Ssarawilhelmsson skrev 2017-04-05 21:18:17 följande:
Känner mig helt misslyckad och extremt självisk efter jag startade denna tråd... Jag väntar barn själv och har alltid gillar barn och vill gärna vara nära och mysa, gosa, leka och hjälpa till när det behövs, men jag får ju inte ens ta i hennes barn, vilket oxå känns konstigt om hon säger att jag gärna får komma och avlasta osv, men när det väl händer så får jag knappt nudda bebisen. Det är det beteendet jag tycker låter skumt. Hur kan man säga att man gärna får komma och avlasta, hjälp till med passning när hon behöver duscha, vila osv, och sen när jag väl kommer för att hjälpa, kan hon inte lämna bebisen en sekund själv eller i min famn,
Du behöver inte känna dig misslyckad, det är otroligt svårt att förstå hur det är att bli mamma för första gången. Jag själv trodde att jag var förberedd men sen när bebisen kom så blev det något helt annat ändå.
Fråga på ett tydligt men vänligt sätt vad du kan hjälpa till med när du är hos henne. Jag själv lämnade inte över bebisen till andra för att jag inte ville "besvära" dem. Du kanske kan fråga när du är där "ska jag hålla henne en stund". Vill hon inte det så ta det inte personligt utan gulla med bebisen och fortsätt visa intresse så kommer hon säkert så småningom att känna sig bekväm med att lämna över bebisen till dig allt eftersom.
Fråga henne också hur hon mår. Det saknade jag från mina vänner. Om du tror att hon inte mår helt bra så våga ställa fler frågor "har du ont nånstans?, får du sova?, tänker du mycket på förlossningen? är det något som känns jobbigt?".
Men det är värt att veta också att de första två-tre månaderna så är det inte ovanligt att man som nybliven mamma känner sig lite nedstämd emellanåt. Jag skiftade otroligt mycket i mitt mående, ena stunden kunde jag vara jätteglad och tyckte att allt var toppen medan jag i nästa stund kunde börja gråta och känna mig väldigt ledsen. Det var lite otäckt och väldigt jobbigt då jag inte kände igen mig själv. Det som jag tror är viktigt att hålla koll på är att det faktiskt finns ljusa stunder också och inte bara känner sig ledsen och nedstämd hela tiden.
Stort grattis till din egen graviditet, lycka till med allt som kommer!