• Fröken W

Sparar du pengar till ditt barn, och i så fall hur mycket?

Vill börja spara pengar till mitt barn och är lite nyfiken på hur mycket andra sparar till sina barn. Jag förstår att det är en ekonomisk fråga och därför kan skilja sig mycket.

Ni får gärna skriva hur gamla era barn var när ni började spara till dem.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Sparar du pengar till ditt barn, och i så fall hur mycket?
  • Michael 310
    Anonym (svena) skrev 2017-03-29 07:40:54 följande:

Ett praktexempel på att bidraget måste börja behovsprövas!

För att?
  • modsey
    Michael 310 skrev 2017-03-29 09:14:31 följande:

Då har vi ganska skilda mål med sparandet till barnen. Jag räknar med att båda barnen kommer ha ungefär lika mycket med viss variation på grund av aktiekurser. Men någonstans i spannet 650-750k.

Självklart eftersom jag inte spar till fem har jag ju inget spar mål
  • cotton

Vi sparar 1000 kr per barn. Det kan bli insats till lägenhet när de ska flytta / studera osv. Vi sparar i ISK-fondkonto i mitt namn (kan bara stå på en förälder) och barnen kommer få tillgång till sitt sparande när vi anser de är mogna för detta. Tidigast när de tar studenten dock. 

• Fröken W

Kul med så många svar! Det verkar som många sparar ganska mycket pengar varje månad. Tycker det är toppen om man kan hjälpa sina barn i framtiden med framförallt boende för det är ju något som är sjuuuukt dyrt. Här där vi bor är det nästintill omöjligt att få tag på en hyresrätt om man inte stått i kö i närmare 15 år.

Så min tanke med att ha ett sparande till mitt barn är så att de i framtiden ska ha råd med handpenning till sin första egna bostad. Tänker att hon får tillgång till pengarna när det börjar bli dags för henne att flytta. Resor och andra nöjen får hon spara till själv genom t.ex. sommarjobb.

Fortsätt gärna kommentera och rösta! Jag tycker verkligen att det är superspännande att läsa hur andra tänker.

• TeresB

Nja, vi spar mkt till våra barn. Men vi drar in på en del och har skaffat ett billigare boende. Just nu spar vi inte BB för jag är fl ledig men när jag jobbar igen så ska vi spara 1000kr/ mån var till barnen. Vi spar iofs i våra namn och deras. Det är inga nöjes pengar. Det är till framtida körkort/ bil/ boende eller ev studier.
  • Anonym (Göteborg)

Ja vi spar 800 kr per barn i mån i fondspar.
    Tanken är att de ska gå till studier eller kontantinsats till första lägenheten.

• Holma
    Varför då ?
  • Anonym (M)

Jag och maken har sparat 1000 i månaden per barn sedan födseln.

• Anonym (Annie)

Vi har satt in 10 000 på aktier åt varje barn. Mer får dom inte, utan tanken är att dom ska lära sig tjäna egna pengar och förstå värdet av den redan som liten. Städa rummet får dom inget för, men t ex gå ut med sopor, hjälpa till med matlagning, tvätt och andra olika sysslor får dom pengar. Dom gör som dom vill med pengarna, spenderar eller sätter in på kontot.

Hjälper även till i företaget så mycket/lite dom vill och får en bra lön.

• Holma
    Anonym (Annie) skrev 2017-03-29 16:33:22 följande:

Vi har satt in 10 000 på aktier åt varje barn. Mer får dom inte, utan tanken är att dom ska lära sig tjäna egna pengar och förstå värdet av den redan som liten. Städa rummet får dom inget för, men t ex gå ut med sopor, hjälpa till med matlagning, tvätt och andra olika sysslor får dom pengar. Dom gör som dom vill med pengarna, spenderar eller sätter in på kontot.

Hjälper även till i företaget så mycket/lite dom vill och får en bra lön.

Varför skulle dom inte lära sig pengars värde när dom är små för att man sparar o dom får dom som vuxen ?
  • Anonym (Annie)
    Holma skrev 2017-03-29 16:57:16 följande:

Varför skulle dom inte lära sig pengars värde när dom är små för att man sparar o dom får dom som vuxen ?

Jag förstog att detta skulle komma :D ibland funderar jag om folk ställer frågor bara för att de ska vara något motsägelse.

Jag vet iallafall att de finns dom som har koll på pengar och sen dom som tror att pengar växer på träd.

Sen förstår jag heller vitsen med att bara ge pengar bara för att de är ens barn.

Skulle dom ha dåligt ställt sen så hjälper jag hellre till att betala räkningar och de som dom behöver då. Körkortet kommer dom att få av oss.
  • Holma
    Anonym (Annie) skrev 2017-03-30 07:56:25 följande:
    Jag förstog att detta skulle komma :D ibland funderar jag om folk ställer frågor bara för att de ska vara något motsägelse.

Jag vet iallafall att de finns dom som har koll på pengar och sen dom som tror att pengar växer på träd.

Sen förstår jag heller vitsen med att bara ge pengar bara för att de är ens barn.

Skulle dom ha dåligt ställt sen så hjälper jag hellre till att betala räkningar och de som dom behöver då. Körkortet kommer dom att få av oss.
    Det jag ifrågasatte var varför barn som får en större summa vid vuxen ålder inte skulle kunna lära sig pengars värde när dom är yngre ?
    Vad e skillnaden ? Dom vet ju inte om denna summa fören dom får den .
  • Cecese

Nej, jag sparar ingenting och kommer inte heller att ha möjlighet att göra det före sista barnet är vuxet. Jag har senaste åren levt under existensminimum och på lånade pengar varje månad (studerar). Jag fick barn när jag var 19 år och hemma med dom tills jag var typ 33 år och levt knapert hela tiden. 
    Till sommaren tar jag examen och får förhoppningsvis jobb. Då ska jag börja betala av studielån på ca 250.000 kr, spara så jag kan gå till tandläkaren för första gången på XX år (kommer att kosta minst 30.000 kr att fixa allt, kanske mer), spara så jag kan kolla synen och köpa nya glasögon eftersom jag inte ser bra med de jag skaffade för 12 år sen och sen kanske jag med lite tur kan börja bostadsspara åt mej själv så jag sen skulle slippa min svindyra hyreslägenhet. 

• Anonym (Mmmmm)

Vi spar just nu hela barnbidraget till vår son, samt sätter in en extra peng på födelsedag. Tanken är att han ska få det när han ska flytta hemifrån.

Mina föräldrar sparade en hel del pengar åt mig och jag fick hjälp vid köp av min första lägenhet. Inget jag har tagit för givet men är så tacksam för det. Mina föräldrar har alltid varit väldigt noggranna med att jag ska förstå pengars värde.

• Anonym (Elin)

Har sparat hela barnbidraget från att de föddes. De är 3 år resp 5,5 år nu.

Svar på tråden Sparar du pengar till ditt barn, och i så fall hur mycket?