Köpa hund för första gången. Är vi redo? Är uppfödaren seriös?
Jag och min sambo, båda runt 30 år, har drömt om hund i flera år.
Men hur vet man att man är redo?
Vi flyttade till Sverige i december efter många år utomlands som expats, vilket har gjort att vi alltid har haft en "det måste göras av med snart för vi kommer flytta igen"-mentalitet. Att bara köpa bakpulver och vaniljsocker var en fantastisk känsla av commitment. Vår livsstil har troligen gjort att vi är helt enkelt rädda för att binda oss, men vi har alltså inga planer och ska inte flytta ifrån Sverige, då det har varit vårt ultimata mål genom hela vår resa.
Angående vår situation så är vi boende i en marklägenhet med hyfsat stor uteplats. Vi är boende i utkanten av en liten stad med fantastiska vandringsleder runt husknuten som vi minst går en gång om dagen oavsett väder.
Vi är både studerande för tillfället, och kommer vara x antal år framöver, vilket gör att vi är hemma mycket. Ekonomiskt sett har vi ett stort kapital (tänk: möjlighet att köpa mark i södra Sverige, bygga en ny villa, och betala allting kontant-storlek) tack vare våra karriärer utomlands.
Vi har läst allt på SKK, på utländska sidor om olika raser, om hur man tränar en valp att bli rumsren, vett och etikett vad som kan tänkas behövas, hur mycket det kommer och kan komma att kosta. Vi har folk som kan passa hunden ifall det skulle behövas. Jag känner att vi har idiotkollat allt, och ändå undrar jag om vi är redo. Jag ser hur folk skaffar hund hit och dit, utan att vara speciellt ekonomiskt stabila eller verka ha mycket tid över till hunden, men ändå ansåg dem sig vara redo?
Jag vill tro att vi är mentalt redo, men vi är rädda för att ta steget. Oavsett om det gäller valp, Volvo, eller villa. Vi har ju alltid varit på flyttande fot.
Men så hittade vi den perfekta valpen, tror vi. Rasen som vi känner passar oss verkar inte vara speciellt populär i Sverige (eller så är det inga annonser ute), men vi har hittat en kennel, registrerad på SKK, som har en valp kvar, precis en sådan vi har tänkt oss. MEN trots att uppfödaren är registrerad på SKK är annonsen inte upplagd där, utan på blocket, vilket känns konstigt, eller?
Uppfödaren bor väldigt långt ifrån där vi bor vilket gör att vi inte kan åka och hälsa på valpen bara sådär. Jag har lovat att jag återkommer ikväll angående om vi vill ha valpen eller inte.
Är vi redo, mentalt och fysiskt? Är det en uppfödare vi kan lita på eftersom hon är registrerad på SKK, trots att hennes annons är upplagd på blocket?