• Mhl01

Jag blir frustrerad av hans bantning

Hej!

Behöver få ur mig detta, min sambo är 31år och har de senaste åren lagt på extra kilon. Tycker det är bra att han vill göra något åt det o vara mer hälsosam då det har vart mycket Cola, snacks o kebab. Men! Han blir så extrem, han kan äta två kvarg och en sallad på en hel dag? Plus börjat träna då jag anser att man behöver lite mer mat för att orka och få ut något av träningen, han vill helst träna varje dag som jag säger att han kommer att tröttna på. ( han har gjort liknande försök förr men slutat med återfall till gamla vanor) Jag vill mer att han ska försöka hitta en balans eller rättare sagt att vi tillsammans gör det, för jag behöver också förlora vikt. Tycker det blir extremt och lite löjligt. Han blir arg när jag pratar med honom om detta och jag blir arg över hela situationen! Hur ska jag ta upp ämnet utan att vi slutar i konflikt? Eller ska jag bara låta det va?

• Svar på tråden Jag blir frustrerad av hans bantning
  • MadHatter

Du får nog låta honom göra det på sitt sätt. Om du samtidigt kör på ditt sätt och det visar sig vara bättre kanske han kommer lver till "din sida" sen för att han ser att du får bättre resultat.

Folk är ju olika, för många krävs att det händer något ganska snabbt för att de ska hålla kvar motivationen ocj då krävs lite mer drastiska åtgärder.

• Anonym (Kvänummen)

Förstår du hans frustration?

Han har äntligen kommit igång med träning och gått ner i vikt. Han mår bra.

Du tycker att han är "löjlig" och "extrem". När han mår bra så sticker det i ögonen på dig. Snacka om jante.

• Mhl01
    Anonym (Kvänummen) skrev 2017-04-09 10:19:24 följande:

Förstår du hans frustration?

Han har äntligen kommit igång med träning och gått ner i vikt. Han mår bra.

Du tycker att han är "löjlig" och "extrem". När han mår bra så sticker det i ögonen på dig. Snacka om jante.

Såklart jag vill att han ska må bra och lyckas, det är ju därför jag vill prata med honom så det kan gå bra o inte går bra några månader och sen tillbaka till gamla vanor. Visst kan hålla med dig att det är omoget av mig o tycka det år löjligt men jag tycker det blir lite extremt att sluta med allting över en natt. Men jag får acceptera hans sätt och inte diskutera det mer.
  • blomman 2

Det är inte ovanligt att när man väl har bestämt sig för att genomgå en viktminskning så går man al in och strävar efter snabba resultat. Det ger många den där "kicken" de behöver för att orka fortsätta. Ibland behöver man "misslyckas" ett par gånger innan man ser att det är en livsstils ändring man behöver göra för att inte hamna i " jojobantning ". Men det är bara den som "bantar" som kan komma till insikt om det. Kör du ditt race vid sidan om,gör det som passar dig bäst. Det är så otroligt inviduellt hur vi ändrar kost mm..lika olika som vilka kroppstyper vi är fysiskt och vad vi har mentalt i bagaget. Inget är mer rätt än fel,sätt upp de mål som passar dig och försök att peppa varandra och ge varandra stöttning. Ett misslyckande är en väg till rätt riktning och ger visdom/klarhet i hur vi kan göra bättre nästa gång,bättre att misslyckas ett par gånger än att ge upp. Lycka till.

• Anonym (124)

Låt honom träna. Du kan träna vid sidan av. Man behöver inte göra allt tillsammans.

Svar på tråden Jag blir frustrerad av hans bantning