• KyrieEleison

Vad ska ni äta i påsk?

Hej

Vad ska ni äta i påsk? Har ni några speciella traditioner? Vi brukar alltid ha knytis, men i år är första året som jag och mannen ska vara värdpar så då kommer vi att göra några rätter fler än gästerna så jag behöver inspo Glad

• Svar på tråden Vad ska ni äta i påsk?
  • kvarnfot
    fluu skrev 2017-03-31 22:34:46 följande:
    Jag börjar känna mig riktigt viktig här, tänk att du bryr dig så mycket om en främmande människas förehavanden. Önskar att jag själv hade så mycket medmänsklighet. Eller nej, det gör jag inte iofs ;D
    Veg. Jansson är som vanlig jansson fast med kapris och oliver istället för ansjovis.
    Varför kalla det för Janson överhuvudtaget när smaken och innehållet är så långt i från varandra???

Personligen blir det lammstek hemma hos oss då barnen kommer hem.
  • kvarnfot
    fluu skrev 2017-04-01 12:07:15 följande:
    Fascinerande.
    Jag har (samt många med mej) undrar varför veganer alltid skall kalla sin maträtter för något dom inte är? Tex hamburgare med någon for av tillägg, kravet för att få kalla det hamburgare är ju att det är minst 80% (har jag för mej), eller som senast någon som kallade någon grönsak eller vad det var för revbensspjäll.... :-/
  • fluu
    kvarnfot skrev 2017-04-04 12:35:43 följande:

Varför kalla det för Janson överhuvudtaget när smaken och innehållet är så långt i från varandra???

Personligen blir det lammstek hemma hos oss då barnen kommer hem.

kvarnfot skrev 2017-04-04 12:41:29 följande:

Jag har (samt många med mej) undrar varför veganer alltid skall kalla sin maträtter för något dom inte är? Tex hamburgare med någon for av tillägg, kravet för att få kalla det hamburgare är ju att det är minst 80% (har jag för mej), eller som senast någon som kallade någon grönsak eller vad det var för revbensspjäll.... :-/

Det bästa svaret är nog för att du ska ha något att hänga upp dig på.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nokitus

Memma.....jepp...jag behöver inget annat i påsk....jag ska väl försöka göra en lammfiol också, men jag fokuserar på memma.

• kvarnfot
    fluu skrev 2017-04-04 12:49:20 följande:
    kvarnfot skrev 2017-04-04 12:41:29 följande:

Det bästa svaret är nog för att du ska ha något att hänga upp dig på.
    Jag anade väl att veganer inte kan svara på en så enkel fråga....
  • fluu
    kvarnfot skrev 2017-04-04 13:00:57 följande:

Jag har svart på dina eller liknande frågor flera gånger. Bara du väljer att inte ta dem till dig. Och som du vet så är jag inte vegan. Men det är nästintill komiskt att se hur provocerade vissa blir av andras kosthållning(både här och på flashback...), det finner jag fascinerande.
  • fluu
    nokitus skrev 2017-04-04 13:00:47 följande:

Memma.....jepp...jag behöver inget annat i påsk....jag ska väl försöka göra en lammfiol också, men jag fokuserar på memma.

Memma är spännande. Min mormor har det ibland eftersom hon är finsk, men jag har aldrig tesat. Det verkar vara en sådan där grej so man antingen älskar eller hatar, grupperingarna över detta är kristallklara i min familj ;)
  • Glinda från Oz
    kvarnfot skrev 2017-04-04 13:00:57 följande:

Jag har varit vegan i några år och fluu har rätt, det är för att du ska ha något att hänga upp dig på.
  • Nandez

Det blir lite smått och gott såsom Janssons, olika sorters sill, gravad lax, ägg m.m.

• kvarnfot
    fluu skrev 2017-04-04 13:04:54 följande:
    Jag har svart på dina eller liknande frågor flera gånger. Bara du väljer att inte ta dem till dig. Och som du vet så är jag inte vegan. Men det är nästintill komiskt att se hur provocerade vissa blir av andras kosthållning(både här och på flashback...), det finner jag fascinerande.
    Jag vill bara veta hur ni tänker eftersom ni vill ha med namnet på en köttprodukt?
    Sedan om du är vegan eller vegetarian spelar väl ingen roll!
  • fluu
    Glinda från Oz skrev 2017-04-04 13:12:36 följande:
    Jag har varit vegan i några år och fluu har rätt, det är för att du ska ha något att hänga upp dig på.
    Alltid underhåller man någon ;) Finner det som sagt fascinerande.
  • fluu
    kvarnfot skrev 2017-04-04 13:48:36 följande:
    Jag vill bara veta hur ni tänker eftersom ni vill ha med namnet på en köttprodukt?
    Sedan om du är vegan eller vegetarian spelar väl ingen roll!
    Gå då tillbaka till när jag svarade på exakt samma fråga. Nej, för dig spelar det nog ingen roll vad man kallar sig så länge man inte äter kött, det verkar provocerande nog. Nu är jag iofs inte ens vegetarian om man ska vara petig.
  • KyrieEleison

Kan du kvarnfot bara sluta med allt ot. Starta en tråd om veganer om det är intressant för dig.

Svar på tråden Vad ska ni äta i påsk?