• Gostosa

Kan ni hjälpa mig.?

Hej!

Jag har en son på 6 år som går i F klass. En lång historia kort. Min son har med största sannolikhet ADHD. Vi väntar på utredning av BUP men som ni säkert vet tar det en EVIGHET! Redan första veckan så personalen att han inte orkar eller klarar av långa dagar i skolan. Han blir helt slut i huvudet och svarar då genom att öka sin energi, bli mer stressig, mer högljudd ja allt som han redan har problem med förstärks då. Jag har fått hämta honom redan 14.00 vilket har funkat för jag är föräldrarledig. Jag ska börja jobba heltid om två veckor vilket innebär att dom kommer vara på dagis till 17.15. Skolan ser förskräckta ut. Jag kan bara gå ner till 90% då jag är ensamstående med mina barn.

Överläkaren på BUP sa att får han en diagnos kan jag ansöka om ersättning via försäkringskassan då kan jag gå ner i tjänst utan att förlora pengar. Hon är dock tjänstledig så jag kan inte fråga henne. Är det något ni känner till? Kan någon berätta för mig mer om detta och hur jag i så fall söker.? Han har inte fått en diagnos än!

Tack

• Svar på tråden Kan ni hjälpa mig.?
  • Anonym (Hej)

Se om du kan få sonen sjukskriven på deltid. Alltså intyg på att han inte kan vistas på fritids. Då kan du ju vabba. Det tror jag är bättre för din ekonomi. Kolla med FK om det skulle funka.

Vårdbidrag ersätter det merarbete du har med sonen jämfört med barn utan problem. Det är INTE en ersättning för inkomstbortfall. Du kan som mest få ca 8000 kr/mån före skatt i vårdbidrag men det krävs omfattande problem för att få det. Du har heller ingen automatisk rätt att gå ner i arbetstid bara för att du får vårdbidrag.

Det brukar finnas kurator knutna till bup eller Hab som kan hjälpa dig med dessa frågor.

• Gostosa

Vilket bra svar! Jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna gå att sjukskriva ett barn. BUP är LÅNGSAMA men har gjort allt som jag har bett om., tror inte att en sjukskrivning skulle vara ett problem. Om det är möjligt och att jag kan får ersättning från FK är alla problem lösta. Jag ska ta tag i detta imorgon ????

Tusen tack för att du tog dig tid att svara. ?

• Anonym (A)

Varför skulle han ha ADHD?

• Anonym (Hej)
    Gostosa skrev 2017-04-02 11:01:39 följande:

Vilket bra svar! Jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna gå att sjukskriva ett barn. BUP är LÅNGSAMA men har gjort allt som jag har bett om., tror inte att en sjukskrivning skulle vara ett problem. Om det är möjligt och att jag kan får ersättning från FK är alla problem lösta. Jag ska ta tag i detta imorgon ????

Tusen tack för att du tog dig tid att svara. ?

Jag kan ju inte lova att det funkar, men vet andra föräldrar vars barn är sjukskriva delvis för de inte klarar fritids trots anpassningar. Hoppas det går att ordna för er också.
Svar på tråden Kan ni hjälpa mig.?