Anonym (Man 47) skrev 2017-03-30 13:07:50 följande:
Jag undrar bara varför det uppstår med vissa kvinnor och inte alla .
Om jag ska tolka din fråga så har jag olika kontrollbehov beroende på vilken kvinna jag är tillsammans med .
Blir det lättare för dig nu att ta del av min frågeställning eller vill du besvara mina frågor med fler frågor ?
Förmodligen triggas det av vissa beteendemönster hos vissa kvinnor, alla är ju olika. Jag tror det är normalt att ibland tänka tanken att ens partner skulle kunna vara otrogen för otrohet är trotts allt väldigt vanligt och vi har noll koll på vad personen gör. Skillnaden ligger i hur man hanterar de tankarna, hur mycket utrymme man ger dem.
Personligen försöker jag resonera såhär, jag kan ändå inte göra ett skit åt det, vill min partner vara otrogen så kommer hon vara det oavsett vad jag tycker eller gör. Ingen kan någonsin ha relationer med andra människor och skydda sig helt mot svek, lögner, etc. Det är mer av ett lotteri, ibland har man tur och slipper sånt skit, ibland har man otur och åker på smällar. Att leva innebär risker, men alternativet är att leva riskfritt men inte leva fullt ut.
Sen behöver man ju inte vara en idiot heller, man kan minimera risker, göra smarta val och inte utsätta sig för onödiga risker, det är lite av en balansgång. Det som normalt triggar misstankar är förändringar i andras beteende, om en person alltid gör på ett sätt så vänjer man sig vid det och tänker inte så mycket på det, det an märker är när personen inte gör som den alltid gjort. Det är så våra hjärnor fungerar, vi går oftast på autopilot och tar oftast medvetna beslut när det behövs, sen går vi tillbaka till autopilot.
Om dina problem ställer till med stora problem för dig så vore det kanske en bra idé att bolla det med en terapeut eller psykolog. Våra psyken är väldigt komplexa, det kan vara saker ur barndomen som spökar i vuxen ålder. Se set som lärdom, du får lära dig något om hur din hjärna fungerar, alltid bra att lära sig mer om sig själv :)