• Anonym (A-m)

15 åring väljer bort kompisar?

Hej

Jag har ett litet dilemma. Min man har en dotter på femton, som har brist på kamratskap på fritiden. Hon är väldigt beroende av min man, och kräver att han ska tillföra henne behovet av sällskap. Väldigt bekymrad över när han åker på olika ärende och möten, tycker att han "väljer bort" henne och anser att tiden ska gå till henne istället. Exempelvis läkarbesök med annat barn. Då känner hon sig åsidosatt. Hon fick möjlighet att spendera ganska mycket pengar med vänner på shopping och bio, men valde att göra det med sin pappa istället. För han har varit iväg på så många läkarbesök med syskon, valde hon att blygsamt meddela syskonen. Vet ej hur jag ska tackla bekymret. Hon vill för övrigt inte umgås med familjen, endast med ensam vuxen eller alla gånger följa med på olika äventyr, hon väljer hellre att sitta på sitt rum. Eller väljer hon det? Vad är anledningen annars?

För mig är det besynnerligt att välja pappa över kompisar i hennes ålder att åka på shopping och bio med, när föräldrarna betalar. Eller?

• Svar på tråden 15 åring väljer bort kompisar?
  • Anonym (ap)

Finns det aningar om någon form av diagnos hos er föräldrar (alltså om henne)?

Jag har en tonåring med asperger men när han var yngre (innan puberteten) kunde vi inte ana det alls. Han hade vänner osv, Nu gymnasieålder, inga vänner IRL direkt, många via nätet och det är han nöjd med. Umgås egentligen bara med familjen men eg inte så mkt det heller eftersom han mest är på sitt rum (här är det definitivt självvalt) . Han mår inte dåligt och han är inte svartsjuk på något syskon eller liknande. Han vill bestämma själv och har ett stort behov av att få vara ifred (som aspergare ofta kan ha).

Att dottern gärna är med sin pappa (och inte jämnåriga) är också ganska vanligt vid olika diagnoser, alltså att man hellre är med vuxna men det brukar ju visa sig redan vid yngre år i så fall. 

Nu behöver dottern inte ha någon diagnos, vis bara säga att det skulle kunna vara så, eller att ni åtminstone fundera från olika synvinklar på hur hon är och vad det skulle kunna bero på. 

• Anonym (bibo)

Jag var också lite orolig för min bonus i den åldern. Hon var inte så tystlåten eller utanför hemma. Men när hon var här var det inga kompisar utan satt med oss och spelade spel. Jag tyckte väldigt mycket om det, men kände samtidigt en oro över att hon kanske var ensam. Vi pratade med henne, men det verkade som att hon tyckte om lugnet här vh, för resten av tiden var hektisk.

Men nu när hon är äldre så är hon mest med vänner och är bara hemma och umgås med oss ibland. Kommer fortfarande vh, men sover oftast någon natt borta hos någon vän.

Så låt henne få tid med sin pappa om hon behöver det. Tänler du att det kan vara något fel ts? Att hon är annorlunda på något annat vis. Eller är det syskonen som kräver mycket tid pga sjukdom så att hon känner sig åsidosatt? Det är vanligt bland syskon även om läkarbesök mm inte är roliga saker. Så tar det mycket tid och uppmärksamhet från andra syskon.

• Anonym (A-m)

Jag har gått igenom samtliga svar och synpunkter, och kan bara säga att jag inre är avundsjuk eller svartsjuk. På vad isåfall? Det var min idé att hon skulle få välja en dag med sin pappa eller vänner. Just för hennes tillbakadragande, ni ska bara veta min oro över detta. Men mitt dilemma är att hon använder syskons ofrivilliga besök till sjukhus som en grund till avundsjuka, att hon vill ge dom dåligt samvete. Inte ok tycker jag. Eller deras aktiviteter med matcher och dylikt. Hon väljer själv att inte ha nån aktivitet exempelvis. Vi försöker få med henne i kortspel och familjära utflykter, jag gör det hela tiden. Pappan med. Oron ligger just i detta, om ni förstår? Att dra sig undan alla utom de biologiska, till och med vänner. Jag trivs i hennes sällskap, vi har gjort mycket ihop, men hon är ledsen över att hennes föräldrar skilt sig och låter verkligen detta gå ut över syskon. Såna elaka kommentarer hon har sagt bakom vår rygg.. Inte ok alls. Jag gör allt för att se människan bakom, har till och med bebis kort på henne när hon blir som värst. Då går jag tillbaka till det och försöker vara den där villkorslösa föräldern, som står pall i alla väder. Jag har fått tagit mycket skit för att ha gift mig med hennes pappa, av henne och hennes mamma. Och ändå försvarar jag hennes mamma, i vått och torrt. Och låter dom kasta skit mot mig. Jag står pall. Detta är jättesvårt. Jag accepterar henne som hon är, för jag själv gillar inte heller för mycket umgänge. Men gjorde det i tonåren. Tänker att tonåringar brukar vilja ha vänner och blir faktiskt genuint orolig över att hon drar sig tillbaka. Detta gnager. Mobbing, dåligt mående, diagnos. Vad är dilemmat. Tänker väljer man föräldrar kanske man är mobbad

• Anonym (medea)
    Anonym (A-m) skrev 2017-04-05 08:41:30 följande:

Jag har gått igenom samtliga svar och synpunkter, och kan bara säga att jag inre är avundsjuk eller svartsjuk. På vad isåfall? Det var min idé att hon skulle få välja en dag med sin pappa eller vänner. Just för hennes tillbakadragande, ni ska bara veta min oro över detta. Men mitt dilemma är att hon använder syskons ofrivilliga besök till sjukhus som en grund till avundsjuka, att hon vill ge dom dåligt samvete. Inte ok tycker jag. Eller deras aktiviteter med matcher och dylikt. Hon väljer själv att inte ha nån aktivitet exempelvis. Vi försöker få med henne i kortspel och familjära utflykter, jag gör det hela tiden. Pappan med. Oron ligger just i detta, om ni förstår? Att dra sig undan alla utom de biologiska, till och med vänner. Jag trivs i hennes sällskap, vi har gjort mycket ihop, men hon är ledsen över att hennes föräldrar skilt sig och låter verkligen detta gå ut över syskon. Såna elaka kommentarer hon har sagt bakom vår rygg.. Inte ok alls. Jag gör allt för att se människan bakom, har till och med bebis kort på henne när hon blir som värst. Då går jag tillbaka till det och försöker vara den där villkorslösa föräldern, som står pall i alla väder. Jag har fått tagit mycket skit för att ha gift mig med hennes pappa, av henne och hennes mamma. Och ändå försvarar jag hennes mamma, i vått och torrt. Och låter dom kasta skit mot mig. Jag står pall. Detta är jättesvårt. Jag accepterar henne som hon är, för jag själv
    gillar inte heller för mycket umgänge. Men gjorde det i tonåren. Tänker att tonåringar brukar vilja ha vänner och blir faktiskt genuint orolig över att hon drar sig tillbaka. Detta gnager. Mobbing, dåligt mående, diagnos. Vad är dilemmat. Tänker väljer man föräldrar kanske man är mobbad

Då var det mer än läkarbesök som hon var avundsjuk på.

Din dotter kanske väljer att inte ha en regelbunden aktivitet, för att istället se umgänge med sin far som en aktivitet? 

Hur svårt kan det vara att regelbundet planera in egentid för far och dotter?

Jag gör det regelbundet mina två barn. Och känner att den tiden är oerhört värdefull, för då hinner man få till ett djupare samtal och utveckla relationen till varandra. Prata om sådant man inte hinner med annars. Komma bortom vardagens bråk och tjafs. Med den ena brukar det bli långa cykelturer, med den andra shopping och fika på café. Det blir barnens intresse som styr vad vi gör.
  • Anonym (A-m)

Fast en 15 åring kan ju inte kräva egentid mot läkarbesök! Helt befängt. Aktiviteter kan jag köpa och det borde hennes pappa bli lite bättre på. Problemet vi haft är bara det att när han gör något på egen hand med dottern, så blir hon elak mot de andra barnen. Så vi har kämpat länge med det :-/ pappa har då istället gått till hennes rum och babblat lite, suttit vid köksbordet, eller gjort nåt tillsammans hemma på gården, typ hjälpt till o bygga exempelvis. Hon vill gärna inte gå ner från rummet heller, så det är oxå svårt.

Som svar på vänner, så har hon i skolan vad vi hört och sett, men varför vill hon inte umgås på fritiden? Liksom hänga med sina vänner, shoppa, gå på bio, åka till stranden osv? Bara hänga hemma. Det är där jag blir orolig.

• Anonym (medea)
    Anonym (A-m) skrev 2017-04-06 08:39:56 följande:

Fast en 15 åring kan ju inte kräva egentid mot läkarbesök! Helt befängt. Aktiviteter kan jag köpa och det borde hennes pappa bli lite bättre på. Problemet vi haft är bara det att när han gör något på egen hand med dottern, så blir hon elak mot de andra barnen. Så vi har kämpat länge med det :-/ pappa har då istället gått till hennes rum och babblat lite, suttit vid köksbordet, eller gjort nåt tillsammans hemma på gården, typ hjälpt till o bygga exempelvis. Hon vill gärna inte gå ner från rummet heller, så det är oxå svårt.

Som svar på vänner, så har hon i skolan vad vi hört och sett, men varför vill hon inte umgås på fritiden? Liksom hänga med sina vänner, shoppa, gå på bio, åka till stranden osv? Bara hänga hemma. Det är där jag blir orolig.

Bästa sättet att ta reda på om hon saknar vänner, är mobbad eller på annat sätt inte mår bra är att pappan hänger MER med henne och samtalar med henne om viktiga frågor. I samvaron utvecklas tilliten och man får förtroenden.

Det är ju jättebra att pappan pratar med henne och går ut och bygger med henne. Varför förminskar du det till "babbel"?  
  • Anonym (bibo)

Tror att hon helt enkelt vill vara med sin pappa. Ta vara på tiden. Hon har ju inte sina föräldrar hela tiden som era gemensamma. Om han möter hennes behov och förekommer henne med tid så kanske hennes behov minskar. Att hon kan neka tid för att hon får det utan att be om det. Det är inte många år kvar nu innan hon kanske inte kommer alls.

Jag njuter av varje stund som yngsta bonus vill bo hos oss.

• tritis
    Anonym (A-m) skrev 2017-04-06 08:39:56 följande:

Känslor är ju mer komplext än bara logik. Logiskt kan hon förstå att läkarbesök går före en massa andra saker, men känslomässigt tar det ändå tid, uppmärksamhet och engagemang som hon annars kunde fått. Det är riktigt jobbigt att under uppväxten ha syskon som är sjuka, det påverkar mer ¨än man kanske tror och det finns studier på hur illa barn kan fara av att ett syskon är sjukt och kräver mer än friska syskon. 

Sen är det där med vänner inte heller så himla lätt. Och hon kanske är jätteledsen över det men inte vet hur hon ska ändra situationen. Vänner är inte bara nåt man fixar sådär, det är rätt mycket som ska klaffa. Och under uppväxten kan det ta ett tag innan man hittar sig själv och hittar sin flock där man passar in. Din oro för detta kan snarast förstärka hennes känsla av att hon är fel och inte värd att tycka om och det kan göra det ännu svårare för henne att hitta vänner att trivas med. Hennes självkänsla, som säkert redan är lite skör med syskon som kräver sitt, att vara i den ålder och utvecklingsfas som hon är, det är den ni behöver hjälpa henne med.

Och den kan ni ju stötta med mer umgänge, låta henne tanka så mycket hon behöver från sin pappa och så småningom bli mer redo att flyga själv. Och hur du var när du växte upp har faktiskt ingen bärighet alls i det här sammanhanget. Hon är en egen person och det finns många sätt att vara på som är helt ok, du är inte nåt slags mall för hur man är som 15-åring. 

Hon kanske känner din värderande oro och känner sig bäst när hon får vara för sig själv eller med sin pappa. 
  • Anonym (siia)
    Anonym (A-m) skrev 2017-04-01 16:03:57 följande:
    Bonus, hel och halvsyskon. Hennes föräldrar har varit separerade i 12 år nu, och vi har varit en familj i 6. Hon har egentligen ingen anledning från vårt håll att känna sig utanför, då hon har varit med förr och så men på senare år valt detta. Genomgående har hon alltid velat vara ensambarn och alltid velat ha odelad uppmärksamhet. Hon har svårt att hantera samtal i grupp, hon går undan så fort något annat syskon tar till sig uppmärksamhet eller omnämns. Kan inte närvara när någon annan pratar utan att hon är involverad. Väldigt tystlåten och tillbakadragen, inte alls känslosam. Det spelar hon ofta på, för vuxna köper att hon är oskyldig, men är väldigt kalkulerande egoistisk gentemot syskon och osynligt elak. Kan verkligen säga elaka kommentarer i vuxnas frånvaro, grundat på avundsjuka. Vad jag tror.
    Hon är en känslig personlighet. Lite ledsen för att hela hennes liv förändrades utan att hon kunde göra ett skit åt det. Hon behöver känna sig liten, för det är läskigt att växa upp. Hon saknar sin pappas odelade uppmärksamhet. Hon känner sig skör och det gör ont i den här grymma världen.
    Det är så hon känner. Även om hon inte har någon egentlig anledning att känna så. Hon har ingen makt. Det suger.
  • Anonym (A-m)

Pappa umgås allt med henne, men det spelar ingen roll hur mycket för hon blir inte nöjd. Hur ska jag förklara, hon blir så att hon blir väldigt självisk då. Tror att endast hon betyder nåt. Det är inte ok för alla är lika viktiga. Men hon kan fortfarande inte jämföra sjukhusbesök med umgänge. Hon måste söka det behovet i vänner. Det står jag fast vid. Vi är förälder och ger henne kvalitet, vänner ger umgänge. Punkt. Alla pratar om vad synd det är om henne, nää det är inte det. Hon får tiden, tro mig. Utan jag har oro över mobbing, och nej hon säger ingenting oavsett. Inte ens till sin mamma, som hon står närmast. Så att..

• Anonym (medea)
    Anonym (A-m) skrev 2017-04-10 00:23:56 följande:

Pappa umgås allt med henne, men det spelar ingen roll hur mycket för hon blir inte nöjd. Hur ska jag förklara, hon blir så att hon blir väldigt självisk då. Tror att endast hon betyder nåt. Det är inte ok för alla är lika viktiga. Men hon kan fortfarande inte jämföra sjukhusbesök med umgänge. Hon måste söka det behovet i vänner. Det står jag fast vid. Vi är förälder och ger henne kvalitet, vänner ger umgänge. Punkt. Alla pratar om vad synd det är om henne, nää det är inte det. Hon får tiden, tro mig. Utan jag har oro över mobbing, och nej hon säger ingenting oavsett. Inte ens till sin mamma, som hon står närmast. Så att..

Du verkar ha bestämt dig för hur du tycker att din bonusdotter borde vara, givet hur du var när du var 15 år. Jobbigt läge när hon inte följer mallen.

Ni har flera barn och de andra barnen har regelbundna aktiviteter som gör att någon av er föräldrar regelbundet åker med på. Något av barnen är sjukt och behöver extra omsorg.

Bonusdottern har ingen aktivitet, signalerar att hon fortfarande har ett stort behov av sin far. 

Jag funderar på vad som är problemet med att ge henne den tid hon behöver?
    - Hinner ni inte med de andra barnens aktiviteter?
    - Är det svårt att få till mellan sjukhusbesöken?
    - Är det en principsak? 

Och vad menar du med att flickan blir självisk efter att ha umgåtts med pappan? 
  • Anonym (A-m)
    Anonym (medea) skrev 2017-04-10 14:48:03 följande:

Du verkar ha bestämt dig för hur du tycker att din bonusdotter borde vara, givet hur du var när du var 15 år. Jobbigt läge när hon inte följer mallen.

Ni har flera barn och de andra barnen har regelbundna aktiviteter som gör att någon av er föräldrar regelbundet åker med på. Något av barnen är sjukt och behöver extra omsorg.

Bonusdottern har ingen aktivitet, signalerar att hon fortfarande har ett stort behov av sin far. 

- Är det en principsak? 

Vi hinner alla barns aktiviteter, men vi har även samåkning med andra föräldrar. Vi hinner sjukhusbesöken, men vi är trötta. Vi hinner kvalitetstid, men jag förstår inte hur jag ska förklara bättre så ni förstår eftersom jag upprepar mig hela tiden; vi vill inte jämföra dessa med kvalitetstid. Ett barn får sjukhusbesök, då måste ett få bio. Ett barn har träning, då måste ett barn gå på fik. Ett barn har möte på BUP, då måste ett barn ha nya kläder. Ett barn har tandläkaren, då måste ett barn på cykelutflykt. Summarum är att ett barn är viktigare än alla andra, för de får känna sig skyldiga över dessa måsten som de inte ens vill på. Förutom aktiviteterna. Eftersom barn 6 får roliga saker såfort de måste iväg på nåt. Som de inte rår över. Och aktiviteter väljer barna själva, vi är inte med under själva aktiviteterna, vi agerar taxi! Dottern har valt BORT aktiviteter, det ska inte jämföras med egentid. Summarum är att all den här egentid dottern fått i utbyte mot syskons måsten och sportaktiviteter, måste ges till resten av barnaskaran. Kan jag förklara det bättre?

Med det själviska menar jag att hon går till syskon och säger nåt i stil med att hon är den som är viktigast av alla för nu behövde hon det här pga nåt syskonen gjort eller att pappan bara är hennes just idag och han oxå tycker så eftersom han åkte iväg med henne. Exempelvis. Då har vi fem gråtande barn som undrar varför vi inte älskar dom, så måste vi kalla till familjemöte och efter mötet drar sig dottern undan igen och vi får höra av syskon hur mycket hon hatar oss och hur hon tänker flytta till mamma när hon blir arton.

Sen hur min bonusdottern är eller inte, jämför jag inte med mig själv, utan omvärlden, för ärligt talat vilka 15 åringar väljer bort kompisar. Aldrig hört talas om faktiskt. För jag tycker verkligen att det är så viktigt för barn, även "mina egna", att ha vänner för egen utveckling. Tycker det är beklämmande att vissa föräldrar inte tycker det spelar någon roll, för det gör det! Föräldrar är föräldrar och ska så vara. Vänner är vänner och ska så vara. Barn behöver kompisar och umgänge I EGEN ÅLDER.

Ibland undrar man var världens generationer är på väg.
  • Pim35

Det låter verkligen som att ni har mer än ni förmår med alls era barn och att flickan som är 15 år mår dåligt i situationen.

Men vad är det egentligen du vill ha svar på i den här tråden? Att det är nåt fel på flickan? Ska bi komma förbi och säga åt henne att skaffa kompisar och inte klänga så på pappan? Vad är det DU vill med tråden?

Om hon är elak med syskonen - prata om vad det handlar om! Om hon inte har vänner, se om ni kan hjälpa henne! Om hon vill ha och behöver tid med sin pappa låt henne få det!

Vad är ditt problem i det hela? Att hon inte faller in i mallen för hur du tycker att hon borde vara? Du verkar ju inte heller så himla skärpt, så många svar och du bara tuggar om samma sak hela tiden. Tänk på ett nytt sätt så kanske du får nån ny idé om hur flickan kan må bättre i sitt liv.

• Anonym (A-m)
    Anonym (medea) skrev 2017-04-10 14:48:03 följande:

- Är det en principsak? 

Vi hinner alla barns aktiviteter, men vi har även samåkning med andra föräldrar. Vi hinner sjukhusbesöken, men vi är trötta. Vi hinner kvalitetstid, men jag förstår inte hur jag ska förklara bättre så ni förstår eftersom jag upprepar mig hela tiden; vi vill inte jämföra dessa med kvalitetstid. Ett barn får sjukhusbesök, då måste ett få bio. Ett barn har träning, då måste ett barn gå på fik. Ett barn har möte på BUP, då måste ett barn ha nya kläder. Ett barn har tandläkaren, då måste ett barn på cykelutflykt. Summarum är att ett barn är viktigare än alla andra, för de får känna sig skyldiga över dessa måsten som de inte ens vill på. Förutom aktiviteterna. Eftersom barn 6 får roliga saker såfort de måste iväg på nåt. Som de inte rår över. Och aktiviteter väljer barna själva, vi är inte med under själva aktiviteterna, vi agerar taxi! Dottern har valt BORT aktiviteter, det ska inte jämföras med egentid. Summarum är att all den här egentid dottern fått i utbyte mot syskons måsten och sportaktiviteter, måste ges till resten av barnaskaran. Kan jag förklara det bättre?

Med det själviska menar jag att hon går till syskon och säger nåt i stil med att hon är den som är viktigast av alla för nu behövde hon det här pga nåt syskonen gjort eller att pappan bara är hennes just idag och han oxå tycker så eftersom han åkte iväg med henne. Exempelvis. Då har vi fem gråtande barn som undrar varför vi inte älskar dom, så måste vi kalla till familjemöte och efter mötet drar sig dottern undan igen och vi får höra av syskon hur mycket hon hatar oss och hur hon tänker flytta till mamma när hon blir arton.

Sen hur min bonusdottern är eller inte, jämför jag inte med mig själv, utan omvärlden, för ärligt talat vilka 15 åringar väljer bort kompisar. Aldrig hört talas om faktiskt. För jag tycker verkligen att det är så viktigt för barn, även "mina egna", att ha vänner för egen utveckling. Tycker det är beklämmande att vissa föräldrar inte tycker det spelar någon roll, för det gör det! Föräldrar är föräldrar och ska så vara. Vänner är vänner och ska så vara. Barn behöver kompisar och umgänge I EGEN ÅLDER.

Ibland undrar man var världens generationer är på väg.
    Pim35 skrev 2017-04-11 14:15:09 följande:

Det låter verkligen som att ni har mer än ni förmår med alls era barn och att flickan som är 15 år mår dåligt i situationen.

Men vad är det egentligen du vill ha svar på i den här tråden? Att det är nåt fel på flickan? Ska bi komma förbi och säga åt henne att skaffa kompisar och inte klänga så på pappan? Vad är det DU vill med tråden?

Om hon är elak med syskonen - prata om vad det handlar om! Om hon inte har vänner, se om ni kan hjälpa henne! Om hon vill ha och behöver tid med sin pappa låt henne få det!

Vad är ditt problem i det hela? Att hon inte faller in i mallen för hur du tycker att hon borde vara? Du verkar ju inte heller så himla skärpt, så många svar och du bara tuggar om samma sak hela tiden. Tänk på ett nytt sätt så kanske du får nån ny idé om hur flickan kan må bättre i sitt liv.

Ja snacka om att tugga, och vara oskärpt.. Host host.
  • Anonym (tyra)
    Anonym (A-m) skrev 2017-04-11 14:34:15 följande:

Ibland undrar man var världens generationer är på väg.Ja snacka om att tugga, och vara oskärpt.. Host host.

Är du svartsjuk på henne att hon tyr sig mycket till honom, när hon inte har några kompisar?
  • Anonym (A-m)
    Anonym (tyra) skrev 2017-04-11 14:44:18 följande:

Är du svartsjuk på henne att hon tyr sig mycket till honom, när hon inte har några kompisar?

Men herregud vad är det med folk! Läs! På VAD, exakt VAD, ska jag vara svartsjuk på??? Det är snarare så att ni vill ha det till det, för att Ni står er själva närmast! Det är det och ingenting annat ni kan relatera till. Fruktansvärt barnslig diskussion, det är precis som att jag pratar med mina barn. Det kanske just är så, eller hur gammal är du?
Svar på tråden 15 åring väljer bort kompisar?