• Anonym (undrar)

Kan denna person få boendestödjare eller personligt ombud?

Diagnos dystymi och tidigare depression.

Personen har svårt att koncentrera sig och ta tag i dagliga göromål

Personen blir ofta liggande i soffan hela dagen och äter och diskar inte tillfredsställande

Även städning och tvättning går dåligt och det kräver stor ansträngning för att göra det allra nödvändigaste, inte ens säkert att det går

Personen prioriterar sin energi till att betala räkningarna som tar stor ansträngning men ibland missas vissa och brev kommer bort. Personen misslyckas ofta med att hämta och öppna posten i tid

Personen tycker sig minnas att personen läste i ett brev från försäkringskassan att personens diagnos räknades till en spykiatrisk funktionsnedsättning

Vad är det för skillnad på boendestöd och personligt ombud? Kan inte boendestödjare hjälpa till med saker som rör myndighetskontakt också?

Kan personen ha rätt till det ena eller andra eller rentav båda två?

Personen skäms och vill inte göra bort sig i en ansökan om det är så att det är stor risk att det blir avslag

Och personen bor på en liten ort, hur troligt är det att en boendestödjare står fast helt vid sin tystnadsplikt och inte säger något om personen till en bekant till exempel, om bekanten lovar att hålla det hemligt?

• Svar på tråden Kan denna person få boendestödjare eller personligt ombud?
  • Anonym (..)

Som jag uppfattat så ska boendestöd stötta i vad man nu behöver hjälp med så en viss stöttning med myndighetskontakt skulle kanske gå. Jag har just fått rätt till boendestöd och låter rätt lik denne person i vad jag gör/inte gör. I nuläget har jag fått hjälp till ett tillfälle med diskning&göra matlådor varje vecka och samt städ varannan vecka. Inte påbörjat än men för mig fungerar det rätt bra att städa/diska/whatever med någon men jäkligt dåligt om jag själv måste göra det. Boendestöd får väl mer en speciell "inriktning" och det prövas efter vilka behov personen har. De kan säkert hjälpa till med att åtminstone öppna posten och strukturera litegrann.

• Anonym (..)

Jag har inte direkt en uttalad diagnos, knappt att psykiatrin nämnt depression men helt klart fungerat dåligt och ska utredas.

• Anonym (båda+1)

Båda kan vara aktuella och även en tredje nämligen God man.

Boendestöd är mer som nament säger främst ett stöd i hemmet. Precis det som din väninna har svårt med, nämligen att få stöd i att faktiskt ta tag i hushållsgöromål och sånt. Kan även vara att planera och följa med handling.

Personligt ombud är ett stöd vid myndighetskontakter, kontakten med vården osv

God man finns i 3 delar, Förvalta egendom, bevaka rätt och sörja för person. man kan ha en eller flera av delarna.

God man och personligt ombud går lite in i varandra men man kan få båda. En God man är ett frivilliguppdrag och är inte tänkt att vara så omfattande i kontakten medan ett personligt ombud är en anställning där kontakten kan vara större, de kan t ex följa med på läkarbesök och liknande om man har svårt för det själv.

Det låter som att din väninna skulle vara hjälpt av en God man även om ni inte tänkt på det. För att slippa betala räkningar och öppna post som fta är mycket betungande när man är deprimerad och har annan psykisk ohälsa.

Boendestöd ett par gånger i veckan skulle nog också vara bra.

• Rödtjärnens Anna

Jag fick boendestöd efter jag separerat med min fd sambo. Jaghar en svår form av bipolär sjukdom och har haft väldigt svårt med ordning och reda hemma. Bostödet har hjälp mig att få ordning och skapa rutiner i hemmiljö.

De har ibland hjälp mig med kontakt med myndigheter, men framför allt har de pushat mig att ta tag i det själv. Idag mår jag mycket bättre i min sjukdom och ska avsluta mitt och mina bostödjses samarbete. Jag tycker att det varit jättebra att få den där lagom puschningen i rätt riktning.. idag klarar jag av att sköta ett hem.

Boendestöd och personligt ombud arbetar ofta ihop och tar hjälp av varann då det behövs hos någon klient. Börja med att söka bostöd, och se om det räcker.

• Anonym (undrar)
    Anonym (båda+1) skrev 2017-04-07 13:56:15 följande:

Det låter som att din väninna skulle vara hjälpt av en God man även om ni inte tänkt på det. För att slippa betala räkningar och öppna post som fta är mycket betungande när man är deprimerad och har annan psykisk ohälsa.

fast räkningar är väl en av de uppgifter en boendestödjare kan hjälpa till och stötta i?

http://www.vasteras.se/omsorg-stod-och-hjalp/funktionsnedsattning/psykisk-funktionsnedsattning.html

• Anonym (undrar)

en sak till någon som vet vad det kostar med boendestöd och personligt ombud?

• Rödtjärnens Anna
    Anonym (undrar) skrev 2017-04-07 18:07:22 följande:

en sak till någon som vet vad det kostar med boendestöd och personligt ombud?

I min kommun är det gratis.
  • Anonym (båda+1)
    Anonym (undrar) skrev 2017-04-07 18:06:00 följande:
    fast räkningar är väl en av de uppgifter en boendestödjare kan hjälpa till och stötta i?

http://www.vasteras.se/omsorg-stod-och-hjalp/funktionsnedsattning/psykisk-funktionsnedsattning.html
    Ja, stötta den enskilde när denne själv ska ta hand om det. har du en god man så slipper du ens få hem räkningarna utan det tar god man hand om helt och hållet och betalar dem. Väldigt skönt för de flesta att slippa sånt.
  • Anonym (Vicky)

Det första jag tycker ni ska göra är att se till att personen får allt på autogiro eller e-faktura. Då slarvas inga fakturor bort och det är tusen gånger lättare att betala. Det går att installera en app om personen har en smartphone så betalar man fakturorna direkt från telefonen. Det tar en stund att få både boendestöd och personligt ombud nämligen.

Jag vet inte så mycket om personligt ombud, men boendestöd har jag haft själv. En boendestödjare kommer hem till än ett visst antal gånger i veckan och hjälper till med matlagning, handling, städning, tvätt, organisera brev, betala räkningar, laga mat och allt praktiskt som behöver göras i ett hushåll. De kontaktar inte myndigheter eller kollar upp vart man ska vända sig i olika ärenden, det tror jag ett personligt ombud gör. Däremot kan en boendestödjare hjälpa till med att fylla i blanketter, hjälpa till med att rensa ut papper och organisera i pärmar.

Jag är ju inte handläggare, men jag tycker det låter som att din kompis kommer få boendestöd om hon ansöker. Boendestöd kostar i vissa kommuner och i vissa är det gratis. Du får googla på vad som gäller i er kommun. Personligt ombud är inget kommunen är skyldig att ha så det finns inte överallt.

Både boendestödjare och kontaktpersoner har tystnadsplikt och det är det straffbart att bryta mot.

Svar på tråden Kan denna person få boendestödjare eller personligt ombud?