• JohannaK94

stackars lilla styvson..

Nej jag är inte en av styvmammorna som hatar sina styvbarn är bara väldigt trött på att de är synd om han konstant.

Till saken..
    Min dotter har tjatat och tjatat om att hon så gärna vill ha en studsmatta. Jag har nu hittat en som jag tänkte köpa.
    Säger de till sambon och han blir sur och tycker de är elakt att kasta de i ansiktet på hans son som precis brutit benet och inte kan hoppa på flera veckor.

Detta resulterar i att jag blir tjurig då jag tycker att han resonerar helt fel då min dotter inte ska behöva lida och avstå från att göra saker för att hans son inte kan just nu. Blir så trött..

Är de han som är korkad att säga så eller vad tycker ni? Jag kommer att köpa denna studsmatta oavsett vad han tycker.

• Svar på tråden stackars lilla styvson..
  • Regndamen

Du borde nog lämna mannen. Jag utgår från att det inte är hans dotter, då hade han betett sig annorlunda kan jag tycka.

• Valkyria75

Givetvis väntar du med att köpa studsmattan. Det har ju inget med vilket sorts barn (styv eller bio) det gäller, det är ju inte så snällt att köpa en studsmatta PRECIS när ett barn i familjen brutit benet. Vänta tills båda kan hoppa och glädjas tillsammans!

• Froken Lokens

Du inser att du jänta ut dig själv, pojken och din familj fullt synligt på nätet för vem som helst att se? Krävs inte mycket för att någon ska känna igen dig iom att du har ditt foto som avatar.

• Froken Lokens
    Froken Lokens skrev 2017-04-02 15:30:59 följande:

Du inser att du jänta ut dig själv, pojken och din familj fullt synligt på nätet för vem som helst att se? Krävs inte mycket för att någon ska känna igen dig iom att du har ditt foto som avatar.

*hängt ut inte jänta ut
  • Maddi

Hur gammal är barnen? Han pojke f.ö någon funktionsnedsättning, t ex autism, som gör det mer avancerat?

Sen funderar jag om du kom på att köpa en studsmatta nu eller om du tänkt att du ska göra det länge?

Personligen tycker jag att om pojken är äldre och normalbegåvad så borde han ju förstå. Är han däremot 6 år så känns det elakt att köpa studsmattan nu när han inte kan hoppa.

• lammet

Men så tramsigt, så för att min dotter brutit armen (3 dagar sen) så ska inte vi ta fram studsmattan nästa helg som vi planerat? Är ju samma sak. Han får ju hoppa när han är läkt.

• Trystlur

Köp studsmattan, men bara om den är till båda barnen. Sen MÅSTE du och sin man/sambo komma överens hur ert familjeliv ska se ut. Som du beskriver det förstör ni barnens möjlighet till en god relation. Om de ska ha en chans att skapa en syskonlik relation måste ni föräldrar få bort konkurrenssituationen barnen emellan. Barn som måste kämpa för uppmärksamhet i samma familj har visat sig få dålig självkänsla och dålig relation till varandra långt in i vuxenlivet.

Syskon med dålig relation som vuxna har ofta upplevt som barn att de konkurrerar om föräldrarnas uppmärksamhet och kärlek.

Ni har nu barn tillsammans - även om de inte är gemensamma - och måste komma överens om hur de ska uppfostras.

• pigglet

Studsmatta till ETT av barnen i familjen?

Tror ni kommer få stora problem med det där synsättet. Det handlar om så mycket mer än tidpunkt för inköp av en studsmatta. "Mitt barn och andras ungar".

Så studsmattan är till din dotter, jaha. Hur blir det sedan när pojkens ben har läkt? När har han rätt att använda studsmattan? Kommer dottern ha förtur och han får hoppa ibland när den är ledig? Om han hoppar och dottern  kommer, ska han sluta? Om dotterns kompisar kommer?
    Ska ni köpa en till studsmatta sedan, när konflikterna blir för jobbiga? Så även pojken får en egen?

• fluu
    JohannaK94 skrev 2017-04-02 12:48:20 följande:
    Jo de är vi men börjar bli lite trött på att den pojken ska få som han vill hela tiden och att min dotter bortprioriteras hela tiden pga att han måste få vara centrum hela tiden annars tar de hus i helvete så ja denna studsmatta köper jag för min dotter för att hon ska få känna sig lite glad för en gångs skull.
    Du bäddar inte direkt för en god syskonrelation.... "För en gångs skull" - den inställningen kommer att smitta av sig på din dotter...
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Brumma

Ja, jag tycker du resonerar fel. Man köper inte en studsmatta när ena barnet precis brutit benet.. om inte barnet är typ 14 så det går att förklara men ditt sätt att skriva "lilla styvson" ger mig känslan av att han är betydligt yngre än så.

Och nej, jag anser inte att man måste skjuta upp allt och rätta sig efter en person hela tiden, men LITE hänsyn o förståelse bör man kanske ha..

• nevermind

Hade aldrig orkat leva med någon som skämmer bort sina barn så. Har ingen respekt för såna människor.

• nevermind
    JohannaK94 skrev 2017-04-02 12:48:20 följande:
    Jo de är vi men börjar bli lite trött på att den pojken ska få som han vill hela tiden och att min dotter bortprioriteras hela tiden pga att han måste få vara centrum hela tiden annars tar de hus i helvete så ja denna studsmatta köper jag för min dotter för att hon ska få känna sig lite glad för en gångs skull.
    Do it!
Svar på tråden stackars lilla styvson..