• Tantlycra

Någon klippte min sons hår på skolan

Ja, som rubriken lyder , min 10- åring berättade att han hade suttit och jobbat med ngt i skolan när en kompis sagt är det här ditt hår och hållit fram en tuss avklippt hår. Någon hade gått fram och klippt av en bit av hans hår utan att han märkt något.

Jag tycker det är jättekonstigt gjort av tioåringar att göra så, de är ju knappast småbarn längre. Till saken hör också att min kille känner sig lite utsatt i klassen. Han har några kompisar han är med, men så finns det en del stökiga elever i klassen också.

Jag har sagt till läraren, men det känns inte bra.

Tycker ni jag överreagerar? Hur skulle ni ha gjort?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Någon klippte min sons hår på skolan
  • Lena

Det beror på hur läraren hanterar det. Barn kan göra så även i den åldern men det måste få konsekvenser.

• Tantlycra

Tack för ditt svar. Läraren skulle prata med klassen, så de verkade ta det på allvar. Kanske bäst att ha lite is i magen och avvakta ????

• Lena

Jag tror det är bäst men skolan måste ju jobba på gruppdynamiken regelbundet för att förebygga sånt här

• Kdkdn

Läser till lärare och är själv förälder. Jag hade valt att anmäla händelsen till rektorn, och förväntat mig att det kommer fram VEM som utfört handlingen.

Det finns så många typer av sätt att utföra mobbing på, men detta är en fysisk handling som jag själv som förälder skulle ta på högsta allvar! Vad händer nästa gång?

• Tantlycra

Ja, man kanske skulle ta det med rektorn,så det kommer en nivå upp. De har vikarie nu nämligen, så det känns som om händelsen skulle kunna glömmas bort.

Jag vet att det varit stökigt i klassen och många lärarbyten, så jag vet inte hur bra koll lärarna har möjlighet att ha.

• Kdkdn
    Tantlycra skrev 2017-03-30 11:55:38 följande:

Ja, man kanske skulle ta det med rektorn,så det kommer en nivå upp. De har vikarie nu nämligen, så det känns som om händelsen skulle kunna glömmas bort.

Jag vet att det varit stökigt i klassen och många lärarbyten, så jag vet inte hur bra koll lärarna har möjlighet att ha.

Då ska du absolut ta upp händelsen med rektorn! Kan bara anta att vikarien är outbildad och inte är insatt i att denne är skyldig att dokumentera och reda ut händelsen på ett professionellt sätt. För att förebygga mobbning och sätta in rätt åtgärder krävs det att allt dokumenteras och sköts rätt. Om det skulle bli något i framtiden så måste alla händelser finnas med i arkiv.
  • No Logo

Saknar sonen hår i frisyren? Detta är nämligen ett klassisk prank, vilket är något som 10-åringar brukar älska att kolla på Youtube.

• Tantlycra

Det är svårt att se för han har rätt långt hår. Okej, ska prata lite med honom igen. Hoppas att det bara är ett skämt, det verkar så väldigt gränslöst att klippa någon i håret.

• Poppy75
    No Logo skrev 2017-03-30 14:35:13 följande:

Saknar sonen hår i frisyren? Detta är nämligen ett klassisk prank, vilket är något som 10-åringar brukar älska att kolla på Youtube.

Det där gjorde vi också på min tid. Men det är ju inte roligt om man inte berättar för den som blivit lurad efteråt.
  • No Logo

Just detta har inte sonen gjort, däremot har han berättat att han hade han med sig tygbitar till skolan som han rev sönder bakom ryggen på någon (helst lärare) som böjde sig fram - så de skulle tro att byxorna spruckit.. storhetstiden var i 10-årsåldern, men han gillar fortfarande att kolla pranks på Youtube.

• Tantlycra

Sonen är övertygad om att någon klippt honom i håret, själv vet jag inte vad jag ska tro. Kanske var det bara ett prank blev fel. Sonen tog illa vid sig iallafall, men det kanske inte var så illa menat.

• No Logo

Eftersom han känner sig lite utsatt i klassen är det inte konstigt att han tog illa vid sig. Det är kanske också orsaken till att just han blev utsatt för pranket - eller åtminstone kanske han känner att det var orsaken? Har ni någon diskussion med läraren om hur sonen känner?

• Tantlycra

Så kan det nog vara. Vi har haft diskussion med lärarna, nästan från början i klassen, men sen upplevde vi att sonen hittade en plats och fick ett gäng kompisar. Han verkade trivas bra. Nu det här läsåret verkar det ha börjat om. Det har varit tre lärarbyten och det har blivit oroligt i hela klassen. Min son är heller ingen tuffing, om någon säger något blir han ledsen och drar sig undan och går och tänker på det hela dagen.

Ja jag ska nog prata lite mer med läraren.

Svar på tråden Någon klippte min sons hår på skolan