• Anonym (Ledsen)

Överväger abort 40+ tredje barnet

Har precis fått veta att jag och sambon helt oväntat blivit gravida med vårt tredje barn. Det var rent slarv och en "fullträff" hur man nu väljer att se det. Har två underbara barn på 4 och 2,5 år som vi älskar mer än livet självt. Dock är vi inte inställda på en trea då vi 1. vågar inte riskera att det skulle bli ett barn med ev funktionshinder då en graviditet i såpass hög ålder ju är förankrat med högre risk. 2. Vi känner att vår familjs dynamik är så perfekt den kan vara nu efter att barnen vuxit upp till att utveckla egna individer. 3. Vi orkar och hinner inte just nu. Fördelarna är många men har inte riktigt förlikat oss med dem än.

Behöver åsikter och tankar från olika håll men behöver inga moralkakor eller fanatiker. Det råder faktiskt fri abort som är helt legal.

• Svar på tråden Överväger abort 40+ tredje barnet
  • maengs

Hur tänker du själv kring barnet i magen? Än så länge har du mest pratat om praktiska saker men hur ser du på det nya barnet? Kanske kan det hjälpa dig att komma fram till nåt?

Kram

• Anonym (Samma läge)
    maengs skrev 2017-04-18 09:14:20 följande:

Bara en fundering, hur var det när ni väntade nummer fyra? De här sakerna med större hus och bil brukar ju kunna vara saker man diskuterar innan man planerar nr 4 då man ofta behöver större bil osv. Hur tänkte ni kring det då? Jag tänker att om jag var villig att ställa om mitt liv för nummer fyra så kanske det inte är så svårt att göra det för nummer fem också?

Personligen så tror jag inte att mina barn måste ha egna rum hela livet eller åka på utomlandssemestrar, jag har valt att vara hemma med dem vilket innebär en tajt ekonomi men jag tycker oavsett om det beror på att man får ett syskon till eller om det beror på andra saker, så måste det inte vara dåligt för barn att dela rum eller kanske inte alltid kunna åka på fina semestrar. Det finns många barn som inte har allt det där men ärligt talat tror jag sällan det är det viktigaste för barnen och om det är det i vissa åldrar så kanske man kan lösa det just då. Men jag förstår hur du menar med att man vill räcka till osv, samtidigt så känner jag att i början förstod man inte hur man skulle räcka till för ett barn sen fattade man inte hur det skulle bara möjligt att ha två och folk som har fler verkar tycka att det liksom löser sig.

En flytt kan vara jobbig, vi flyttade för snart ett år sen pga andra orsaker och det var riktigt tufft för vår femåring men nu har hon nya kompisar. Men behöver ni verkligen flytta om de små barnen delar rum? Då hinner väl nästan någon av de stora flytta hemifrån innan de små är i verkligt behov av eget rum? Och det kan ju hända att ni ändå måste flytta av andra orsaker någon gång, så jag skulle inte fatta mitt beslut utifrån flytt men jag fattar att det är en stor grej.

Vet inte om jag hjälper eller gör dig mer förvirrad, jag vet bara att om det gällde mig själv och jag hoppade fram tio år och såg mig själv med det nya barn som jag i såna fall var gravid med så tror jag att jag skulle tycka att det varit värt det och om jag istället hoppade fram tio år och såg mig själv utan detta barn så skulle jag känna att jag missat så mycket. Och ju mer jag skriver till dig desto mer kan jag inte låta bli att tänka på att nåt liksom startat och att det inte bara är du och din familj som riskerar att gå miste om nåt utan just det där lilla i din mage också går miste om mycket, men jag vet att det är väldigt "osvenskt" att tänka så.

Kram

Du har inte ens läst vad jag skrivit inledningsvis! Du har hakat upp dig på hur jag tänker kring det praktiska! Men du ska få hela min situation. Jag har 4 välplanerade barn 11,10,7 år och en snart 2 åring. Dom första 4 är föddes under 4 år. Därefter valde vi att skaffa en till. Jag har haft kopparsprial som ska vara ett nästan 100% skydd. Det är väl bara total avhållsamhet som är ett säkert skydd. Och ja vi köpte hus och byte bil när vi fick vår planerade nr 4:A. Jag har kräkts till v 20 i samtliga graviditeter, så man förlorar en stor del av tiden med ens barn när man är gravid och mår dåligt. Och jag har haft en ekonomisk möjlighet att kunna ha det bra med resor, göra det jag vill med mina barn därav att jag valde att skaffa 4 stycken. Jag skaffar inte barn för jag inte har råd med dom eller för att jag slarvat till mig dom. Och mina barn trivs och har levt i samma område hela sitt liv och har alla sina sociala kontakter och sitt liv här så flytt är inte aktuellt. Du kanske ser ålderskillnaden så dela rum kan ju bli lite speciellt ???? 11-10 åringen funkar men ska 7 åringen dela med 2 åringen som vaknar 5 gånger per natt? Alltså man måste vara både praktisk och tänka noga när man skaffar barn. Nu har detta hänt och jag vet som sagt inte hur jag ska göra men det bort väl förjävligt egoistiskt att utgå enbart från mina känslor i detta ? Vi är en familj 6 personer idag lagom stor att rodda. Vi bor inte på Landet i en håla vi bor 1 mil från centrala Sthlm. Det kostar oss att leva, bo. Och du att jag tänker väldigt svenskt ??? Känner dom många kärnfamiljer med 4 barn som är svenskar ? Jag tror inte vi tänker lika alls men jag är helt säker på att alla som blir gravida kanske skulle dra ett varv i hjärnan innan dom skaffar barnet om det nu var oplanerat och sen blir blir det ändå inte värdefullt liv. Jag vill gärna att mina älsta barn ska kunna flytta hemifrån det kostar 240000 idag för en 1:A på 30 kvm där vi bor. Det kommer med största sannolikhet bli vi som betalar för deras boende. Jag växte upp med många syskon under omständighet och en dålig ekonomi så jag förbannat glad att mina barn fått möjligheter att se välden, fått göra grejer som aktiviter och bio osv som deras andra kompisar får som bara har 1 syskon. Du kan tycka att jag är ytlig varsågod. Men livet har fler sidor än svart och vitt.
  • Anonym (Större familj)

I höstas var vi i liknande sits. 4 barn och fick + med nr 5. Mannen såg enbart negativt och att vi inte har plats mm. Men vi beslutade oss ändå för att behålla och beta av problem när de kom. Tyvärr förlorade vi senare det barnet. Och nu är längtan efter en liten stor så vi jobbar på ett barn till. Äldsta är 17 och yngsta 2 år. Vi ska bygga om ett rum så de kan få eget utrymme sen. Vill man behålla och välkomna en ny familjemedlem så går problem att lösa

• Anonym (Samma läge)
    Anonym (Större familj) skrev 2017-04-18 10:50:19 följande:

I höstas var vi i liknande sits. 4 barn och fick + med nr 5. Mannen såg enbart negativt och att vi inte har plats mm. Men vi beslutade oss ändå för att behålla och beta av problem när de kom. Tyvärr förlorade vi senare det barnet. Och nu är längtan efter en liten stor så vi jobbar på ett barn till. Äldsta är 17 och yngsta 2 år. Vi ska bygga om ett rum så de kan få eget utrymme sen. Vill man behålla och välkomna en ny familjemedlem så går problem att lösa

Jobbigt, beklagar. Jag tror att allt går att lösa, men det går oxå att lösa innan man har ett problem framför sig. Du har äldre barn än mig. En 17 åring klarar sig bra själv. En 11 åring min älsta behöver fortfarande en hjälp med planering, läxor och skjuts till och från aktiviter. Hoppas ni får er bebis snart <3
  • Anonym (Större familj)
    Anonym (Samma läge) skrev 2017-04-18 10:55:36 följande:

Jobbigt, beklagar. Jag tror att allt går att lösa, men det går oxå att lösa innan man har ett problem framför sig. Du har äldre barn än mig. En 17 åring klarar sig bra själv. En 11 åring min älsta behöver fortfarande en hjälp med planering, läxor och skjuts till och från aktiviter. Hoppas ni får er bebis snart <3

De andra är 10 och 4 år så krävs en del där + 2 åringen nu är vi inte mycket för att resa så den biten är inget problem men andra saker har vi lagt på is för barnens skull. Lever vi och har hälsan när de är vuxna så har vi all tid i världen egentligen till våra intressen mm. Om inte så är jag bara glad och tacksam för möjligheten att ge barnen liv och möjligheter till att få leva som de vill sen men det är min inställning till saker och ting

Hoppas iaf att ni kommer fram till en lösning som passar er familj bäst <3
  • Anonym (Samma läge)
    Anonym (Större familj) skrev 2017-04-18 11:01:45 följande:
    De andra är 10 och 4 år så krävs en del där + 2 åringen nu är vi inte mycket för att resa så den biten är inget problem men andra saker har vi lagt på is för barnens skull. Lever vi och har hälsan när de är vuxna så har vi all tid i världen egentligen till våra intressen mm. Om inte så är jag bara glad och tacksam för möjligheten att ge barnen liv och möjligheter till att få leva som de vill sen men det är min inställning till saker och ting

Hoppas iaf att ni kommer fram till en lösning som passar er familj bäst <3
    Ja då har du nästan samma läge som mig i ålder. Lite jobbigare låter det som, med tonåring oxå :) ja jag hoppas oxå att beslutet snart ska landa och kännas bra. Vi får se. Blir det en femma så blir det. Blir det inte så har jag fyra fina friska barn. Ta hand om dig!
  • nonameleft

Personligen tror jag att om man man ställer sig själv frågan ifall man verkligen vill ha ett barn eller ej så är det naturliga svaret nej. Hade du verkligen velat det här hade du förmodligen inte ens övervägt abort eller sett alla hinder/svårigheter med ett till barn. 

Men jag kan ju ha fel Flört

Lycka till hur det än blir!

• Anonym (Samma läge)
    nonameleft skrev 2017-04-18 11:28:02 följande:

Personligen tror jag att om man man ställer sig själv frågan ifall man verkligen vill ha ett barn eller ej så är det naturliga svaret nej. Hade du verkligen velat det här hade du förmodligen inte ens övervägt abort eller sett alla hinder/svårigheter med ett till barn. 

Men jag kan ju ha fel Flört

Lycka till hur det än blir!

Eller om man har kopparspiral det verkar oxå dumt om man vill ha ett barn. Så mina tankar kan ju inte vara helt ologiska eftersom jag hade skydd och det kom från ingenstans.
  • maengs

Jag menade inte att vara oförskämd eller nåt. Jag förstod det som att ni hade de rum ni behövde nu och då tänkte jag att den nya bebisen och 2-åringen kunde dela sen när de blir större men det var bara en tanke, jag vet ju inte exakt hur många rum ni har eller hur ni bor osv.

Det med osvenskt var väl kanske dåligt formulerat, jag menade bara att det kanske inte är så många i Sverige som skulle säga som jag, att ett barn i magen går miste om nåt vid en abort, för man tänker att inget liksom börjat än. Därför frågade jag också vad du själv tänkte, för om man känner att det är ens barn därinne då tycker inte jag att man är självisk som prioriterar att behålla barnet även om det kräver uppoffringar från familjen. Då tillhör det ju redan familjen liksom och då hjälps man åt och löser eventuella problem så gott det går. Jag vet ex personligen att jag skulle må sämre av en abort för jag skulle tänka att det var mitt barn. Och jag skulle aldrig känna mig självisk om jag behöll en oplanerad bebis. Men en annan person kanske inte skulle känna på samma sätt om hon har en annan uppfattning om barnet.

• nonameleft
    Anonym (Samma läge) skrev 2017-04-18 15:29:39 följande:
    Eller om man har kopparspiral det verkar oxå dumt om man vill ha ett barn. Så mina tankar kan ju inte vara helt ologiska eftersom jag hade skydd och det kom från ingenstans.
    Precis. Har ju inget vetenskapligt bevis för att det är så men rent intutivt tror jag att om man verkligen vill ha ett barn så känner man det i samma stund som man får redan på graviditeten. Man behöver liksom inte fundera så mycket.
  • Anonym (Samma läge)
    maengs skrev 2017-04-18 15:41:15 följande:

Jag menade inte att vara oförskämd eller nåt. Jag förstod det som att ni hade de rum ni behövde nu och då tänkte jag att den nya bebisen och 2-åringen kunde dela sen när de blir större men det var bara en tanke, jag vet ju inte exakt hur många rum ni har eller hur ni bor osv.

Det med osvenskt var väl kanske dåligt formulerat, jag menade bara att det kanske inte är så många i Sverige som skulle säga som jag, att ett barn i magen går miste om nåt vid en abort, för man tänker att inget liksom börjat än. Därför frågade jag också vad du själv tänkte, för om man känner att det är ens barn därinne då tycker inte jag att man är självisk som prioriterar att behålla barnet även om det kräver uppoffringar från familjen. Då tillhör det ju redan familjen liksom och då hjälps man åt och löser eventuella problem så gott det går. Jag vet ex personligen att jag skulle må sämre av en abort för jag skulle tänka att det var mitt barn. Och jag skulle aldrig känna mig självisk om jag behöll en oplanerad bebis. Men en annan person kanske inte skulle känna på samma sätt om hon har en annan uppfattning om barnet.

Efter 4 fullbordade graviditeter. Så är väl ändå V 4 ganska drastisk att kalla liv? Det är ett embro du har skapat hgc hormon i din kropp, mycket mer än så är inte hänt då. Men embryot har varken hjärna eller hjärta. Det känns som det som redan finns i ens liv som lever dagligen i mitt hem och liv naturligtvis ska prioriteras! Det vore väl för hemskt annars om alla skaffade barn vi en oplanerad graviditet. Barn är det bästa och finaste som finns och jag är helt säker på att barn är det finast man kan ge ett barn. Men om det är av begränsningar resten av livet så får barnen betala priset. Hur vida man tror på ett liv för hjärtat slår eller efter att hjärtat slutat slå?
  • maengs

Hjärtat börjar slå vid ca 5 veckor, så då har kanske inte hjärtat på ditt barn börjat slå än om du är i v 4. Men allt finns ju redan där för att bli precis den varelse man sen får upp på sitt bröst på förlossningen, allt den behöver är tid och näring för att växa till. Jag har alltid sett mina barn som lika mycket mina barn både i magen och utanför men ok vi tänker olika.

Du är orolig att ni inte ska räcka till för barnen, att familjen ska få göra uppoffringar osv Känner du att det finns några anledningar till att behålla barnet?

• Anonym (Ledsen)

Oj, oj! Här hade det hänt massor. Vi har haft en smärre kris här i familjen. Sambon gick in i väggen och vsr tvungen att kontakta vården (OT) . Jag hade varit ordentligt sjuk (över 40 graders feber) i samband med att jag började få bruna flytningar och detta fortsatte sen med fullbordat missfall. Det var en sorg ärligt talat men har inte riktigt haft tid att sörja med tanke på allt annat trassel i familjen.

• Anonym (2+1?)

Beklagar TS, hoppas ni båda mår bättre snart.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (2+1?) skrev 2017-05-01 18:20:09 följande:

Beklagar TS, hoppas ni båda mår bättre snart.

Tack<3
  • Anonym (Du vet bäst)

Jag anser inte detta är ett barn. Lika mycket som jag inte anser en spermie vara ett barn. Därför skulle en abort inte påverka mig ur den vinkeln.

Men frågan är om du kommer ångra dig om några år OM du gör abort nu. Svaret på den frågan skulle räcka till ett beslut för min del. Lycka till hur det än går ????

Svar på tråden Överväger abort 40+ tredje barnet