• Anonym (Katja)

Har ni hört något ovanligt namn som ni aldrig hört innan?, skriv gärna om fina o mindre fin namn enligt er

Ja nu vill jag höra namn som är jätte ovanliga o som ni aldrig har hört innan. Nuförtiden brukar ju folk hitta påå alla möjliga namn, för att de ska vara så ovanligt som möjligt. Jag vill gärna höra namn både fina o mindre fina namn. Skriv gärna om ni tycker om namnet o gärna varför ni inte tycker de är fint. Gör denna tråden för att jag tycker de är jätte intressant med ovanliga namn!

• Svar på tråden Har ni hört något ovanligt namn som ni aldrig hört innan?, skriv gärna om fina o mindre fin namn enligt er
  • Anonym (Ovanliga namn)

Lillan, liten, lilleman, lillasyster, pysen,

hörde om en som hette Lill-Alice.

Blå, lila, röd, grön, gul, orange, brun, svart

Hora (japp man kan heta det) en kollega hette så.

Simba, nala, törnrosa, tingeling, thalia,

Sasha, feline, si, am, collette, perdita, merlin, pelinor, Thylise, marian, Toby(dotterns bb-nalle heter så), vixie,

iller, varg, katt, lo, fisk, kamel, lejon, ko(stavas också xu har jag för mig), zebra, lejon-hjärta, Hök

Är några jag lagt på minnet genom tiderna ^^ en del plockat från barn filmer m.m

• Anonym (G)

Precious är nog det mest märkliga namn jag stött på tätt följt av en syskonskara på fyra systrar där alla hade dubbelnamn som började på ett svenskt namn och slutade på Rose. Typ Anna-Rose, Lena-Rose, Ulla-Rose.
    Pojken som fick heta Harley och hade efternamnet Davidsson kände man också ledsamhet över. 

• Anonym (G)

Glömde syskonen som fick namn efter märken.
    Mercedes, Chanel, Dior och något mer jag inte minns. 

• Anonym (M)

Sandrine. Låter franskt men är osäker på namnets ursprung. En tjej i parallellklassen hette det. Fint tycker jag.

• Cathariiina
    Flavia, Lothar och Sibylle (alternativt Sibylla eller Sybille) är tre namn som är ovanliga i Sverige, och som jag tycker är väldigt vackra, och dessutom mycket feminina (Flavia och Sibylle) respektive mycket maskulint "Lothar). 

Flavia används idag i latinska länder, främst Italien, Sibylle i tysk- OCH franskspråkiga länder, och Lothar i tysktalande länder (det är dock inte populärt på småpojkar idag). Jag tycker att vi borde kunna importera dem till Sverige! De är ju typiskt europeiska namn med en lång historia, varför skulle de inte passa här när så många andra latinska och framska och även en del tyska namn har kommit hit?

Ett liknande namn som Flavia (och Livia som redan finns här) är såklart Silvia, det är också mycket vackert. Jag gissar att svenskar drar sig för att börja använda det så länge som drottning Silvia är i livet, det blir liksom "för mycket" att heta som drottningen, men sedan gissar jag att det kommer att bli en boom med små Silvior!
  • Cathariiina
    Anonym (G) skrev 2024-08-05 00:25:16 följande:

Glömde syskonen som fick namn efter märken.
    Mercedes, Chanel, Dior och något mer jag inte minns. 

Mercedes var dock ett flicknamn innan det blev ett bilmärke (direktören döpte bilen efter sin älskade dotter), och det används fortfarande som namn i Sydamerika, och äldre kvinnor heter det fortfarande även i Sydeuropa, så det hör inte riktigt dit. Men i Sverige och andra länder där Mercedes aldrig funnits som flicknamn, skulle alla förstås bara tänka på bilen. Annars tycker jag faktiskt att det är rätt fint, om man kan tänka bort bilen. 
  • Maximen

Fridemann har jag träffat på. Trevlig kille. Tydligen vanligare i Tyskland, även om det inte är så vanligt där heller.

Har också träffat en tjej som hette Bori, och hennes syster Janki. Tror mamman var från typ Ungern.

2cute2Bstr8
  • Anonym (Bohuslän)

När jag började gymnasiet på annan ort blev jag kompis med en tjej som hette Marina. Hade aldrig hört det som namn förut - för mig betydde det bara småbåtshamn - och  början tyckte jag det kändes konstigt att man kunde heta så. Men när jag vant mig tyckte jag att det var väldigt vackert. Melodiskt på något vis, och så betyder det ju "kvinna från havet" vilket man ju gillar om man som jag kommer från Västkusten och alltid saknar havsbrisen

Svar på tråden Har ni hört något ovanligt namn som ni aldrig hört innan?, skriv gärna om fina o mindre fin namn enligt er