man ofta bättre kontakt om man lyssnar istället för att ifrågasätta (även om man har rätt) vilket kan vara bra att ha med sig i framtiden. Ts lär träffa på fler "sura personer" under sin karriär. Så var bara menat som ett tios.

Naturligtvis ska inte handläggaren vara otrevlig men det ena av två exempel som tas upp handlar ju om en oförskämd kund inte om hndläggaren. Däremot verkar inte arbetsgivaren ha tagit sitt ansvar där med att tex ge ts en praktikantskylt för att undvika sådana situationer. Det kanske ts kan föreslå?

Skolan är ju ansvarig för praktiken så om ts blir behandlad på ett dåligt sätt är det skolans ansvar att ta hand om situationen. Ts ska inte behöva ta upp detta med butikschef eller liknande, skolan praktikanordnare bör lösa situationen tillsammans med ts och ta de kontakter som krävs.

Eftersom skolan inte alls engagerat sig i detta samt baserat på de exempel som ges i ts uppfattade jag inte att situationen var fullt så allvarlig som ni andra uppfattar. Men givetvis kan det vara min tolkning som är fel.
  • Anonym (Maja)
    Anonym (Fy satan) skrev 2017-03-23 11:38:49 följande:

Men hur kul är det att lära sig arbetsuppgifterna om jag har en otrevlig handledare? Det kommer ju göra att jag inte går dit till slut.

Handledaren klagade på mig när jag hänvisade till riktiga personalen, trots att butikschefen sa åt mig att jag skulle göra det. Jag var väldigt tydlig med att jag var praktikant och att det var första dagen. Jag hämtade även en annan personal.

Nej, jag förstår att det inte är roligt, men kanske finns det ändå något att lära? Beror förstås på graden av surhet. Är handledaren direkt otrevlig ska du förstås inte acceptera det.

Att handledaren klagar när du hånvisar till ordinarie personal är ju inte okej nån stans förstås.

Jag tycler att du ska be praktikanordnaren på skolan prata med arbetsplatsen om du vantrivs.
  • Anonym (Rosie)

Tycker att du ska försöka byta praktikplats om du vantrivs, men också att du borde försöka gå till platsen du har nu innan du får byta. Du måste ju kunna lära dig något, och får du ingen ny plats, blur nog situationen bättre för dig om du aldrig går dit. Skulle nog också bli less på en praktikant som är "sjuk" hela tiden...

Prata med butikschefen och se om du kan få byta handledare. Och håller med ovanstående, om din handledare blir sur på dig, take the high road. Säg att det var du som missförstod, fråga vad du gjort för fel, och hur du kan göra det bättre. Har själv haft praktik i en klädbutik, och det kan vara riktigt roligt.

• Anonym (Kom igen)

En bra erfarenhet under praktiken är ju att försöka komma överens med olika typer av människor. Alla är inte perfekta, trevliga och pedagogiska ute i arbetslivet och man kan inte hålla på och sjukskriva sig för att man möter en person som är lite snäsigibland när man gjort fel. När man är ung och oerfaren tror man kanske att allt är rättvist och trevligt jämt och att alla hjälper en och det bara är att glida med. Om du bevisar att du inte ger upp och inte börjar säga emot så kommer du förmodligen få ett positivare bemötande och bättre rekommendationer efter praktiken. Visst, handledaren är dålig, men du ska försöka prestera bra för att gagna dig själv. Omständigheterna kan man inte alltid styra.

I ditt exempel tex hade du kunnat reagera med "jasså? Jag tolkade det såhär, men dåså, då ska jag genast göra om. Ge mig en halvtimme" istället för att visa dig förorättad och börja diskutera så kommer även en riktig surtant till handledare tycka du är ok istället för att hålla på och säga emot, försöka bevisa att handledaren sagt fel, bli sur och börja sjukskriva dig.

• nevermind

Tjata på skolan TS! Ska det vara så förbannat svårt att hitta en praktikplats? På mina jobb har vi alltid haft praktikanter.

• Anonym (...)

Nu tänker jag säga vad jag tycker och inte bara klappa TS medhårs. Jag tycker du låter som en curlad skitunge som ger upp vid minsta lilla motgång. Inget av det du skrivit låter jätteilla utan mer som något alla varit med om på jobbet. Däremot låter det som att du kaxigt käftar emot. I arbetslivet träffar man på surkart och en del av att göra praktik är att lära sig strategier för att kunna hantera alla typer av kollegor och kunder. Och den rätta strategin är inte att stanna hemma för att det känns lite jobbigt. Bit ihop, gå dit och lär dig något.

• Anonym (Söndercurlad)
    Anonym (Fy satan) skrev 2017-03-23 11:38:49 följande:
    Men hur kul är det att lära sig arbetsuppgifterna om jag har en otrevlig handledare? Det kommer ju göra att jag inte går dit till slut.

Handledaren klagade på mig när jag hänvisade till riktiga personalen, trots att butikschefen sa åt mig att jag skulle göra det. Jag var väldigt tydlig med att jag var praktikant och att det var första dagen. Jag hämtade även en annan personal.
    Livet är inte alltid kul. Alla arbeten är inte roliga och alla chefer är inte toppen. Om du behöver pengar till hyra och mat så måste du jobba även om chefen inte är supertrevlig. Kanske dags att växa upp och inse att även du behöver bidra på ett jobb om än handledaren är knepig.
  • Anonym (Söndercurlad)
    Anonym (Kärring) skrev 2017-03-23 11:47:38 följande:

Nej då det har butikschefen ingen skyldighet att göra. Livet är inte alltid rosenrött. Att handledaren kräver att Ts anstränger sig och lyssnar på instruktioner är inget annat än dennes rättighet.
  • Anonym (Kärring)
    Anonym (Söndercurlad) skrev 2017-03-24 06:48:57 följande:

Nej då det har butikschefen ingen skyldighet att göra. Livet är inte alltid rosenrött. Att handledaren kräver att Ts anstränger sig och lyssnar på instruktioner är inget annat än dennes rättighet.

Du är uppenbarligen inkompetent.

Skolan, butikschefen, whatever - har ansvar att se till att ts trivs på sin praktikplats. Som handledare kan man inte bete sig hur man vill och bli otrevlig så fort man inte förstår. Om du tror det så är du lika dum som handlaren. Många hade nog fått sparken från sitt jobb om de är otrevliga!

Ts handledare ska vara professionell och lära ts det rätta, INTE bli sur så fort hon gör fel. Att lära någon samtidigt som man är riktigt otrevlig, det funkar inte.

Skolan ska fixa en ny praktikplats eller så får butikschefen byta handledare. Hur som helst så bör butikschefen få veta om detta. Tro mig, hen kommer inte uppskatta en otrevlig handlare.
  • Anonym (Kärring)
    Anonym (...) skrev 2017-03-24 06:40:03 följande:

Nu tänker jag säga vad jag tycker och inte bara klappa TS medhårs. Jag tycker du låter som en curlad skitunge som ger upp vid minsta lilla motgång. Inget av det du skrivit låter jätteilla utan mer som något alla varit med om på jobbet. Däremot låter det som att du kaxigt käftar emot. I arbetslivet träffar man på surkart och en del av att göra praktik är att lära sig strategier för att kunna hantera alla typer av kollegor och kunder. Och den rätta strategin är inte att stanna hemma för att det känns lite jobbigt. Bit ihop, gå dit och lär dig något.

Dummaste jag läst.

Vem fan trivs på ett jobb med otrevliga arbetskamrater? Hur ger ts upp vid minsta lilla motgång? En otrevlig handlare som ger fel instruktioner och sen blir sur, det är fan inte okej nånstans. Hade aldrig accepterat det.

Kaxigt käftar emot? Och tanten hon pratar om är inte kaxig? Hon är ju förfan en surkärring. Hade hon varit otrevlig mot mig så får hon samma behandling tillbaka.

Om du tror att man ska stå ut med att bli otrevligt behandlad på sitt arbete så har du lärt dig fel. Alla kan inte gilla alla, men man ska inte vara otrevlig för det. Det skapar en otrevlig arbetsmiljö och till sist går man inte dit längre.

"Mobbning gör inget. Stå emot, bit ihop och ta skit!" Bra budskap, my friend.
  • Guden Tor
    Anonym (...) skrev 2017-03-24 06:40:03 följande:

Märkligt skrivet.

Visst kan man inte komma överens med alla och bara därför ska man inte stanna hemma, men nu handlar det ju faktiskt om en handledare som är dålig och som ger otrevliga kommentarer. Det är inte okej. Det hade varit en annan sak om ts inte gillade handledaren som person, men att handledaren blir sur när ts gör fel och när hon hänvisar till den riktiga personalen, tyder på att handlaren är helt opassande för jobbet.

Att säga emot när någon är otrevlig är inte att käfta. Det är att säga ifrån, att skydda sig själv. Det hade jag och de flesta gjort, men om du accepterar att bli nedtryck så varsågod och knip käft. Men vars ser du att ts käftade emot? Hon KONFRONTERADE handledaren, det är inte att säga emot.

Ts bör få en annan praktikplats av sin skola, eventuellt en annan handledare. Hade det varit min affär så hade jag aldrig accepterat den handledaren. Sparken hade det varit talan om.

Om det är något man ska veta som en normalfuntad vuxen så är det att vara trevlig, inte en idiot som blir otrevlig om man gör fel. Den enda som käftar och verkar vara en skit är ärligt talat handledaren. Så oprofessionellt arbete.
  • Anonym (...)
    Guden Tor skrev 2017-03-24 15:06:23 följande:

Märkligt skrivet.

Visst kan man inte komma överens med alla och bara därför ska man inte stanna hemma, men nu handlar det ju faktiskt om en handledare som är dålig och som ger otrevliga kommentarer. Det är inte okej. Det hade varit en annan sak om ts inte gillade handledaren som person, men att handledaren blir sur när ts gör fel och när hon hänvisar till den riktiga personalen, tyder på att handlaren är helt opassande för jobbet.

Att säga emot när någon är otrevlig är inte att käfta. Det är att säga ifrån, att skydda sig själv. Det hade jag och de flesta gjort, men om du accepterar att bli nedtryck så varsågod och knip käft. Men vars ser du att ts käftade emot? Hon KONFRONTERADE handledaren, det är inte att säga emot.

Ts bör få en annan praktikplats av sin skola, eventuellt en annan handledare. Hade det varit min affär så hade jag aldrig accepterat den handledaren. Sparken hade det varit talan om.

Om det är något man ska veta som en normalfuntad vuxen så är det att vara trevlig, inte en idiot som blir otrevlig om man gör fel. Den enda som käftar och verkar vara en skit är ärligt talat handledaren. Så oprofessionellt arbete.

Men nu utgår du från att TS upplevelse av situationen är den helt sanna och verkliga. Jag å min sida tror att det kan vara på ett annat sätt. Om vi tänker oss att TS faktiskt gjort fel. Om du som handledare då kommer dit och ser något helt annat än du bett om är det då konstigt att du säger "Nu hänger jag inte med, vad har du gjort nu"? Om då praktikanten säger typ "jag gjorde bara som du sa åt mig att göra!" är det väl inte heller konstigt att svara "Jag kan försäkra dig om att jag inte sa åt dig att göra sådär"? Att hon låter sur är ju en subjektiv tolkning som TS gör.

Det som får mig att tro att TS har en kaxig ton är dels hennes sätt att skriva här, helt utan insikt om att det faktiskt kan hända att man missförstår instruktioner. Dels är det situation 2 där jag har väldigt svårt att tänka mig att en kund blir sur om man med ett leende säger "Jag är praktikant och det är min första dag så jag hittar inte allt ännu, men jag ska genast hämta en kollega som kan hjälpa dig". Har jobbat många år i serviceyrket och har aldrig upplevt att en kund skulle bli sur av ett sådant bemötande. Så min gissning är att TS har en kaxig attityd. Kanske är hon inte själv medveten om den.
  • ostpaj

Skittrist, TS! Men se det som en erfarenhet! Du kommer att växa av det här! Och förhoppningsvis varar inte din praktik för alltid! Jag vet själv när man haft ena skitchefen efter den andra eller folk som kört med en när man hade sina allra första extrajobb och jag var 16, 17 och 18. Nu har man mer skinn på näsan och skulle jag haft de jobb nu, som jag hade då, eller träffat de människorna skulle jag inte hålla tyst en sekund! Jag har oftast uppfattats som en strulpelle men det är för att jag vägrar ta skit! Ryt ifrån! Ifrågasätt! Säg till den där bitterfittan vad du tycker! Var inte rädd, för du har ingenting att förlora.

• ostpaj

Senast för 1 år sen hade jag en praktik jag vantrivdes något enormt på. Skulle vara där i 10 långa jävla helvetesveckor. Men jag visste att efter den praktiken var min utbildning klar. Så det var bara att bita ihop! Sen lovade jag att aldrig mer sätta min fot på det gudsförglömda stället :)

• Anonym (Maja)
    Anonym (...) skrev 2017-03-25 05:56:52 följande:

Men nu utgår du från att TS upplevelse av situationen är den helt sanna och verkliga. Jag å min sida tror att det kan vara på ett annat sätt. Om vi tänker oss att TS faktiskt gjort fel. Om du som handledare då kommer dit och ser något helt annat än du bett om är det då konstigt att du säger "Nu hänger jag inte med, vad har du gjort nu"? Om då praktikanten säger typ "jag gjorde bara som du sa åt mig att göra!" är det väl inte heller konstigt att svara "Jag kan försäkra dig om att jag inte sa åt dig att göra sådär"? Att hon låter sur är ju en subjektiv tolkning som TS gör.

Det som får mig att tro att TS har en kaxig ton är dels hennes sätt att skriva här, helt utan insikt om att det faktiskt kan hända att man missförstår instruktioner. Dels är det situation 2 där jag har väldigt svårt att tänka mig att en kund blir sur om man med ett leende säger "Jag är praktikant och det är min första dag så jag hittar inte allt ännu, men jag ska genast hämta en kollega som kan hjälpa dig". Har jobbat många år i serviceyrket och har aldrig upplevt att en kund skulle bli sur av ett sådant bemötande. Så min gissning är att TS har en kaxig attityd. Kanske är hon inte själv medveten om den.

Ja, vi läser tydligen ts text väldigt olika vi som är i tråden. Min uppfattning av att läsa trådstarten var lite som din, kanake inte att ts var kaxig direkt men lite osmidig och kanske "barnslig" i sitt bemötande av kritik, vilket är helt normalt med tanke på ts ålder, men ändå något som kan ha påverkat situationen negativt för ts.

Men jag reagerade också på ts bemötande när hon fick kritik för en uppgift. Om någon på mitt jobb sagt att jag gjort en upogift fel skulle jag aldrig svarat "jag gjorde bara som du sa" aldeles oavsett om det var en överordnad eller underordnad kollega som sa det. Jag skulle kunnat säga "Åh förlåt, jag uppfattade att det var så du menade", och så skulle jag omedelbart erbjudit mig att göra om uppgiften. Så som ts svarade skulle jag möjligtvis kunnat svara nån närstående (typ syskon eller föräldrar om jag var på tjurigt humör). Så där av mitt råd till ts tidigare i tråden. Möjligt att handledaren också är osmidig och därtill kort och sur i sitt tilltal men ofta blir det inte bättre om man själv då beter sig lika tillbaka. Men det är väl sånt man lär sig av erfarenhet.
  • Guden Tor
    Anonym (...) skrev 2017-03-25 05:56:52 följande:

Vad ska jag annars utgå ifrån? Det är väl ändå ts perspektiv vi läser det hela ifrån? Blir väldigt rörigt om man ska börja utgå ifrån massa andra olika perspektiv. Vi har väl ingen aning om hur andra har upplevt situationen.

Jag tycker att handledaren lät sur. Man svarar inte "Jag kan försäkra dig om att jag inte sa åt dig att göra sådär" eller liknande. Oavsett hur ts lät så ska man som handledare föregå med gott exempel. Handledaren är väl ändå vuxen, herregud.

Visst kan det vara så att ts missförstod instruktionen och gjorde fel, men det kan också vara så att handledaren sa åt henne att göra på ett visst sätt och så gjorde ts så, men sen blev handledaren ändå sur för att hon tyckte att ts hade gjort fel, trots att hon sa åt ts att göra på ett visst sätt.

Det är praktikplatsens ansvar att se till att ts får en bricka som det står praktikant på. Det är också praktiksplatsens ansvar att se till att de föregår med ett gott exempel. Oavsett hur ts nu är så är det viktigt att handledaren är trevlig och ger konstruktiv kritik, inte tvära kommentarer. Ts är inte vuxen, men det är handledaren. Fast det kanske är sandlådan vi har hamnat i?

Min gissning är att handledaren är tvär och oprofessionell i sitt agerande mot ts. Att vara trevlig mot en praktikant (och mot alla andra medarbetare och kunder) är verkligen lämpligt, om man nu inte vill bli av med jobbet.
  • Anonym (M)

för alla människor är det inte bara att bita ihop och kämpa på. Alla har en gräns och det är inte upp till andra att avgöra vart den ska gå. Man har olika tolerans för vad man orkar stå ut med. Att fortlöpande göra våld på sig själv och tvinga sig att stå ut är inte hälsosamt någonstans.
    Det här är faktiskt en arbetsmiljöfråga. Man ska behandla sina arbetskamrater väl och med respekt.
    Mår du dåligt av din praktikplats så ska du inte gå dit. Säg till skolan att du mår dåligt redan på morgonen när du ska iväg och att du inte klarar av detta. Riskera inte din hälsa.
    Jag minns när jag hade praktik på gymnasiet och läraren från skolan kom på besök. Hon frågade uttryckligen om jag blev behandlad väl och trivdes. Det är skolans sak att se till att det funkar. Mår du dåligt så ska du inte behöva stå ut med detta, det spelar ingen roll om det går att ordna en annan plats eller inte. Stå på dig

Svar på tråden Trivs inte alls på min praktikplats