• trött på allt TS

Hur söker man Särskola/Träningsskola i Göteborg? Tips på bra sådana.

Hej på er!

Vi ska snart flytta till Göteborg och jag håller på med att söka skolor för barnen.
    Enda barnet har autism och utvecklingsstörning och går nu på en träningsskola. Jag har försökt kontakta den särskola som är nära där vi ska flytta till men de vägrar ge mig information så länge vi inte bor där. De ville veta exakt adress vilken jag kunde ge, men detta räckte inte. De sa även att barnet skulle eventuellts utredas innan (detta gjordes ju i den kommunen vi bor i innan han fick platsen). Vi kommer flytta i början på sommar och jag hade gärna velat söka innan det för att kunna planera och förbereda barnet inför skolstarten. Men de sa att jag skulle inte oroa mig om detta eftersom det skulle gå så fort som möjligt när vi väl har flyttat. Men jag har svårt att tro på detta. 

Söker man inte särskola som en vanlig skola i Göteborg? Har man inte rätt till att söka den skola man vill?
    Finns det föräldrar som kanske har någon erfarenhet av sär/träningsskolor i Göteborg som kan ge mig råd om vilka som är bra skolor? Jag märkte att dem särskolor som är  har inriktning mot autism var mest i Öster/ Norra delen av Göteborg. Vi kommer bo i Västra/ Söder delen av Göteborg. 

Tack på förhand.

• Svar på tråden Hur söker man Särskola/Träningsskola i Göteborg? Tips på bra sådana.
  • ventilera mera

Jag jobbar inom särskolan i Göteborg och kan väl åtminstone hjälpa dig att ta reda på hur du ska gå tillväga. Om du pm:ar mig ett ungefärligt datum för när ni flyttar hit och var ni ska flytta (stadsdel, gata om du har möjlighet) så kan jag kolla lite vilka skolor som ligger i ert område och vem du ska kontakta osv.

• trött på allt TS
    ventilera mera skrev 2017-03-25 18:59:14 följande:

Jag jobbar inom särskolan i Göteborg och kan väl åtminstone hjälpa dig att ta reda på hur du ska gå tillväga. Om du pm:ar mig ett ungefärligt datum för när ni flyttar hit och var ni ska flytta (stadsdel, gata om du har möjlighet) så kan jag kolla lite vilka skolor som ligger i ert område och vem du ska kontakta osv.

Hej!

Tack så mycket för svaret.

Det går inte för mig att PMa dig, jag får ett meddelande om att innehåller på dig är privat. Kan du PMa mig så att jag kan svara?

Tack igen! 

• Diwah

Ventilera mera kan du snälla skriva pm till mig med ... gäller samma ämne... alltså särskola Göteborg .... söker ihjäl mig och fick ett ok från en men som idag på morgonen kontaktade mig och meddelade att de inte gick...

Jag vart helt knäckt och jätte ledsen .... kanske överdrivet men musten gick liksom ur...

Om du orkar skulle tips vara av enorm tacksamhet...

• Anonym (Mamma)

När jag flyttade med ett barn med samma diagnoser som ditt har så kontaktade vi särskolesamordnaren i kommunen och fick komma på ett möte med denna som berättade om vilka alternativ som fanns och så bestämde vi ett i samråd med samordnaren. Tror inte det är som vanliga skolor utan de brukar ha speciella inriktningar eller vad man ska säga som gör att barnen passar in olika bra på olika skolor beroende på hur diagnoserna yttrar sig. Prova den vägen :)

• Anonym (Mamma)

Det gick superfort för oss. Bra grej om ni har papper på läkarintyg för diagnoserna fast vi hade det inte och det gick bra ändå. Barnet fick platsen och så fixades allt i efterhand. Behöver barnet skolskjuts och/eller fritids så ta upp det också med samordnaren. För oss funkade skolskjuts direkt men fritids och skolskjuts från fritids krånglade massor.

Svar på tråden Hur söker man Särskola/Träningsskola i Göteborg? Tips på bra sådana.