Filliou skrev 2017-04-26 13:58:28 följande:
Hin skriver tydligt att hon inte vill ha med bonusbarnet: Känner mig elak men jag vill inte ha med mitt bonusbarn på våran resa till Hawaii. Vi ska åka i höst och bonusen som inte vill bo hos oss är här en 2-4 dagar i månaden, bor hos sin mamma ,jobbar 70% och vi betalar så klart underhåll för bonusen. (17år)
Nånstans vet hon att man inte utesluter ett barn i familjen: Men så klart måste jag ju fråga om bonusen vill med då denna är ett barn.
Styvmamman får det att handla om pengar för att han inte bor där (varför gör han inte det, det får vi inte veta): Jag sa att om bonusen vill med så får den betala själv sin resa då den inte bor här och förra resan vi betalade för bonusen dock bara 3000kr nu blir det betydligt dyrare följde den inte med på.
Bonusens mamma vet förmodligen en hel del om bonusens känslor kring detta med resan, samhörighet och familjesammanhållning och sagt ifrån om detta: Nu har bonusens mamma blivit skit sur och undrar varför den ska betala själv och ställt till med ett väldigt liv, så det slutade med att pappan sa att han vill att bonusen följer med och han betalar resan.
Styvmammans egna barn är såklart självskrivna i familjen, de är ju bonusar till mannen, men de räknas ändå som mer värda. De får också bestämma vilka i familjen som ska få vara med och inte. Sanktionerad mobbing från både vuxna och barn: Jag har 2 barn som bor här varannan vecka (dom vill inte häller att bonusen ska med) och så har vi två tillsammans.
Styvmamman kan tänka sig att ha med bonusbarnet att göra om han betalar för sig. Något som inte förväntas av de andra barnen som ska delta: Det hade känts bättre om bonusen eller mamman betalat hans resa,
Styvmamman vill tom ha hjälp att ens vilja ha bonusen med på resan, för egentligen vill hon inte det oavsett vad han betalar eller inte: kan någon säga hur jag ska tänka för att vilja ha med bonusen eller finns det något bidrag att få när man betalar underhåll ?
Vad bonusens pappa tycker om att hans ena barn utesluts ur gemenskapen framgår ju inte, eller jo, han vill ju att barnet ska med och vill betala för sitt barns andel. Dock passar inte det heller nya fruns agenda då hon hellre ser att bonusen utesluts och inte räknas i familjen.
Ja, hon gillar inte sin bonus, vilket är tragiskt, men det finns ändå två stora skillnader:
1. Bonusen har jobb och inkomst
2. Bonusen sket i att följa med på den förra resan de skulle ha gjort tillsammans, vilket gjorde att de fick betala hans biljett i onödan - 3000kr. Hon har alltså god anledning att oroa sig för att bonusen ska skita i det igen, och den här gången handlar det om mycket mer pengar.