• Have90

Koniserad..rädd att föda alldeles för tidigt

Är gravid med första barnet i vecka 20. Koniserad mig för två år sedan och vad jag vet tog de 1-2 cm. Har tyvärr läst alldeles för många skräckexempel där koniserade kvinnor har fått alldeles för tidiga födslar på grund av försvagad livmoderhals. Hur vanligt är detta? Hur märker man om man börjar öppna sig för tidigt? Är så orolig att det ska hända nåt men vården verkar ju inte vilja kolla en "bara för att"..verkar som man måste vara med om sena missfall först istället för att försöka förhindra det innan det händer (ja, i den mån det nu går att förhindra)

• Svar på tråden Koniserad..rädd att föda alldeles för tidigt
  • typ89
    Have90 skrev 2017-03-26 19:55:12 följande:

Alltså jag blir mörkrädd när jag läser sånt här! Vad håller vården på med?? Eller rättare sagt, vad håller kvinnovården på med!? Jag ringde min gynmottagning för jag ville mäta tappen för ett tag sen, men de vägrade. Däremot påpekade de att jag absolut skulle komma på en ny koloskopi i maj när jag är mellan vecka 25-30, det kan de ju bara fetglömma!

Jag kan aldrig "bevisa " att det var deras fel men det kändes så tydligt för mej eftersom jag inte haft tecken på att läcka eller nåt innan. Sen gjorde själva provet väldigt ont, de kändes fel. Men vill inte uppmana andra till att inte kolla sig, men man kan ju ha en diskussion med sin läkare om det verkligen är nödvändigt eller om det kan vänta tills man fött. Så gjorde vi med koniseringen, jag har haft mf tidigare och va livrädd hela graviditeten.
  • Have90
    typ89 skrev 2017-03-26 21:53:38 följande:

Jag kan aldrig "bevisa " att det var deras fel men det kändes så tydligt för mej eftersom jag inte haft tecken på att läcka eller nåt innan. Sen gjorde själva provet väldigt ont, de kändes fel. Men vill inte uppmana andra till att inte kolla sig, men man kan ju ha en diskussion med sin läkare om det verkligen är nödvändigt eller om det kan vänta tills man fött. Så gjorde vi med koniseringen, jag har haft mf tidigare och va livrädd hela graviditeten.

Jag förstår dig, samtidigt kan man ju vända det - man kan aldrig bevisa att det INTE var deras fel. Jag hade tänkt från början att jag skulle avvakta tills efter förlossningen, känns inte bra alls att de ska vara där och dra med ett barn i magen. Så snabbt utvecklas ju inte cellförändringar så att det inte kan vänta någon månad till. Tyckte mest det kändes lite komiskt att de vägrade mig när jag ville ha deras hjälp med en relativt enkel åtgärdad undersökning och de nekar, men de var desto piggare på att få dra i min livmodertapp och ta bort en bit på en som kommer vara gravid i vecka 25
  • Misscaswell

Jag koniserades före min första graviditet, men gick ändå över tiden 2 veckor. Aldrig hört ett ljud innan om att såna risker finns :/

• Have90
    Misscaswell skrev 2017-03-27 06:28:56 följande:

Jag koniserades före min första graviditet, men gick ändå över tiden 2 veckor. Aldrig hört ett ljud innan om att såna risker finns :/

Nej, det är väl vanligast att allt går som det ska. Kommer ihåg att de sa till mig "Om du blir gravid måste du säga att du är koniserad, speciellt om du får tidiga sammandragningar"
  • carolinheiner

En konisering betyder ju inte att man får en försvagad tapp.. de kan likväl vara medfött vilket e svårt att veta om man inte vart gravid innan koniseringen.

• Jacqueline

Fött två barn före konisering v39 och v38 kom dem ,tredje barnet efter konisering kom vecka 38...väntar fjärde nu och befinner mig i vecka 38.

Har inte haft några komplikationer av koniseringen ,tredje förlossningen gick precis lika fort som dem två första.

Enligt min gynläkare är det visst större risk för att öppningsskedet tar aningens längre tid samt gör lite ondare pga ärrvävnad än att tappen ger med sig för tidigt och man riskerar förtidsbörd.

• anniiee12

Jag önskar jag slapp säga "vad var det jag sa" men nu ligger jag inlagd på förlossningen med hotande förtidsbörd. Har gjort ett nytt inlägg om detta. Var öppen 3-4cm när jag kom in igår, det sjönk sedan till 9mm efter värkhämmande dropp.. Nu är det bara att vänta och se vad kroppen vill. Kan gå vilket håll som :(

• mollaMalina

Blev konisierad efter mitt andra barn. De tog 2.5-3 cm efter cellprov med CIN3.

Mycket handlar om vilket metod de använt, slyngkoniseri g eller laserkonisering.

Jag är det sistnämnda vilket ska öka risken för prematur födsel.

Jag fick sist kontroller varannan vecka från vecka 20 för att se att inget hände tappen. V 25 tyckte en läkare jag träffade att inget hänt o att de kunde släppa mig, 2 v senare åkte jag ambulans efter att börjat öppna mig inifrån o tappen helt plötsligt blivit 18mm kort.

Gick kortison för bebisens lungor och sängläge.

Blev hemskickad 2 dagar senare med viloläge och täta kontroller på tappen. Sonen föddes i 38+0. Väntar Nu barn igen o kommer få kontroller varannan till var tredje vecka från v 20.

Stå på dig, även om de inte är säkert att nåt händer så ska du verkligen inte behöva vara orolig en hel graviditet igenom. Vården är där för att ta hand om dig !

Lycka till!

• anniiee12

Hej, det är mitt inlägg. Jag ligger som sagt inlagd för att jag börjat öppna mig :( vad 4cm, men är nu nere på 9mm.. Ska få ny undersökning strax. Hoppas jag har samma tur som du <3

• anniiee12
    mollaMalina skrev 2017-04-15 09:26:23 följande:

Blev konisierad efter mitt andra barn. De tog 2.5-3 cm efter cellprov med CIN3.

Mycket handlar om vilket metod de använt, slyngkoniseri g eller laserkonisering.

Jag är det sistnämnda vilket ska öka risken för prematur födsel.

Jag fick sist kontroller varannan vecka från vecka 20 för att se att inget hände tappen. V 25 tyckte en läkare jag träffade att inget hänt o att de kunde släppa mig, 2 v senare åkte jag ambulans efter att börjat öppna mig inifrån o tappen helt plötsligt blivit 18mm kort.

Gick kortison för bebisens lungor och sängläge.

Blev hemskickad 2 dagar senare med viloläge och täta kontroller på tappen. Sonen föddes i 38+0. Väntar Nu barn igen o kommer få kontroller varannan till var tredje vecka från v 20.

Stå på dig, även om de inte är säkert att nåt händer så ska du verkligen inte behöva vara orolig en hel graviditet igenom. Vården är där för att ta hand om dig !

Lycka till!

Hej, det är mitt inlägg. Jag ligger som sagt inlagd för att jag börjat öppna mig :( vad 4cm, men är nu nere på 9mm.. Ska få ny undersökning strax. Hoppas jag har samma tur som du <3
  • malin84johansson

Jag har gjort samma sak och har 2 fullgångna graviditeter efter det. Så skulle inte tro du behöver oroa dig för det men fråga din barnmorska

Svar på tråden Koniserad..rädd att föda alldeles för tidigt