• Stolt Farsa

Är det ok att göra annat innan man hämtar barnen

Säg att vi är en förälder som jobbar 40 timmar i veckan och har ett eller två barn på dagis. Låt säga att vi har flextid på jobbet. Är det ok att sluta klockan 15.00 en dag, passa på att åka och handla/göra någon som behövs göras för att sedan hämta barnen på dagis en till två timmar senare?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det ok att göra annat innan man hämtar barnen
  • Brumma
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-05 20:13:36 följande:

Jag bryter inte mot reglerna. Vad jag gör PÅ MIN ARBETSTID har du inte ett skit att göra med, Stasi. Jag

Vad trevlig du verkar vara..

Glad påsk :)
  • Anonym (Cia)
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-05 20:13:36 följande:

Jag bryter inte mot reglerna. Vad jag gör PÅ MIN ARBETSTID har du inte ett skit att göra med, Stasi. Jag

Lite så är det ju. Jag har nästan 40 timmars komptid. Kommer resa bort i påsk och av de dagarna tar jag två helgdagar ledigt med ren komp/flex. Den tiden ör våra barn på dagis ( de är alltså hemma med barnvakt) övriga dagar när vi har semesterr de inte på dagis.

Min komp /flex är inarbetat hemifrån med jobb jag gjort kvällarna när de sovit och min ledighet nu ör mellan mig o min arbetsgivare. Har inte ens sagt till dagis att vi är utomlands.
  • Dukanintevinnaövermig
    Brumma skrev 2017-04-05 21:10:58 följande:
    Vad trevlig du verkar vara.. Glad påsk :)

Bitter du verkar vara över ditt yrkesval. Ät inte för många citroner nu.
  • Brumma
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-06 02:02:47 följande:

Bitter du verkar vara över ditt yrkesval. Ät inte för många citroner nu.

Mitt yrkesval?

Vad har mitt arbete som Ingenjör med den här tråden att göra?
  • Anonym (stackars svenskar)
    violis skrev 2017-04-04 08:23:27 följande:

anonym (tv) det finns INGEN sådan lag! Hur många timmar ett barn till arbetslösa/f-lediga får gå är upp till varje kommun att bestämma..det enda det FINNS en lag om är att kommunerna MÅSTE erbjuda minst 15h.... Sedan vad det gäller att göra ärenden...rent strikt NEJ det är inte tillåtet...SEN måste man ha lite flexibilitet ,det är skillnad på att rusa in på ica som ligger på vägen till förskolan för att köpa "2l mjölk o en limpa bröd" och att åka och storhandla på 1-2 timmar. Eller att ÄRLIGT fråga och kolla av med pedagogerna om att man har fått en läkartid tex ...Varför får man inte göra som man vill?...föräldern betalar ju för tiden .... NEJ det gör du INTE...det är skattebetalarnas pengar du " slösar" med som förälder betalar man en BRÅKDEL av vad en förskoleplats kostar...." Ja men vi har ju redan den tiden på schemat..vad gör det då om jag kompar ut/flexar ett par timmar barnet skulle ju ändå varit där..."....... OM det är en engångsföretelse så stämmer detta argument...men OM det inträffar regelbundet så är det schemat som ska ändras ...Och DÅ spelar det roll...vi lägger vårt schema efter hur många barn vi har en viss tid på dagen, för oss gör det STOR skillnad om vi har flera barn vars föräldrar väljer att göra ärenden på eftermiddagen...kan ge ett exempel på hur det ser ut hos oss just nu..vi har precis i dagarna fått välja mellan " pest eller kolera" (igen) och göra om våra scheman , vi har fått lägga " mellan" pesonal kl 8-16.30 istället för 7.30-16 eftersom vi de flesta dagar har 15-16 barn kvar till 16.30 och inte kan gå ihop med de andra avd tildigare än 16.30 eftersom de har många barn kvar.. Detta resulterar i att "tidig" är själv mellan 6.30-8 och då ska ta emot upp till 17-18 barn ev information föräldrarna har och trösta ev ledsna barn som behöver en trygg famn på morgonen,och svara i telefon...skulle det då vara så att säg 5 av dessa barn som går till 16.30 egentligen skulle gått hem kl 16-16.15 skulle "mellan" kunnat komma kl 7.30-7.45 på morgonen istället..... Och NEJ mer pengar till mer personal finns inte...för att det skulle inträffa skulle avgifterna och /eller skatterna behöva höjas rejält...för även om vi har låga löner ( eller är det någon här inne som tycker att en snittlön på 26500 ,som det är i "min" kommun ,efter 3 års högskolestudier och 10-15 års erfarenhet är en hög lön?) så har jag svårt att tro att någon här inne tror att de knappa 2000kr ( är ju inte ens det) som ett barn max kan kosta i barnomsorgsavgift räcker till att bekosta både mat,städ, pedagogiskt material,löner ,kostnader för själva byggnaden mm?

Betyder detta att i Finland används väldigt mycket mera skattepengar på dagvård än i Sverige? Sitter ni svenskar och räknar minutrar för att få det att gå ihop ekonomiskt? Sverige lär ha bättre ekonomi än Finland, vad använder ni era skattepengar på då?

• Brumma
    Anonym (stackars svenskar) skrev 2017-04-06 18:23:31 följande:

Betyder detta att i Finland används väldigt mycket mera skattepengar på dagvård än i Sverige? Sitter ni svenskar och räknar minutrar för att få det att gå ihop ekonomiskt? Sverige lär ha bättre ekonomi än Finland, vad använder ni era skattepengar på då?

Tyvärr inte på att anställa tillräckligt med personal i yrken där man arbetar med människor..
  • Anonym (stackars svenskar)
    Maramina skrev 2017-03-25 20:28:47 följande:
    Sedan så tycker jag att det är lustigt, vissa s k pedagoger i förskolan skriker om att de ska ha högre lön då de just är pedagoger, samtidigt som de irriterat muttrar över dom föräldrar som inte går ner i arbetstid fast de skulle kunna (då inkluderat dom som i så fall skulle vara tvingade att flytta till ett sämre område med sämre förskolor och skolor, ökade risker för barnen att hamna i fel gäng, etc) då en förälder är i alla lägen bättre än just förskolan de arbetar på. Om nu föräldrar alltid är bättre än förskolan, varför då vara utbildad pedagog? Går det inte i så fall att anställa mer eller mindre vem som helst att ansvara för verksamheten på förskolan, då "vem som helst" kan vara förälder och är bättre lämpad att ta hand om barnen? Varför följa skolplanen om den ändå inte betyder något?
    En förälder och en familj med familjemedlemmar i olika åldrar är en naturlig omgivning, och en omgivning som vi evolutionärt är anpassade till. Tillvaron i en familj är det verkliga livet. Föräldrar och familjer är olika, och barn i olika familjer har olika roller/uppgifter. Det leder till att barn växer upp till individer med olika personligheter och vanor.

En grupp på 20 små barn där alla är i ungefär samma ålder är en helt konstgjord konstruktion. Dagisar skulle aldrig ha uppstått, om inte föräldrarna hade haft behov av barnvakter. Gruppen av barn i sig hade absolut ingen funktion i samhället. Det säger sig självt att de vuxna som har ansvaret för en sådan grupp av barn måste ha en utbildning, så att de kan skapa en mening i det meningslösa för både barnen och samhället.
  • violis

som vuxen har du( om du inte är egenföretagare/bonde) en lagstadgad arbetstid på 40 h veckan,och minst 4 veckors semester....våra barn har inte detta, de kan gå 10-12 timmarsdagar på förskolan,(föräldrar som jobbar 40h+ restid till och från jobbet) de har ingen lagstadgad rätt till semester överhuvudtaget..kommunerna kan inte neka föräldrarna att lämna sina barn hela sommaren om de jobbar.. Förskolan kan inte heller "tvinga" föräldrarna att ta ut 4 veckors semester- som vuxen har du ju rätt att spara x antal semesterdagar och / eller ta ut x antal dagar i pengar istället för ledighet..... Det jag och många med mig märkt efter att "maxtaxan" infördes så är många fler barn längre dagar på förskolan...har verkligen föräldrars arbetstider försämrats så mycket sedan de inte längre själva styrde över sin avgift genom att hämta /lämna tidigare/senare? (När vi hade en fast bastaxa och sedan en timtaxa så det barn som gick 25h hade en lägre avgift än det barn som gick 40h...sedan har det " alltid" funnits ett tak för hur mycket man fick betala med det taket satt högre än vad maxtaxan är) Eftersom ALLA barn " jobbar" längre dagar än vi föräldrar gör har de " rätt" till att få ta del av ev " extraledighet" vi har ..och ska därför hämtas så fort man som förälder hinner till förskolan efter arbetets slut..... De har ju " arbetat" in komp de också...😀

• Anonym (Suck och suck)

Fast med det resonemanget så är det fortfarande bara vissa barn det skulle gälla...

Ett barn som går 9-15 har ju inte 'jobbat in någon komp'. Är det då ok att handla på vägen om man flexar ut lite tidigare...?

• Loriyana

Jag hämtar alltid min dotter så fort jag bara kan. Fritids och förskola är bra i Sverige, men om man anser att de är bättre alternativ för barnet än den egna familjen....ja då är ni usla föräldrar och borde förmodligen inte ha barn. Visst är det betydligt lättare att handla och göra ärenden utan barn, men hur lär vi då våra små att uppföra sig ute i samhället? De behöver få vara med då vi gör annat, de behöver lära sig att ha tålamod och hur man uppför sig i affären, på banken eller liknande.

Samhället kan i sin tur hjälpa till genom att inte döma de föräldrar som kämpar och som tar med sig sina barn till affären och andra ställen. Att lära ett barn uppföra sig bland folk är en process och det kan ta tid. 

• Anonym (Suck och suck)
    violis skrev 2017-04-08 19:05:17 följande:

som vuxen har du( om du inte är egenföretagare/bonde) en lagstadgad arbetstid på 40 h veckan,och minst 4 veckors semester....våra barn har inte detta, de kan gå 10-12 timmarsdagar på förskolan,(föräldrar som jobbar 40h+ restid till och från jobbet) de har ingen lagstadgad rätt till semester överhuvudtaget..kommunerna kan inte neka föräldrarna att lämna sina barn hela sommaren om de jobbar.. Förskolan kan inte heller "tvinga" föräldrarna att ta ut 4 veckors semester- som vuxen har du ju rätt att spara x antal semesterdagar och / eller ta ut x antal dagar i pengar istället för ledighet..... Det jag och många med mig märkt efter att "maxtaxan" infördes så är många fler barn längre dagar på förskolan...har verkligen föräldrars arbetstider försämrats så mycket sedan de inte längre själva styrde över sin avgift genom att hämta /lämna tidigare/senare? (När vi hade en fast bastaxa och sedan en timtaxa så det barn som gick 25h hade en lägre avgift än det barn som gick 40h...sedan har det " alltid" funnits ett tak för hur mycket man fick betala med det taket satt högre än vad maxtaxan är) Eftersom ALLA barn " jobbar" längre dagar än vi föräldrar gör har de " rätt" till att få ta del av ev " extraledighet" vi har ..och ska därför hämtas så fort man som förälder hinner till förskolan efter arbetets slut..... De har ju " arbetat" in komp de också...????

Fast med det resonemanget så är det fortfarande bara vissa barn det skulle gälla...

Ett barn som går 9-15 har ju inte 'jobbat in någon komp'. Är det då ok att handla på vägen om man flexar ut lite tidigare...?
  • Dukanintevinnaövermig
    Brumma skrev 2017-04-06 18:27:20 följande:
    Tyvärr inte på att anställa tillräckligt med personal i yrken där man arbetar med människor..

Fast... då är ju detta dagis' problem. Det är inte upp till föräldrarna att se till att det finns tillräckligt med arbetskraft på dagis.

Ungefär som om skollärarna skulle klaga till föräldrarna om sin arbetssituation istället för till lärarfacket eller sin chef rektorn.
  • Brumma
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-09 11:30:43 följande:

Fast... då är ju detta dagis' problem. Det är inte upp till föräldrarna att se till att det finns tillräckligt med arbetskraft på dagis.

Ungefär som om skollärarna skulle klaga till föräldrarna om sin arbetssituation istället för till lärarfacket eller sin chef rektorn.

Har jag påstått ngt annat?
  • Dukanintevinnaövermig
    Brumma skrev 2017-04-09 17:31:41 följande:
    Har jag påstått ngt annat?

Öh, JA! I DIN RETORIK!
  • Brumma
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-09 21:31:05 följande:

Öh, JA! I DIN RETORIK!

Detta från personen som läste in bitterhet över mitt yrkesval? (Som inte påverkar förskolan öveehuvidtaget..)

Läsförståelsen kanske borde tränas upp istället för att beskylla folk för saker de varken anser eller har gett uttryck för.
  • Dukanintevinnaövermig
    Brumma skrev 2017-04-10 04:50:48 följande:
    Detta från personen som läste in bitterhet över mitt yrkesval? (Som inte påverkar förskolan öveehuvidtaget..) Läsförståelsen kanske borde tränas upp istället för att beskylla folk för saker de varken anser eller har gett uttryck för.

Men snälla rara, det är ju du som tjafsar om att man "inte ska bryta reglerna" - vilket du anser att man gör om man handlar lite saker innan hämtning. Har du en aning om den stressade småbarnsförälderns liv i dagens Stockholm t ex? Det är ett livspussel av guds nåde. Det finns inget barn som tycker det är roligt att sitta i en shoppingvagn. Då är det väl lugnare och bättre att leka med vännerna på den statliga barnförvaringen som idag kallas föris. LUGNARE FÖR BARNET, LUGNARE FÖR FÖRÄLDERN.

Fan, inte undra på att så många skaffar privat barnflicka nuförtiden. Dessutom är dagispersonal nuförtiden helt hemsk, söker uppmärksamhet och skapar drama.
  • Brumma
    Dukanintevinnaövermig skrev 2017-04-10 08:10:35 följande:

Men snälla rara, det är ju du som tjafsar om att man "inte ska bryta reglerna" - vilket du anser att man gör om man handlar lite saker innan hämtning. Har du en aning om den stressade småbarnsförälderns liv i dagens Stockholm t ex? Det är ett livspussel av guds nåde. Det finns inget barn som tycker det är roligt att sitta i en shoppingvagn. Då är det väl lugnare och bättre att leka med vännerna på den statliga barnförvaringen som idag kallas föris. LUGNARE FÖR BARNET, LUGNARE FÖR FÖRÄLDERN.

Fan, inte undra på att så många skaffar privat barnflicka nuförtiden. Dessutom är dagispersonal nuförtiden helt hemsk, söker uppmärksamhet och skapar drama.

Ja, jag vet hur stressigt det kan vara för en småbarnsförälder i Stockholm. Och är man två föräldrar bör man kunna planera så att man inte behöver storhandla i det värsta tiden tillsammans med barnen.

Personalen på mina barns förskola är definitivt varken hemska eller uppmäksamhetssökande.. Det är inte så att du hos förskolepersonal läser in lika mkt felaktigheter som du gör i mina inlägg? Du påstår att jag skriver saker och anser saker jag aldrig skrivit eller ansett. Det kan ju vara så att din uppfattningsförmåga gällande förskolepersonal är lika "off" där :)

Att jag anser att man bör följa de regler som ställs när man väljer att nyttja en tjänst har inget med personalstyrkan på förskolan att göra (dvs inte att det är föräldrarnas uppgift att se till att det finns tillräckligt med arbetskraft på förskolan.).
Svar på tråden Är det ok att göra annat innan man hämtar barnen