• Misszandra

Hur har du slutat amma när din bebis vägrar flaska?

Som rubriken lyder undrar jag hur du slutade amma när din bebis vägrar flaska/välling.

Han är snart 8 månader och har slutat amma helt på dagen nu. Han har haft sina undertänder i snart en månad men har nu börjat bitas, och jag som inte ens vill amma mer har väldigt svårt för att bortse detta. Hade gärna slutat tvärt men det funkar nog inte. Försöker få honom att sova i egen säng nu också så är rädd det blir för mkt förändringar på en gång, men just när han är vaken på kvällen, bits han alltid och hade gärna bytt ut de mot något annat, vad har ni gett?

• Svar på tråden Hur har du slutat amma när din bebis vägrar flaska?
  • Almina

Sonen var iofs äldre när jag slutade amma, men han vägrade välling. Vi gav gröt på kvällen.

• Dementoria

Mina barn har inte druckit välling (eller ersättning). Det var ett medvetet val, vi introducerade det helt enkelt inte.

Vi gav hemlagad gröt på kvällen. Havregrynsgröt järnberikad med järnrikebröd och osvavlade aprikoser. 

• Liinaa91

Ingen välling eller ersättning utan bara mat på kvällen och ev vatten på natten. Men nu var nappen räddningen och trösten.

Lär inte gå lika lätt andra gången då han ej tar napp eller välling ... får se hur det går.

• Linnis92

Jag ersatte aldrig amningen med välling eller ersättning. Slutade amma helt nu när dottern blev 9 månader. Hon vägrar flaska men pipmugg går bra. För 2 månader sedan slutade vi nattamma och då erbjöd jag henne vatten i pipmuggen och det gick bra. Nu dricker hon inte på nätterna längre då hon sover hela nätter.

I övrigt, ja jag bytte ut amningsmålen mot mat. Och det sista hon får innan läggdags är 1,5 portion gröt så hon står sig under natten.

• Linnis92

Sen får du nog bestämma dig, sluta amma eller sova i egen säng. Du kan inte rycka båda tryggheterna samtidigt plus att din lilla är 8 månader och med största sannolikhet i en väldigt tuff utvecklingsfas som framförallt sätter sig på sömnen. Hade jag varit du hade jag tagit bort amningen först och när det går bra väntat några veckor innan jag började med att lägga i egen säng :)

• Misszandra
    Linnis92 skrev 2017-03-26 07:27:57 följande:

Sen får du nog bestämma dig, sluta amma eller sova i egen säng. Du kan inte rycka båda tryggheterna samtidigt plus att din lilla är 8 månader och med största sannolikhet i en väldigt tuff utvecklingsfas som framförallt sätter sig på sömnen. Hade jag varit du hade jag tagit bort amningen först och när det går bra väntat några veckor innan jag började med att lägga i egen säng :)

Jaa jag vet. Men grejen är att jag är så trött på natten att jag bara väljer att amma istället för att försöka somna om honom om han sover i vår säng, har heller ingen aning om hur många gånger han vaknar eller äter då jag gör allt på automatik, jag ammar då hellre lite på natten och är medveten om hur många gånger han vaknar för jag själv är tvungen att resa mig. Hade tänkt amma till ca 10 månader morgon och kväll, kanske försöka få bort kvällen och natten eventuellt, snart.
  • Linnis92
    Misszandra skrev 2017-03-26 17:05:24 följande:

Jaa jag vet. Men grejen är att jag är så trött på natten att jag bara väljer att amma istället för att försöka somna om honom om han sover i vår säng, har heller ingen aning om hur många gånger han vaknar eller äter då jag gör allt på automatik, jag ammar då hellre lite på natten och är medveten om hur många gånger han vaknar för jag själv är tvungen att resa mig. Hade tänkt amma till ca 10 månader morgon och kväll, kanske försöka få bort kvällen och natten eventuellt, snart.

Mitt tips är att vänta med amningen och sova egen säng tills han kommer ur denna fas han är i nu. Alltså tills han är typ 9-9,5 månad. Då kommer det nog inte vara "lika tufft". Och sen handlar det om att bestämma sig bara och köra på! Har du tur så tar det kring 3 nätter, kanske ännu kortare. För oss tog den 1 natt och då var hon inte i någon fas.
  • Det kommer bli bra

Det du behöver göra är att verkligen bestämma dig: NU slutar jag amma! Och då ha på dig tajt topp och träningsbehå som barnet inte kan rycka ner, säga bestämt nej och härda ut.  Finns det en partner med i bilden som kan avlasta? För då kan partnern ta nätterna och du sover på soffan under den tiden. Det är asjobbigt och gör ont i hjärtat och man är trött på natten så det är lätt att man faller till föga, men med alla mina har det löst sig på ca tre dagar, då har de fattat att det är slut med amning.

Jag har inte gett flaska. Erbjudit vatten ur pipmugg, samt ätit gröt på kvällen. Inte fått något ätbart på natten.

Stort lycka till!

• Tulipanarosornas krig

Jag minskade på det successivt tills det bara var lite snuttande när hon skulle somna. När hon nyss fyllt ett slutade vi med det också. Då nattade pappan henne tre nätter i rad. Det hela gick som tur var helt problemfritt.

• Misszandra
    Linnis92 skrev 2017-03-26 17:37:39 följande:
    Mitt tips är att vänta med amningen och sova egen säng tills han kommer ur denna fas han är i nu. Alltså tills han är typ 9-9,5 månad. Då kommer det nog inte vara "lika tufft". Och sen handlar det om att bestämma sig bara och köra på! Har du tur så tar det kring 3 nätter, kanske ännu kortare. För oss tog den 1 natt och då var hon inte i någon fas.
    Jaa, jag väntar med egen säng helt, han sover i den på dagen bara. Efter en natt skrek han så fort han såg sängen och jag försökte somna honom. Försöker trappa ner på amningen då jag inte pallar att han ska ligga och snutta hela natten, det går bra men han får amma om han inte somnar om igen! Tack för tips! Det blir nog lättare sen, som du säger! :)
  • Linnis92
    Misszandra skrev 2017-03-29 07:29:51 följande:

Jaa, jag väntar med egen säng helt, han sover i den på dagen bara. Efter en natt skrek han så fort han såg sängen och jag försökte somna honom. Försöker trappa ner på amningen då jag inte pallar att han ska ligga och snutta hela natten, det går bra men han får amma om han inte somnar om igen! Tack för tips! Det blir nog lättare sen, som du säger! :)

Det blir förhoppningsvis lättare snart. Lycka till! :)
  • Misszandra
    Linnis92 skrev 2017-03-29 07:48:33 följande:
    Det blir förhoppningsvis lättare snart. Lycka till! :)
    Tack :)
Svar på tråden Hur har du slutat amma när din bebis vägrar flaska?