Hur söker man Särskola/Träningsskola i Göteborg? Tips på bra sådana.
Hej på er!
Vi ska snart flytta till Göteborg och jag håller på med att söka skolor för barnen.
Enda barnet har autism och utvecklingsstörning och går nu på en träningsskola. Jag har försökt kontakta den särskola som är nära där vi ska flytta till men de vägrar ge mig information så länge vi inte bor där. De ville veta exakt adress vilken jag kunde ge, men detta räckte inte. De sa även att barnet skulle eventuellts utredas innan (detta gjordes ju i den kommunen vi bor i innan han fick platsen). Vi kommer flytta i början på sommar och jag hade gärna velat söka innan det för att kunna planera och förbereda barnet inför skolstarten. Men de sa att jag skulle inte oroa mig om detta eftersom det skulle gå så fort som möjligt när vi väl har flyttat. Men jag har svårt att tro på detta.
Söker man inte särskola som en vanlig skola i Göteborg? Har man inte rätt till att söka den skola man vill?
Finns det föräldrar som kanske har någon erfarenhet av sär/träningsskolor i Göteborg som kan ge mig råd om vilka som är bra skolor? Jag märkte att dem särskolor som är har inriktning mot autism var mest i Öster/ Norra delen av Göteborg. Vi kommer bo i Västra/ Söder delen av Göteborg.
Tack på förhand.