• C.J

Ångrar köpet av omplaceringshund

Hej!

Jag köpte en 2 åring hund häromdagen från en kennel där hon är född i. När jag kom hem med hunden så var hon väldigt skygg och reagerade starkt på småljud och var väldigt undergiven men de de som jag reagerade mest på var att hon är inte ett dugg rumsren, hon gör ifrån sig mycket oftare än min 5månaders valp. Jag känner mig lurad för hon är ju ändå 2 år och dem sade inget om detta. jag vill inte behålla hunden. Vad ska jag göra?!

• Svar på tråden Ångrar köpet av omplaceringshund
  • viseversa
    C.J skrev 2017-04-04 15:07:02 följande:
    Jag har inte skrivit att jag inte har råd? Köpte hunden kontant och hon har den dyraste försäkringen för att täcka om något skulle hända
    Jag skrev inte till dig. Jag skrev till personen som tyckte du skulle ge bort hunden.
  • viseversa
    C.J skrev 2017-04-04 15:07:02 följande:
    Jag har inte skrivit att jag inte har råd? Köpte hunden kontant och hon har den dyraste försäkringen för att täcka om något skulle hända
    Detta citerade jag..... "Är den kastrerad ? Du får stå för kosntaderna upp till 2år för jag har inte råd just nu men jag kan ge den det hjärta den behöver !"

Vilket var det jag svarade på. Har man "inte råd just nu" ska man enligt mig inte ha djur alls då oförutsedda utgifter kan förekomma.
  • FallenAngelNr1000
    viseversa skrev 2017-04-04 15:19:03 följande:

Detta citerade jag..... "Är den kastrerad ? Du får stå för kosntaderna upp till 2år för jag har inte råd just nu men jag kan ge den det hjärta den behöver !"

Vilket var det jag svarade på. Har man "inte råd just nu" ska man enligt mig inte ha djur alls då oförutsedda utgifter kan förekomma.

Du tolkar ju detta jättekonstigt. Jag har inte råd med en hund 2. En riktig skillnad!
  • viseversa
    FallenAngelNr1000 skrev 2017-04-04 16:18:26 följande:
    Du tolkar ju detta jättekonstigt. Jag har inte råd med en hund 2. En riktig skillnad!
    Och varför ska du då ha ts hund när du inte har råd? Och dessutom tycker ts ska stå för allt kring hunden 2 år framöver. Tänkte du ens betala något för hunden eller ska den vara gratis? Då tycker du alltså ts ska betala dig i två år för att du tar hennes hund gratis?
  • FallenAngelNr1000
    viseversa skrev 2017-04-04 17:28:48 följande:

Och varför ska du då ha ts hund när du inte har råd? Och dessutom tycker ts ska stå för allt kring hunden 2 år framöver. Tänkte du ens betala något för hunden eller ska den vara gratis? Då tycker du alltså ts ska betala dig i två år för att du tar hennes hund gratis?

Seriöst du har problem. Läs hela tråden igen. Bye
  • Dexter dot com
    C.J skrev 2017-04-04 08:50:48 följande:

Hej alla! Hon är ingen typisk "omplaceringshund". Kenneln hade dåligt samvete för att hon blev åtsidosatt hela tiden då dem har väldigt många hundar. Att hon är skygg går jag helt med på, de tränar jag gärna med henne men att hon bajsar inne var 15 min och vägrar gå ute. Då hade jag köpt en valp.

Att bajsa 4 g i timmen låter ju helt sjukt! Är hon undersökt i mage/tarm? Vad står hon på för foder?
    Var hon ua på besiktningsprotokollet som skrevs vid vetundersökningen när du köpte hunden?
  • viseversa
    FallenAngelNr1000 skrev 2017-04-04 18:00:03 följande:
    Seriöst du har problem. Läs hela tråden igen. Bye
    Oj du fick lite jobbiga frågor?! Haha

Jag tycker inte heller ts ska lämna tillbaka hunden där den kom ifrån eftersom den uppenbarligen inte mår bra där.

Men hade jag varit ts hade jag inte heller omplacerat den till någon som först vill att jag ska stå för alla kostnader in2 år framöver pga "inte råd" och sen kanske inte ens tänker betala för själva hunden.

Finns säger många som vill ge hunden ett bra hem utan att ts ska behöva betala för det.
  • Mymlan82

Hej,

om jag var du skulle jag nog först ringa till uppfödaren och fråga om hunden var rumsren hos henne. Sen skulle jag, om du inte gjort det vid köpet förstås, kolla när hunden varit hos veterinären senast och vilket foder den är van vid.

Steg 2 vore att ta hunden till veterinären och kolla om den är sjuk på något sätt eller om den bajsar så mycket för att den är nervös. Är den frisk skulle jag helt enkelt rumsrenhetsträna och sen miljöträna försiktigt och försöka bygga upp självförtroendet hos den. Som andra sagt, tänk på den som en 8-veckorsvalp med allt vad det innebär av rumsrenhetsträning och social träning.

Känns det för jobbigt så skulle jag nog omplacera till någon annan än uppfödaren då hunden inte verkade ha det bra där.

Lycka till! (Jag har gjort samma misstag som du en gång, det gick lite för fort och jag skäms fortfarande över det, men i vårt fall var det inget annat att göra än att lämna tillbaka hunden då vi inte klarade av den)

• Glinda från Oz

Jag hjälper hemlösa katter och jag blir så himla trött på folk som skaffar ett djur utan att tänka efter först, och som sedan vill göra sig av med djuret vid minsta lilla motgång. Jag har ingen erfarenhet av hund, men hade det där varit en katt hade det varit ett normalt beteende.

Det är inte säkert att du får omplacera hunden själv, katthem måste godkänna det nya hemmet i alla fall. Kolla upp det först innan du gör något.

• Jamesdio

Ge hunden lite tid!

Du säger att den är väldigt undergiven och det kan ju vara en ledtråd. Vissa hundar med låg rang vill inte avslöja att de finns när de kommer till ett nytt område och vägrar därför att göra ifrån sig ute. Dessutom verkar den ju ha något magproblem eftersom den bajsar så ofta (kan vara stressrelaterat). Lär känna hunden, bygg upp dess förtroende för dig, gör som med valpen och gå ut efter vila, lek och mat och beröm om den gör ifrån sig.

• pippi3907

Det är ju inget stort problem, det är väldigt enkelt att lära en hund att bli rumsren och går väldigt fort. Du har ju en valp att träna samtidigt så det är ju enklare då, den behöver ju gå ut oftare. Ingen hund vill kissa inne frivilligt... 

• JellyBean
    C.J skrev 2017-04-03 22:57:10 följande:

Hej!

Jag köpte en 2 åring hund häromdagen från en kennel där hon är född i. När jag kom hem med hunden så var hon väldigt skygg och reagerade starkt på småljud och var väldigt undergiven men de de som jag reagerade mest på var att hon är inte ett dugg rumsren, hon gör ifrån sig mycket oftare än min 5månaders valp. Jag känner mig lurad för hon är ju ändå 2 år och dem sade inget om detta. jag vill inte behålla hunden. Vad ska jag göra?!

Fy fan för dig. Hoppas du inte har barn. Jag ska berätta vad du sak göa: Sluta skriv här och börja "jobba med" hunden. Uppenbarligen behöver du utbildia dig i hur man tar hand om hundar. Så gör det.
Svar på tråden Ångrar köpet av omplaceringshund