• gustavanna

Mobilanvändande i barngrupp

Vid hämtning av mitt barn i dag står barnskötaren och pillar med sin mobiltelefon. Personen i fråga var helt själv med barnen (ca 7 st) som lekte på gården och mitt barn var längre bort på gården utom synhåll. Barnskötaren hade fullt upp med sin telefon. Då jag öppnar grinden försvinner dennes telefon snabbt ner i fickan. Jag blir upprörd och frustrerad då jag anser att privat mobilanvändande bör ske på raster och absolut inte då man är själv i barngrupp. Jag anser att man i tjänst på förskolan bör ha fokus på barnen och inte sin privata telefon.

Hur känner ni i frågan?

• Svar på tråden Mobilanvändande i barngrupp
  • Milleman

Jag förstår dej. Men vill ge dig en annan synvinkel så du inte dömer för snabbt. Det KAN vara så att ett barn frågat hur en krokodil ser ut och hon googlar fram en bild! Det KAN vara så att hennes man messar och skriver att han måste jobba över och de måste lösa snabbt vem som ska hämta barnen! Det KAN också vara så att chefen kontaktat henne i ett ärende. Det KAN vara så att hon förskräckt läst om terrordådet i Stockholm och faktiskt bara vill få kontakt med sin mamma/bästa vän eller kollega. Jag säger inte att det är så men att det kan vara så. Jag hoppas barnen lekte och hade roligt :) ha en trevlig helg

• Milleman

Hade det hänt upprepade tillfällen så ja, då kan du reagera. Men en gång?! Nä. Hon kanske har äldre barn som gått hem själv och skickar ett sms kl 17 att de är framme. Det finns så många anledningar till att hon kanske tittade 10 sekunder på sin mobil.

• solros68

Det är självklart att mobilen inte ska användas till privata ändamål!

• Orangebeans

Du verkar chockad, det ska du inte vara. Det är mycket vanligt att folket som arbetar på "förskolor" håller på med mobilen istället för att engagera sig i barnen. Det är också mycket vanligt att de sitter på sina arslen och snackar skit om varandra, föräldrar, jobbet, chefen, barn och allt annat du kan tänka dig och mest ser sura ut när barnen kommer och söker uppmärksamhet.

• Gurkan

Fråga?

Det har hänt att jag stått med min privata mobil med, ett öga på barngruppen samt båda öronen. Det kan vara att det kört ihop sig för maken som ska hämta sonen och maken är osäker på mina arbetstider. Eller så skriver jag en arbetsrelaterad anteckning till exempel har jag observerat ngt hos ett barn jag behöver ta med mina kollegor och vill komma ihåg ordentligt till morgondagen. Eller notering om intresse för vissa saker som kanske kan leda till en avstickare på vårt tema. Det första händer iofs ytterst sällan det senare lite oftare. Självklart avbryter jag när en förälder kommer för att ge denne uppmärksamhet men jag brukar också förklara varför. Typ "hej, ursäkta jag vara bara tvungen att göra en notering så jag kommer ihåg att dela med mig info till mina kollegor imorgon. Kalle han är vid vinbärsbusken, han letar skalbaggar men bara svarta"

Har alltid extra stora öron och går mer när jg snabbt kastar ner anteckningar.

Men bästa sättet är att fråga.

Facebook, instagram och liknande är självklart inte okej!!

• Gurkan

Och nej det är inte vanligt att vi sitter på våra arslen och snackar skit och blir sura när barnen kommer. Jg sitter iofs rätt ofta på arslet men det är för att komma i samma höjd som barnen. Mindre ofta om jg har 7 barn själv då vill jg ha lite mer överblick lite beroende på barnens ålder. Pratar med varandra gör vi så klart, 98% av riden jobbrelaterat eftersom vi har alldeles för lite planeringstid tillsammans för att hinna med att ventilera allt vi behöver ventilera. Sura när barne kommer känner jag faktiskt inte alls igen.

• Liten ekorre

Vanligtvis har jag aldrig framme min privata telefon när jag jobbar, men jag har den i fickan. Min son har nämligen autism och ibland smsar eller förskolan mig om vissa saker och då behöver jag vara tillgänglig.

Man behöver väl inte utgå från att någon gör fel?

• gustavanna

Jag förstår era svar och har full respekt för att det kan röra flera saker men: om det är särskilt viktigt att använda sin telefon så anser jag att man då ber den andra personalen inomhus att gå ut och hålla koll på barngruppen. Min son var långt borta på andra sidan huset (själv) och personen hade inte "koll".

• karamellflickan

Är du säker på att det var en privat mobil? På mitt barns förskola så föredrar de att man sms:ar om barnet är sjukt/man är sen eller liknande före att man ringer för att då kan personalen fokusera på det dom håller på med just där och då, tex ett ledset barn, eller vad det nu kan vara. Sedan när de har läst det så skickar de ett svar så att man får en notifiering om att de har fått ens information.

• mammalovis
    gustavanna skrev 2017-04-07 19:19:25 följande:
    Jag förstår era svar och har full respekt för att det kan röra flera saker men: om det är särskilt viktigt att använda sin telefon så anser jag att man då ber den andra personalen inomhus att gå ut och hålla koll på barngruppen. Min son var långt borta på andra sidan huset (själv) och personen hade inte "koll".
    Nu framgår ju inte tidpunkten för hämtningen, men det kan ju hända att hon var sist kvar. Inte heller åldern på barnen. Eller tiden ärendet tog. Däremot håller jag med om att mobilen inte ska användas privat på jobbet i barngrupp, om det inte är jobbrelaterat. Nu är jag dock i skolan.

Jag kan ibland använda mobilen just för att se vad klockan är. Jag kan också komma på att jag glömt sänka ljudet i samband med ett sms. Problem med mer frekvent mobiltelefonanvändning känns större på äldreboenden, av det jag sett..
  • gustavanna

Hämtning skedde klockan 15 och det var två personal kvar varav den ena var inomhus. Det är en fsk med åldrarna 1-3.

• elyse

Antingen frågar du om mobilanvändandet eller så släppet du det. Jag skulle också kunna vara bättre på att förklara mitt mobilanvändande i barngrupp då det handlar om enstaka händelser som eget sjukt barn eller liknande.

• gustavanna
    Milleman skrev 2017-04-07 19:09:56 följande:

Hade det hänt upprepade tillfällen så ja, då kan du reagera. Men en gång?! Nä. Hon kanske har äldre barn som gått hem själv och skickar ett sms kl 17 att de är framme. Det finns så många anledningar till att hon kanske tittade 10 sekunder på sin mobil.

Det är inte första gången utan upprepade tillfällen. Det finns inga äldre barn med i bilden.
  • gustavanna
    karamellflickan skrev 2017-04-07 19:48:49 följande:

Är du säker på att det var en privat mobil? På mitt barns förskola så föredrar de att man sms:ar om barnet är sjukt/man är sen eller liknande före att man ringer för att då kan personalen fokusera på det dom håller på med just där och då, tex ett ledset barn, eller vad det nu kan vara. Sedan när de har läst det så skickar de ett svar så att man får en notifiering om att de har fått ens information.

I detta fallet var det en privat telefon. Har full förståelse för den kommunicering som sker via arbetstelefonen med föräldrar.
  • Lian63

Hur vet du att det var en privat mobil om den åkte ner i fickan? Vi har mobiler på jobbet, där barnens schema ligger inlagda. Det kke din fsk oxå har? Vi checkar in/ut barnen på den när de kommer/går hem. Pedagogen kke kollade på den för att se vilken tid alla skulle gå hem? Ändrade tid för nåt barn som skulle bli hämtat tidigare/senare än schemat? Eller checkade ut barn som gått tidigare som inte hunnits med??

• gustavanna
    Lian63 skrev 2017-04-07 23:32:52 följande:

Hur vet du att det var en privat mobil om den åkte ner i fickan? Vi har mobiler på jobbet, där barnens schema ligger inlagda. Det kke din fsk oxå har? Vi checkar in/ut barnen på den när de kommer/går hem. Pedagogen kke kollade på den för att se vilken tid alla skulle gå hem? Ändrade tid för nåt barn som skulle bli hämtat tidigare/senare än schemat? Eller checkade ut barn som gått tidigare som inte hunnits med??

För att arbetstelefonen och denna telefon inte var av samma modell. Läs på om hela händelsen innan du går till försvar tack.
  • legomum
    gustavanna skrev 2017-04-07 19:03:05 följande:

Vid hämtning av mitt barn i dag står barnskötaren och pillar med sin mobiltelefon. Personen i fråga var helt själv med barnen (ca 7 st) som lekte på gården och mitt barn var längre bort på gården utom synhåll. Barnskötaren hade fullt upp med sin telefon. Då jag öppnar grinden försvinner dennes telefon snabbt ner i fickan. Jag blir upprörd och frustrerad då jag anser att privat mobilanvändande bör ske på raster och absolut inte då man är själv i barngrupp. Jag anser att man i tjänst på förskolan bör ha fokus på barnen och inte sin privata telefon.

Hur känner ni i frågan?

Prata med förskolechefen och berätta detta. Det är nämligen så att mobilen inte ska vara framme.
    Har man små barn som ringer när de kommer hem från skolan eller att man vill bli nådd från småttingarnas förskola kan man ha telefonen i fickan. Men den ska inte användas utom i nödfall. Sitta och surfa får man göra på fritiden.
  • elyse

Prata med chefen! Det kan behövas en påminnelse under ett personalmöte. Har själv kollegor då och då som faktiskt är rätt dåliga på detta.

Svar på tråden Mobilanvändande i barngrupp