• Spegelbilden

Erfarenhet av Blackevägens förskola i Göteborg?

Har idag fått placeringsbeslut på förskola och fick ingen av mina önskade alternativ utan fick en som heter Blackevägen 3. Googlar och får upp  en tidigre tråd här på fl där tre personer har dåliga erfarenheter. Dock var tråden nu tre år gammal. Någon som har erfarenhet? 

• Svar på tråden Erfarenhet av Blackevägens förskola i Göteborg?
  • Hilda07

Undrar hur det gått för Ts? Vi har också blivid erbjuden plats på blackevägens förskola i augusti och vet inte om jag vågar tacka ja. Detta var nämligen inte med som alternativ på det vi sökt. Ska ringa på måndag och höra hur köerna ser ut på de vi faktiskt sökt till.. men berätta gärna hur det gått och vad du tycker.

• Bestemor
    Hilda07 skrev 2017-05-27 18:23:56 följande:

Undrar hur det gått för Ts? Vi har också blivid erbjuden plats på blackevägens förskola i augusti och vet inte om jag vågar tacka ja. Detta var nämligen inte med som alternativ på det vi sökt. Ska ringa på måndag och höra hur köerna ser ut på de vi faktiskt sökt till.. men berätta gärna hur det gått och vad du tycker.

Blackevägen är ett bra dagis.

Förra sommaren vet jag att flera mammor satt kvar i den allmäna lekplatsen efter de hämtat sina barn, den som ligger precis bredvid. Kanske de gör det även i år.

Är du orolig så kan du ju prata med några mammor och höra vad de tycker om dagiset. Vid 14-tiden och ett tag framåt satt de där och pratade medans barnen lekte.
  • Spegelbilden

Vi håller på att skola in och jag är inte imponerad! Ska försöka hitta en lösning som gör att jag slipper ha henne där. Har fått mitt första alternativ från augusti och ska bara ha henne på Blackevägens i ca en månad, men har ingen lust att lämna henne där ens under så kort tid. Det är en annan förälder som också håller på att skola in och hon har samma intryck som mig, alltså att det inte är bra. Några av sakerna jag reagerar på...

*Personalen känns oangagerade och hälsar knappt när man kommer.
    *Personalen tar inget initiativ till att försöka lära känna mitt barn, utan håller sig nästan hela tiden på avstånd vilket gör det svårt för barnet att lära känna personalen och känna trygghet med dem. 
    *Personalen låter barnen grina utan att de tröstar dem. Vid flera tillfällen har jag och den andre föräldern som skolar in, försökt att trösta gråtande barn då personalen många gånger inte tröstar dem. 
    *Vid maten lämnar personalen barnen själva vid upprepade tillfällen utan att säga till någon annan personal att ha extra koll. Ett barn skulle kunna sätta i halsen och dö under de minuter som personalen lämnar barnen oövervakade att äta själv. 
    *Personalen verkar ha dålig koll på hur inskolningen ska göras och kan inte ge klara besked. 
    Totalt sett så känns det inte alls bra, och som sagt så håller den andra föräldern som skolar in, med mig, så det är inte bara jag.
  • Hilda07

Tack för ditt svar. Fy vad jobbigt att det är så! Tur ni fått en annan plats. Jag ringde idag och hörde igen hur det såg ut för oss och vi har plats nr 5 till ett av våra önskemål och enligt henne finns ingen chans till plats i höst så hon rekommenderade oss att tacka ja till blackevägen. Jag har sån ångest! Vill inte! Men hur sjutton ska man göra om det kanske dröjer till januari kanske innan plats blir ledigt någon annan stans. Vet varken ut eller in.

• Spegelbilden
    Hilda07 skrev 2017-05-30 20:01:04 följande:

Tack för ditt svar. Fy vad jobbigt att det är så! Tur ni fått en annan plats. Jag ringde idag och hörde igen hur det såg ut för oss och vi har plats nr 5 till ett av våra önskemål och enligt henne finns ingen chans till plats i höst så hon rekommenderade oss att tacka ja till blackevägen. Jag har sån ångest! Vill inte! Men hur sjutton ska man göra om det kanske dröjer till januari kanske innan plats blir ledigt någon annan stans. Vet varken ut eller in.

Ja, vi är så glada att vi har fått ett annat alternativ som jag tror är mycket bättre.Förstår din panik. Det är hemskt att tänka på att behöva lämna det värdefullaste man har till ett ställe man inte litar på. Innan jag fick det alternativ som vi kommer byta till så googlade jag en del på alternativ och hittade en del föräldrakooperativ i området. Det kanske kan vara en idé? Sen vad det gäller Blackevägen så kanske du har tur och hamnar på den andra avdelningen, den verkar (iaf under lunchen) vara lugnare.
  • Hilda07

Ja vi ska börja titta på kooperativ med. Junibacken tipsade handläggaren om men vet inte om den är bra. Man känner sig så utelämnad! Man vet ju inget mer än det man kan googla sig till. Vi har nog bestämt oss för att chansa att säga nej till platsen och hoppas nåt dyker upp.

• Spegelbilden
    Hilda07 skrev 2017-05-30 21:31:34 följande:

Ja vi ska börja titta på kooperativ med. Junibacken tipsade handläggaren om men vet inte om den är bra. Man känner sig så utelämnad! Man vet ju inget mer än det man kan googla sig till. Vi har nog bestämt oss för att chansa att säga nej till platsen och hoppas nåt dyker upp.

Vet att när jag googlade föräldrakooperativ så fick jag upp alternativ som jag inte tror fanns med i enhetskatalogen, så förlita dig inte helt på den. Kommer ihåg att det stod på en av dem att de hade platser kvar till hösten, men det var nog ca en månad sen nu, men värt att kolla upp.

Innan vi visste att vi hade fått plats på en av de förskolor vi sökt till utan bara visste om Blackevägen, så övervägde vi att flytta från Göteborg så att vår dotter skulle få gå i en bättre förskola, men det var ju bra att vi slapp det. Helt galet egentligen att det ska behöva gå så långt för att bristen på platser är så stor. Det kan väl knappast vara en surprice att det har flyttat in sjukt mycket folk till hisingen de senaste åren, vilket gör att de borde kunnat förutse att det skulle behövas många fler förskolor. 
  • Bestemor
    Spegelbilden skrev 2017-05-30 15:25:25 följande:

Vi håller på att skola in och jag är inte imponerad! Ska försöka hitta en lösning som gör att jag slipper ha henne där. Har fått mitt första alternativ från augusti och ska bara ha henne på Blackevägens i ca en månad, men har ingen lust att lämna henne där ens under så kort tid. Det är en annan förälder som också håller på att skola in och hon har samma intryck som mig, alltså att det inte är bra. Några av sakerna jag reagerar på...

*Personalen känns oangagerade och hälsar knappt när man kommer.

*Personalen tar inget initiativ till att försöka lära känna mitt barn, utan håller sig nästan hela tiden på avstånd vilket gör det svårt för barnet att lära känna personalen och känna trygghet med dem. 

*Personalen låter barnen grina utan att de tröstar dem. Vid flera tillfällen har jag och den andre föräldern som skolar in, försökt att trösta gråtande barn då personalen många gånger inte tröstar dem. 

*Vid maten lämnar personalen barnen själva vid upprepade tillfällen utan att säga till någon annan personal att ha extra koll. Ett barn skulle kunna sätta i halsen och dö under de minuter som personalen lämnar barnen oövervakade att äta själv. 

*Personalen verkar ha dålig koll på hur inskolningen ska göras och kan inte ge klara besked. 

Totalt sett så känns det inte alls bra, och som sagt så håller den andra föräldern som skolar in, med mig, så det är inte bara jag.

Har du pratat med Monica om hur situationen är på avdelningen? Det är ju hennes jobb att personalen gör det de utbildat sig för.

Är det utbildade pedagoger på avdelningen?
  • Spegelbilden
    Bestemor skrev 2017-05-31 10:33:22 följande:
    Har du pratat med Monica om hur situationen är på avdelningen? Det är ju hennes jobb att personalen gör det de utbildat sig för.

Är det utbildade pedagoger på avdelningen?
    Vem är Monica? Jag tror att en eller två av dem är utbildade. Idag var det lite bättre. Nästan så jag tror att någon av dem läst vad jag skrev igår för idag fick vi ett mycket trevligare välkomnande och de kändes mer angelägna om att jag skulle vara nöjd. Sen tycker jag dock att de är dåliga på att inkludera mitt barn, som att hon idag fick sätta sig och måla när alla andra var klara och redan hade lämnat pysselrummet. Inte helt okej tycker jag.
  • Bestemor
    Spegelbilden skrev 2017-05-31 11:46:28 följande:

Vem är Monica? Jag tror att en eller två av dem är utbildade. Idag var det lite bättre. Nästan så jag tror att någon av dem läst vad jag skrev igår för idag fick vi ett mycket trevligare välkomnande och de kändes mer angelägna om att jag skulle vara nöjd. Sen tycker jag dock att de är dåliga på att inkludera mitt barn, som att hon idag fick sätta sig och måla när alla andra var klara och redan hade lämnat pysselrummet. Inte helt okej tycker jag.

Monica är förskolechefen. Ring henne och tala om hur du och barnet bemöts.
  • Spegelbilden
    Bestemor skrev 2017-05-31 12:43:58 följande:
    Monica är förskolechefen. Ring henne och tala om hur du och barnet bemöts.
    Ah, okej. Hon jobbar inte kvar. Nu är det någon som heter Rialda Hafizovic. Jag mailade administrationen igår, men har inte fått svar än. Om det blir bättre så känner jag inget behov av att ta det till förskolechefen, så jag avvaktar lite med det och ser hur det känns om ett par dagar.
  • Bestemor
    Spegelbilden skrev 2017-05-31 13:17:07 följande:

Ah, okej. Hon jobbar inte kvar. Nu är det någon som heter Rialda Hafizovic. Jag mailade administrationen igår, men har inte fått svar än. Om det blir bättre så känner jag inget behov av att ta det till förskolechefen, så jag avvaktar lite med det och ser hur det känns om ett par dagar.

Det kanske bara känns svårt i början.

Prata med de andra föräldrarna. Många hämtar 14.00, prata och se vad de säger.

Lycka till
  • Spegelbilden

Tänkte uppdatera lite hur det gått. Vi gick i ca 2 månader på Blackevägen och jag var inte nöjd! Nu har vi bytt till Lantmätaregatans förskola och det är sån jäkla skillnad! Känns så otroligt bra att ha fått en sån underbar förskola. Pedagogerna är superbra både gentmot mig som förälder och mitt barn. Nu under inskolningen så skickar de på eget initiativ sms med bilder på min dotter och uppdatering hur det går. Hon har fått en "egen" pedagog under inskolningen som håller sig nära henne så att hon har en anknytningsperson. De andra pedagogerna tar sig såklart också tid till henne. Varje morgon så möts man av ett positivt och glatt bemötande. Min dotter stortrivs! På Blackevägen vägrade hon släppa mig när jag skulle gå och jag fick typ benda loss henne och när jag kom och hämtade då släppte hon allt hon höll på med och sprang mot mig och började direkt peka mot dörren för att berätta att hon ville gå. På Lantmätaregatan så vinkar hon bara glatt när jag säger att jag ska gå och när jag har hämtat så vill hon vara kvar och leka, även om hon såklart verkar glad att se mig också. Känns som en otrolig lättnad att vi tillslut fick en bra förskola som vi trivs med och där jag inte behöver känna ångest för att jag lämnar henne. 

• Spegelbilden

Hur har det gått för er Hilda? Antar att ni har/håller på att skola in nu? Trivs ni?
  • Hilda07

Vad skönt att ni fått en så bra förskola! Vi tackade nej till blackevägen och hade tur att få på taklöksvägens förskola där stora dottern gick när hon var liten. Vi ska skola in i september och hoppas det blir bra.

• Szohauyt

Vissa påståenden om Blackevägens förskola är rent förtal! Praktikanten som påtalat att en pojke gick med bajsblöja i två timmar har rena sakfel i sina påståenden då denna praktikant uppenbarligen inte verkar haft insikt i verksamheten. Jag ger er alla föräldrar rådet att besöka förskolan ni fått plats på och efter erat eget intryck se om ni vill ha era barn där! Man är faktiskt inte tvungen.

/ Betraktare

• Spegelbilden
    Szohauyt skrev 2017-08-18 22:06:02 följande:

Vissa påståenden om Blackevägens förskola är rent förtal! Praktikanten som påtalat att en pojke gick med bajsblöja i två timmar har rena sakfel i sina påståenden då denna praktikant uppenbarligen inte verkar haft insikt i verksamheten. Jag ger er alla föräldrar rådet att besöka förskolan ni fått plats på och efter erat eget intryck se om ni vill ha era barn där! Man är faktiskt inte tvungen.

/ Betraktare

Det finns alltid två sidor av samma mynt och vi hade iaf inget problem med just blöjdelen på Blackevägen. Håller helt med om att man ska besöka förskolan man fått plats på för att bilda sig en egen uppfattning. Ibland kan ju bilden som beskrivs av andra inte alls stämma överens med den bilden man själv får. Dock är min åsikt att jag inte var nöjd med Blackevägen, men det betyder ju inte att andra inte är det. Under tiden vi var där så var det en annan förälder som skulle skola in sitt andra barn där till hösten och hon måste ju antagligen varit nöjd för annars skulle hon ju inte valt samma förskola till sitt andra barn, men för min del (speciellt nu när jag sett hur det faktiskt kan vara på andra förskolor) så är jag väldigt nöjd med att slippa ha mitt barn på Blackevägen. 
  • Spegelbilden
    Hilda07 skrev 2017-08-18 15:39:03 följande:

Vad skönt att ni fått en så bra förskola! Vi tackade nej till blackevägen och hade tur att få på taklöksvägens förskola där stora dottern gick när hon var liten. Vi ska skola in i september och hoppas det blir bra.

Va härligt för er att ni lyckades få en förskola som ni vet är bra!
Svar på tråden Erfarenhet av Blackevägens förskola i Göteborg?