• Anonym (frida)

Fullkomligt livrädd för medicinsk abort

Hej!

Jag hoppas det finns någon här inne som har något tips, idé eller råd att ge till mig. 
    Tanken är att jag om några dagar ska in till gynmottagningen för att påbörja en medicinsk abort på grund av en oplanerad graviditet (som skedde trots skydd och akut p-piller). Jag är precis livrädd för själva aborten och även allt runtom. Rädd för hur mycket det kommer blöda, rädd för att det kommer göra ont, rädd för att aborten inte ska fungera och rädd för att något ska gå snett. Hade först tänkt att göra den hemma, men har nu börjat fundera på om jag skulle försöka få en tid på sjukhuset istället då det kanske känns mer tryggt med hjälp på plats ifall något skulle gå snett? 

Dessutom så går jag bara runt och gråter hela tiden och får panikångestattacker om vartannat. Pojkvännen har försökt stötta mig men vill bara få allt detta "överstökat" och "fixat" så vi kan gå vidare från hela denna "incidenten".. vilket har gjort att jag är så arg och sårad. Vill inte träffa honom, prata med honom eller ens se på honom.. Har till och med gått i tankar om att göra slut med honom när allt detta är över. 

Hur sjutton tar man sig igenom detta? Jag är livrädd och vet verkligen inte hur jag ska klara det. Det känns helt omöjligt. 

Tacksam för alla svar, tips, råd, etc. som jag kan få. 

• Svar på tråden Fullkomligt livrädd för medicinsk abort
  • Anonym (J)
    Anonym (Sandra) skrev 2017-04-04 21:45:21 följande:

Gör inte abort. Varför inte låta bli när man känner så?

Du behöver inte göra det. Inte ens om din kille vill få det överstökat. Tänk att du mår ännu sämre efteråt..om du gör det.

Det behöver man inte alls göra!

Jag mådde mycket bättre efteråt när det var avklarat.

Långt ifrån alla mår dåligt och/eller ångrar abort.
  • Anonym (frida)

Först och främst: tack för alla svar! Det är verkligen guld värt. Hjärta

Efter att ha läst era kommentarer så ska jag nog prata med dem på mottagningen om jag inte kan få en tid på sjukhuset för själva aborten. Tror att jag hade känt mig lite lugnare med vetenskapen om att jag kan få hjälp direkt OM något skulle gå snett. Jag är fortfarande väldigt rädd och nervös, men det är klart, det är väl inte meningen att detta ska vara helt lätt eller helt smärtfritt. 

Jag är bara i v. 6 så jag hoppas och inbillar mig att det ändå är bra att jag tar tag i detta såpass tidigt!

Angående killen så är det väl mest så att han tänker på vår framtid och att vi verkligen inte är i någon bra situation för att skaffa barn. Båda två har jobb som kräver extremt mycket tid/långa dagar och tungt fysiskt arbete. Om vi hade kunnat behålla barnet/fortsätta graviditeten så hade vi gjort det. Men det är tyvärr inget alternativ just nu.  
    Självklart mår jag dåligt psykiskt av att göra själva aborten, men jag vet också att jag troligtvis hade mått extremt dåligt av en graviditet (och förlossning!) som jag definitivt inte är redo för på något sätt. Är dessutom endast 23 år gammal.

Tack igen för alla svar!  Ni är så himla snälla! 

• Anonym (V)

Vilken fighter som trotsat både preventivmedel och dagen efter piller!

• Anonym (Erfaren)
    nevermind skrev 2017-04-18 12:30:35 följande:

Varför gör du inte en kirurgisk abort då?

Man får inte det som förstaval idag, tabletterna är billigare för vården (min observation) och skonsammare för kroppen (enligt läkarna).

Jag blev däremot erbjuden ett val vid missfall i v 13, men de pushade även då starkt för tabletterna och jag köpte det. Det var på gränsen att det fungerade och jag fick gå på efterkontroller, ta fler tabletter och bli undersökt av fem olika läkare i en månad med strul efteråt.

Jag hade därför till 100% valt kirurgi om jag fått frågan i samma läge en gång till för jag kände mig okej mycket fortare efter min kirurgiska abort.

Men då var den i v6 och man kan jämföra det med att ha gått dubbla tiden. Och därför är jag också övertygad om att TS som är tidigt ute får en bättre upplevelse med tabletterna än jag.
  • Anonym (Ännu mer erfaren)
    Anonym (Erfaren) skrev 2017-04-18 17:53:45 följande:

Man får inte det som förstaval idag, tabletterna är billigare för vården (min observation) och skonsammare för kroppen (enligt läkarna).

Jag blev däremot erbjuden ett val vid missfall i v 13, men de pushade även då starkt för tabletterna och jag köpte det. Det var på gränsen att det fungerade och jag fick gå på efterkontroller, ta fler tabletter och bli undersökt av fem olika läkare i en månad med strul efteråt.

Jag hade därför till 100% valt kirurgi om jag fått frågan i samma läge en gång till för jag kände mig okej mycket fortare efter min kirurgiska abort.

Men då var den i v6 och man kan jämföra det med att ha gått dubbla tiden. Och därför är jag också övertygad om att TS som är tidigt ute får en bättre upplevelse med tabletterna än jag.

Men självklart är medicinsk abort bättre för kroppen. Det är ju inget vården hittar på. Speciellt vid en så sen abort som du gjorde i v 13.
  • Anonym (Erfaren)
    Anonym (Ännu mer erfaren) skrev 2017-04-18 17:59:31 följande:
    Men självklart är medicinsk abort bättre för kroppen. Det är ju inget vården hittar på. Speciellt vid en så sen abort som du gjorde i v 13.
    Känns inte direkt så när de står som fågelholkar och inte begriper varför det inte funkar ordentligt, samt när inte instruktionen i bipacken till tabletterna stämmer.

De hotade med att jag kanske skulle behöva kirurgiskt ingrepp också. Jag gick till gymet och stod på en trappmaskin i fyra timmar för att försöka få fart på det sista men jag kände redan min hormonella cykel under de bortdöende gravhormonerna och blödningen hade lagt av men läkarna "tyckte inte" att missfallet var färdigt.

Sen tyckte de att jag skulle ta en omgång tabletter till. Det kommer inte att hända ett skvatt sa jag, detta är fel fas, kranen är stängd. Hade jag rätt? Ja det hade jag. 

Sen följde ytterligare två veckors tjafsande med en kvinnlig gynläkare som inte ansåg missfallet avslutat innan till sist en manlig gynläkare nr 5 trädde in och sa att jo, det tyckte han nog att det var. 

Intrycket var att de var väldigt osäkra på vad de egentligen sysslade med, vilket ytterligare förstärktes av att först läkare nr 5 observerade den 4 cm stora cystan som jag hade på ena äggstocken (!).
  • Anonym (Lisa)

Inget att oroa sig för. Om du tar de smärtstillande du erbjuds, känns det som en kraftig mensvärk typ. Stanna på sjukhuset tills du börjat blöda och kolla inte på "det" som kommer ut.

• nevermind
    Anonym (Erfaren) skrev 2017-04-18 17:53:45 följande:

Jag blev erbjuden det direkt. Sa att jag ville göra kirurgisk för jag vill inte se allting. Klumpar och blod. Fick igenom det utan diskussion. Vet att medicinskt är bättre för kroppen och jag har alltid trott att jag skulle välja det vid en eventuell abort, men när jag väl var där så var det hysteriskt. Men jag kanske hade tur att hamna hos en bra läkare... Ångrar mig inte ett dugg, blödde ett par dagar, hade inget ont men sov mycket.

De gör kirurgisk till senast vecka 12 om jag minns rätt.
  • Anonym (frida)
    Anonym (V) skrev 2017-04-18 11:45:35 följande:

Vilken fighter som trotsat både preventivmedel och dagen efter piller!

Tack antar jag.. Flört

Nu var det så att killen använde kondom och jag har stenkoll på min mens, ägglossning och vilka dagar som man ska vara extra försiktig. Tog dessutom akut p-piller direkt dagen efter, men blev ändå gravid. Inte ovanligt i min ålder enligt barnmorskorna. 

Men jag uppskattar alltid att få höra att jag är en fighter! 

• Anonym (frida)
    nevermind skrev 2017-04-18 12:30:35 följande:

Varför gör du inte en kirurgisk abort då?

Jag blev inte erbjuden det. Dem var väldigt inställda på att jag skulle göra en medicinsk abort. Men jag överlevde det också, trots all min oro! Glad
  • Anonym (Ännu mer erfaren)
    Anonym (Erfaren) skrev 2017-04-18 18:18:47 följande:

Känns inte direkt så när de står som fågelholkar och inte begriper varför det inte funkar ordentligt, samt när inte instruktionen i bipacken till tabletterna stämmer.

De hotade med att jag kanske skulle behöva kirurgiskt ingrepp också. Jag gick till gymet och stod på en trappmaskin i fyra timmar för att försöka få fart på det sista men jag kände redan min hormonella cykel under de bortdöende gravhormonerna och blödningen hade lagt av men läkarna "tyckte inte" att missfallet var färdigt.

Sen tyckte de att jag skulle ta en omgång tabletter till. Det kommer inte att hända ett skvatt sa jag, detta är fel fas, kranen är stängd. Hade jag rätt? Ja det hade jag. 

Sen följde ytterligare två veckors tjafsande med en kvinnlig gynläkare som inte ansåg missfallet avslutat innan till sist en manlig gynläkare nr 5 trädde in och sa att jo, det tyckte han nog att det var. 

Intrycket var att de var väldigt osäkra på vad de egentligen sysslade med, vilket ytterligare förstärktes av att först läkare nr 5 observerade den 4 cm stora cystan som jag hade på ena äggstocken (!).

Förstår inte alls vad din långa utläggning om att läkarna misstänkte rester har med att medicinsk abort är skonsammare mot kroppen att göra. Var glad att de tog sig tid att följa upp dig för att vara på den säkra sidan istället. För du vet att man kan börja störtblöda av rester antar jag.
Svar på tråden Fullkomligt livrädd för medicinsk abort