• Anonym (Man 47)

Svartsjuk bara ibland

Hej

Undrar om någon känner igen sig i mitt känsloliv.

I vissa förhållanden jag haft känner jag ingen svartsjuka och full tillit.

Men med vissa kvinnor känner jag en viss svartsjuka och misstro.

Jag blir väldigt misstänksam och börjar söka spår på otrohet .

Nån mer som känner igen sig ?

Vad kan det bero på?

Har magkänslan alltid rätt ?

• Svar på tråden Svartsjuk bara ibland
  • Anonym (Man 47)
    Anonym (man) skrev 2017-03-30 12:52:38 följande:

OK, har du stort kontroll behov i övrigt?

Jag undrar bara varför det uppstår med vissa kvinnor och inte alla .

Om jag ska tolka din fråga så har jag olika kontrollbehov beroende på vilken kvinna jag är tillsammans med .

Blir det lättare för dig nu att ta del av min frågeställning eller vill du besvara mina frågor med fler frågor ?
  • Anonym (Mina)
    Anonym (Man 47) skrev 2017-03-30 13:07:50 följande:

Om jag ska tolka din fråga så har jag olika kontrollbehov beroende på vilken kvinna jag är tillsammans med .

Blir det lättare för dig nu att ta del av min frågeställning eller vill du besvara mina frågor med fler frågor ?

Jag tror hens fråga är relevant. Om man har ett kontrollbehov så kan det säkert te sig olika i olika situationer och förhållanden. 

Kanske är det så att vissa av de kvinnor du är mest svartsjuka på inte är lika öppna, har ett mer socialt liv på sidan om, är lite flirtigare, inte bekräftar dig lika mycket  o.s.v?

Om man har ett kontrollbehov så kan säkert svartsjukan triggas i mer hotade relationer, än i tryggare sådana.

Jag känner för övrigt igen det du beskriver. Har bara varit svartsjuk i två relationer i mitt liv. Har varit i många relationer så jag blev chockad när det uppstod första gången. Precis som du nämnde så var det en mer seriös relation, och kändes inte riktigt lika trygg som förhållandena dessförinnan.

I mitt nuvarande förhållande har jag upptäckt att känslan går upp och ner. När förhållandet känns riktigt stabilt och man är varandra nära är det lugnt, men ibland när det blir sämre och man kan kännas mil ifrån varandra, ja då dyker svartsjukan upp som ett brev på posten. Det har oftast ingen betydelse att man pratar med varandra utan det är något mer djupare än så. Kanske är det blickarna, ansiktsuttrycken och känslan i luften.

• Anonym (Mina)

Glömde besvara sista frågan.
    I mitt fall så stämde magkänslan den första gången jag blev svartsjuk. Mitt ex blev förälskad i en arbetskamrat under den tiden. De var aldrig otrogna men jag kände på mig att det var något fel.

I mitt nuvarande förhållande har det stämt endast en gång. Men det var inget allvarligt utan endast en liten oskyldig flirt på nätet som aldrig var mer än ett bekräftelsebehov just för att vi hade det dåligt vid det tillfället.

• Anonym (man)
    Anonym (Man 47) skrev 2017-03-30 13:07:50 följande:

Förmodligen triggas det av vissa beteendemönster hos vissa kvinnor, alla är ju olika. Jag tror det är normalt att ibland tänka tanken att ens partner skulle kunna vara otrogen för otrohet är trotts allt väldigt vanligt och vi har noll koll på vad personen gör. Skillnaden ligger i hur man hanterar de tankarna, hur mycket utrymme man ger dem.

Personligen försöker jag resonera såhär, jag kan ändå inte göra ett skit åt det, vill min partner vara otrogen så kommer hon vara det oavsett vad jag tycker eller gör. Ingen kan någonsin ha relationer med andra människor och skydda sig helt mot svek, lögner, etc. Det är mer av ett lotteri, ibland har man tur och slipper sånt skit, ibland har man otur och åker på smällar. Att leva innebär risker, men alternativet är att leva riskfritt men inte leva fullt ut.

Sen behöver man ju inte vara en idiot heller, man kan minimera risker, göra smarta val och inte utsätta sig för onödiga risker, det är lite av en balansgång. Det som normalt triggar misstankar är förändringar i andras beteende, om en person alltid gör på ett sätt så vänjer man sig vid det och tänker inte så mycket på det, det an märker är när personen inte gör som den alltid gjort. Det är så våra hjärnor fungerar, vi går oftast på autopilot och tar oftast medvetna beslut när det behövs, sen går vi tillbaka till autopilot.

Om dina problem ställer till med stora problem för dig så vore det kanske en bra idé att bolla det med en terapeut eller psykolog. Våra psyken är väldigt komplexa, det kan vara saker ur barndomen som spökar i vuxen ålder. Se set som lärdom, du får lära dig något om hur din hjärna fungerar, alltid bra att lära sig mer om sig själv :)
  • Anonym (Man 47)
    Anonym (man) skrev 2017-03-30 13:29:41 följande:

Förmodligen triggas det av vissa beteendemönster hos vissa kvinnor, alla är ju olika. Jag tror det är normalt att ibland tänka tanken att ens partner skulle kunna vara otrogen för otrohet är trotts allt väldigt vanligt och vi har noll koll på vad personen gör. Skillnaden ligger i hur man hanterar de tankarna, hur mycket utrymme man ger dem.

Personligen försöker jag resonera såhär, jag kan ändå inte göra ett skit åt det, vill min partner vara otrogen så kommer hon vara det oavsett vad jag tycker eller gör. Ingen kan någonsin ha relationer med andra människor och skydda sig helt mot svek, lögner, etc. Det är mer av ett lotteri, ibland har man tur och slipper sånt skit, ibland har man otur och åker på smällar. Att leva innebär risker, men alternativet är att leva riskfritt men inte leva fullt ut.

Sen behöver man ju inte vara en idiot heller, man kan minimera risker, göra smarta val och inte utsätta sig för onödiga risker, det är lite av en balansgång. Det som normalt triggar misstankar är förändringar i andras beteende, om en person alltid gör på ett sätt så vänjer man sig vid det och tänker inte så mycket på det, det an märker är när personen inte gör som den alltid gjort. Det är så våra hjärnor fungerar, vi går oftast på autopilot och tar oftast medvetna beslut när det behövs, sen går vi tillbaka till autopilot.

Om dina problem ställer till med stora problem för dig så vore det kanske en bra idé att bolla det med en terapeut eller psykolog. Våra psyken är väldigt komplexa, det kan vara saker ur barndomen som spökar i vuxen ålder. Se set som lärdom, du får lära dig något om hur din hjärna fungerar, alltid bra att lära sig mer om sig själv :)

Så länge det inte gäller i alla mina relationer utan bara ibland så tänker jag inte låta någon terapeut bolla med mina tankar .

Min fundering handlar om varför det bara är med vissa kvinnor .

Min nuvarande är otrolig på att bekräfta mig både på det ena o andra sättet .

Men hon har sagt att hennes ex trodde hon dyrkade golvet han gick på fast hon egentligen hatade honom .

Men tack för flera tänkvärda ide'er
  • Stårschan
    Anonym (Man 47) skrev 2017-03-30 13:45:12 följande:
    Så länge det inte gäller i alla mina relationer utan bara ibland så tänker jag inte låta någon terapeut bolla med mina tankar .

Men hon har sagt att hennes ex trodde hon dyrkade golvet han gick på fast hon egentligen hatade honom .

Hur tror du att du ska få bra svar om du inte är beredd att svara på undersökande motfrågor? Förvånad
  • Anonym (man)
    Anonym (Man 47) skrev 2017-03-30 13:45:12 följande:

Varsågod, men jag tycker du borde tänka om ang terapi. Med den inställningen kommer du aldrig lösa dina problem. För att lösa problem i sig själv måste man vara beredd att möta sig själv, även det man inte gillar. Men tro mig det är värt det.
  • Anonym (S)

Jag har också varit olika svartsjuk i olika förhållanden och upptäckt att i förhållanden där jag investerat mer så är jag mer svartsjuk. Tror att det har att göra att man är så rädd att förlora personen för att man har lagt ner hela sitt hjärta.

• Anonym (Man 47)
    Anonym (S) skrev 2017-03-30 13:58:10 följande:

Jag har också varit olika svartsjuk i olika förhållanden och upptäckt att i förhållanden där jag investerat mer så är jag mer svartsjuk. Tror att det har att göra att man är så rädd att förlora personen för att man har lagt ner hela sitt hjärta.

Så kan det vara , bara när jag varit ordentligt kär och min partner bedyrat samma kärlek som denna känsla kommer till mig .

Får bara slappna av och njuta fullt ut dagarna när allt är lugnt
  • Anonym (S)
    Anonym (Man 47) skrev 2017-03-30 14:13:01 följande:

Så kan det vara , bara när jag varit ordentligt kär och min partner bedyrat samma kärlek som denna känsla kommer till mig .

Får bara slappna av och njuta fullt ut dagarna när allt är lugnt

Ja det är vad jag fått lära mig göra och idag är det bara vid vissa tillfällen som svartsjukan kommer men för det mesta går det bra nu. Man får hela tiden försöka intala sig själv att det är en själv det beror på när tankarna kommer och till slut så försvinner dem och man känner sig starkare än någonsin i relationen.

Önskar er all lycka :)
  • Anonym (Man 47)
    Anonym (S) skrev 2017-03-30 14:27:54 följande:

Ja det är vad jag fått lära mig göra och idag är det bara vid vissa tillfällen som svartsjukan kommer men för det mesta går det bra nu. Man får hela tiden försöka intala sig själv att det är en själv det beror på när tankarna kommer och till slut så försvinner dem och man känner sig starkare än någonsin i relationen.

Önskar er all lycka :)

Tackar ????
  • Anonym (OST)

Svartsjuka kommer från dålig självkänsla som triggas olika av olika kvinnor (i ditt fall). Det enda du kan göra är att bygga upp ditt självförtroende och lita på att du duger.

• Anonym (Man 47)
    Anonym (OST) skrev 2017-04-04 15:19:16 följande:

Svartsjuka kommer från dålig självkänsla som triggas olika av olika kvinnor (i ditt fall). Det enda du kan göra är att bygga upp ditt självförtroende och lita på att du duger.

Självförtroende saknas inte , men att slösa tid på någon som kör sidospår är jag för gammal för .

De kunde man hålla på med i ungdomen .

Och frågan var varför vissa partners ger en den känslan och andra inte .
  • Anonym (OST)
    Anonym (Man 47) skrev 2017-04-04 15:26:15 följande:
    Självförtroende saknas inte , men att slösa tid på någon som kör sidospår är jag för gammal för .

De kunde man hålla på med i ungdomen .

Och frågan var varför vissa partners ger en den känslan och andra inte .
    För att DU är osäker.
  • Anonym (Man 47)
    Anonym (OST) skrev 2017-04-04 15:30:56 följande:

För att DU är osäker.

Haha ja vi säger att de är så
Svar på tråden Svartsjuk bara ibland