• Anonym (Pinsamt att vara svensk!)

Kungen är gammal nu, och bör lämna över till Viktoria? Politisk paradox!

Kungen bör pensionera sig nu, och lämna all offentligt utalande till sin dotter. Han kan knappt stå upp, han bläddrar och kommer inte ihåg det han skall säga. Så han kan leva flott på våra skattepengar nu. Dra sig tillbaka. Är man 70+, är det dax att lämna. Kungadömet Sverige! Vilken jävla paradox som vi lämar till våra barn! Här behövs det presidentstyre! Sådana som man kan välja och ge sparken, om det inte passar "folket".

Jag tänker på mina små barn. Och på era! Vilken framtid vill ni ha för dem? Ett mesigt skattesugande lyx kungadöme, eller en republik, där man kan välja sin ledare?

2030? Då är era små älsklingar "vuxna"? Vad skall vi lära dem?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/xoGxR/kungen-vi-alla-som-vill-hjalpa-ar-manga-fler

Kungens tal gjorde mig ont. Det var ju synd att han fick avbryta sin semester i Brasilien, med sin kära fru, drottningen... blähh.

Upp till kamp nu, om vi skall rädda den nya lilla generationen som finns, och växer i alla magar!

• Svar på tråden Kungen är gammal nu, och bör lämna över till Viktoria? Politisk paradox!
  • Anonym (???)

Du vet väl att kungen inte bestämmer i Sverige? Dock håller jag med om att kungahuset borde avskaffas.

• sextiotalist

Gammal, kan knappt stå upp?

Han verkar vara i.bättre form än de flesta 30-åringar idag.

Han kommer nog hänga med utan problem i 20 år till. Bernadottarna är kända för att vara pigga och vitala långt upp i åldrarna

• Grande Rock

Ser i sig inga problem i att avskaffa monarkin, men att en president totalt skulle vara billigare i drift tror jag inte ett ögonblick på.

Att tro är att inte veta
    sextiotalist skrev 2017-04-08 18:54:59 följande:

Gammal, kan knappt stå upp?

Han verkar vara i.bättre form än de flesta 30-åringar idag.

Han kommer nog hänga med utan problem i 20 år till. Bernadottarna är kända för att vara pigga och vitala långt upp i åldrarna

Ja, så ser du det? Det var ju kul, hoppas verkligen att han håller ut, vår gamla kung. Dock tyckte jag att de var vicki, som skulle göra dt här uttalandet, om de nu måste. Men hon har väl inte tid, håller väl på att leva lyxliv på våra skattepengar? Tvi för monarki!

• sextiotalist
    Anonym (Pinsamt att vara svensk!) skrev 2017-04-08 20:14:55 följande:

Ja, så ser du det? Det var ju kul, hoppas verkligen att han håller ut, vår gamla kung. Dock tyckte jag att de var vicki, som skulle göra dt här uttalandet, om de nu måste. Men hon har väl inte tid, håller väl på att leva lyxliv på våra skattepengar? Tvi för monarki!

Kronprinsessan anses vara en av de flitigaste i kungahuset. De får apanage, men dessa pengar täcker de kostnader de har för att arbeta. Deras privata liv bekostas av deras egna pengar.

Jag tycker det är bra att hon, så länge de har småbarn, inte behöver vara drottning.

Ogilla kungahuset om du vill. Men håll dig till sanningen
  • AniieeHär

Svergie, Danmark, Norge, Nederländerna, UK och Japan (och säkert fler, men de har jag inte sett omtalade/siffror på) tjänar stora turist-pengar på sina monarkier. UK är väl "värst", som enligt beräkningar tjänar nästan 3 gånger mer på monarkin i turist-inkomster än vad huset kostar.

Så... tycka vad man vill om monarkier, men de genererar definitivt pengar. Mer än en president skulle göra. Vet inte en enda persident som kan skryta med att de tjänar turist-pengar åt sitt land bara genom att existera.

Anonym (???) skrev 2017-04-08 18:51:16 följande:

Du vet väl att kungen inte bestämmer i Sverige? Dock håller jag med om att kungahuset borde avskaffas.

Nej, kungen bestämmer ingenting, det gör vår regering. Kungen och hans familj, är bara ett skattesugande lyxliv till en gammal paradox? varför har vi monarkin kvar här? Monarki kopplar jag inte till vår blivande generation? Här behöver vi en president! Någon som kan stå upp för Sverige!

Ni vet väl att alla bara vill tjäna pengar nu? Bra försäkring är att rekommendera!

Lita inte på kungens tal. Han glömde att tala om att Sverige fortfarande är en stor vapenexportör till alla krig. Bomber  missiler, och alla komponenter,,, Men Sverige drogar os med "bidrag" så vi skall hålla käften.

För i historien, då när Sveriges vapenindustri började, då drogade man arbetarna med brännvin. Så de skulle hålla käften.

Lite historia.

www.helamanniskansmaland.se/alkoholdaochnu.htm

Så nu gäller det att uppfostra  våra barn! Vi måste ta ett gemensamt ansvar! Vi kan inte begära att förskolan elller skolan skall uppfostra dem!, Ni som är föräldrar har den uppgiften! Så föd inte int bara en massa barn, och tro att "vabb" skall fixa allt? Kom igen nu, lär era barn "arbetsmoral", ni måste börja tidigt! För det är inte okay att en 4 åring fortfarande har blöja, därför att man vill   "vänta och se när hen är   mogen"?
  • athanatos
    Grande Rock skrev 2017-04-08 19:07:28 följande:

Ser i sig inga problem i att avskaffa monarkin, men att en president totalt skulle vara billigare i drift tror jag inte ett ögonblick på.

Jo det är nog billigare, i princip kan man det  vara gratis.Men frågan är om det är värt det. Monarkin ger oss mycket.
  • Grande Rock
    athanatos skrev 2017-04-08 21:08:36 följande:
    Jo det är nog billigare, i princip kan man det  vara gratis.Men frågan är om det är värt det. Monarkin ger oss mycket.
    Ett rikstäckande presidentval kommer aldrig att kunna vara i princip gratis.
    Att tro är att inte veta
  • athanatos
    Grande Rock skrev 2017-04-08 21:13:30 följande:
    Ett rikstäckande presidentval kommer aldrig att kunna vara i princip gratis.
    Man behöver inte ha presidentval. President behöver inte betyda president som i USA utan kan vara en ganska liten post som utses precis som talmannen. Alternativt att man låter talmannen bli president.
  • fluu

Jag är inte jätteförtjust i kungen(men tycker inte illa om honom heller) och gillar Victoria skarpt, men ändå hoppas jag att kungen stannar i några år till. Jag unnar verkligen Victoria och Daniel ett något lugnare tempo nu när de har småbarn.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • urim

Tyck vad du vill. Hela poängen med monarki är att vi inte påverkar vem som är kung/drottning. Istället är det döden och vem som knullar med vem som bestämmer.

• Dixie
    Anonym (Pinsamt att vara svensk!) skrev 2017-04-08 18:46:45 följande:

Kungen bör pensionera sig nu, Dra sig tillbaka. Är man 70+, är det dax att lämna. Kungadömet Sverige! Vilken jävla paradox som vi lämar till våra barn! Här behövs det presidentstyre! Sådana som man kan välja och ge sparken, om det inte passar "folket".

Jag tänker på mina små barn. Och på era! Vilken framtid vill ni ha för dem? Ett mesigt skattesugande lyx kungadöme, eller en republik, där man kan välja sin ledare?

Jag tycker det är mer pinsamt att du inte vet att du redan lever i ett land som väljer sin ledare!!
  • Anonym (M)
    AniieeHär skrev 2017-04-08 20:42:21 följande:

Svergie, Danmark, Norge, Nederländerna, UK och Japan (och säkert fler, men de har jag inte sett omtalade/siffror på) tjänar stora turist-pengar på sina monarkier. UK är väl "värst", som enligt beräkningar tjänar nästan 3 gånger mer på monarkin i turist-inkomster än vad huset kostar.

Så... tycka vad man vill om monarkier, men de genererar definitivt pengar. Mer än en president skulle göra. Vet inte en enda persident som kan skryta med att de tjänar turist-pengar åt sitt land bara genom att existera.

*Sverige
  • Anonym (.)
    Anonym (Pinsamt att vara svensk!) skrev 2017-04-08 21:06:23 följande:
    Nej, kungen bestämmer ingenting, det gör vår regering. Kungen och hans familj, är bara ett skattesugande lyxliv till en gammal paradox? varför har vi monarkin kvar här? Monarki kopplar jag inte till vår blivande generation? Här behöver vi en president! Någon som kan stå upp för Sverige!

Ni vet väl att alla bara vill tjäna pengar nu? Bra försäkring är att rekommendera!

Lita inte på kungens tal. Han glömde att tala om att Sverige fortfarande är en stor vapenexportör till alla krig. Bomber  missiler, och alla komponenter,,, Men Sverige drogar os med "bidrag" så vi skall hålla käften.

För i historien, då när Sveriges vapenindustri började, då drogade man arbetarna med brännvin. Så de skulle hålla käften.

Lite historia.

www.helamanniskansmaland.se/alkoholdaochnu.ht...

Så nu gäller det att uppfostra  våra barn! Vi måste ta ett gemensamt ansvar! Vi kan inte begära att förskolan elller skolan skall uppfostra dem!, Ni som är föräldrar har den uppgiften! Så föd inte int bara en massa barn, och tro att "vabb" skall fixa allt? Kom igen nu, lär era barn "arbetsmoral", ni måste börja tidigt! För det är inte okay att en 4 åring fortfarande har blöja, därför att man vill   "vänta och se när hen är   mogen"?
    Nu vet jag inte vad du menar med "bestämmer", men du vet väl att det är riksdagen som stiftar lagar, och regeringen som verkställer? Och hur hamnade vapen, brännvin, barnuppfostran, vabb och blöjor i detta, det är väl knappast kungens områden?
  • Glinda från Oz

Mycket av det du säger stämmer inte, men det har andra redan påpekat. Jag tycker inte heller vi ska ha ett kungahus, det är odemokratiskt, ingen ska födas till ett yrke eller titel, alla ska ha religionsfrihet och få rösta etc.

Går görna med i Republikanska föreningen, jag har varit medlem flera år.

• Anonym (Hmmmm...)

1) Kungen bestämmer inte

2) Victoria är nog inte bättre än kungen, men har inte haft chans att göra bort sig ännu

3) Det är odemokratiskt med kungahus, men jag tycker samtidigt att vårt är ganska harmlöst

• Anonym (Hmmmm...)
    Anonym (Hmmmm...) skrev 2017-04-12 08:26:52 följande:

1) Kungen bestämmer inte

2) Victoria är nog inte bättre än kungen, men har inte haft chans att göra bort sig ännu

3) Det är odemokratiskt med kungahus, men jag tycker samtidigt att vårt är ganska harmlöst

4) Kungar går inte i pension. Kung är man tills man dör
Svar på tråden Kungen är gammal nu, och bör lämna över till Viktoria? Politisk paradox!